Överföring av vidoe över ett IP-nätverk

Hej,

Jag vill öveföra en S-videsignal över ett IP-nätverk. Jag letar och
letar men hittar inte någon produkt som fixar detta. Finns det någon
här som känner till någon sådan?

Det närmsta jag hittar är denna;
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q116q681q680&ic=N&sw69%83
men jag skulel som sagt hellre vilja ha överföring över nätverk.

Det finns någa produkter för ljud också;
http://www.rokulabs.com /
och så förståss
http://www.apple.com/airportexpress/
men dessa överför inte video (Apples airport express verkar dessutom
endast fungera med iTunes.

Mvh
Christian

Re: Överföring av vidoe över ett IP-nätverk

precisera om du menar bildtransport mha. data över TCP/IP stack, nätverk
protokoll, hubbar och hela fadreullen eller om du avser videoöverföring
mha. befintlig installerad KAT-5 kabel  och
förstärkare/impedansmatchning i ändarna.

det är en viss skillnad...

I förstnämda fallet så kan man använda tex. VLC som numera har
interface mot videocapturekort, grabba video från videokälla
och med lämplig codec (om inte videograbberkortet ger mpeg2, mpeg4 kod
direkt) föra över ett befintlig datanätverk med hubbar och visa upp
igen på lämplig  VLC-klient på en annan dator...

Det här är open source-program under utveckling och som sagt
ingen alls garanti att det fungerar ihop med din tillgängliga
HW  - men 'risken' efter lite pill är ganska stor ändå fungerar :-)

Hela konceptet med VLC (se www.videolan.org) är tänkt för att kunna
distrubiera tex. DVD-filmer över nätverk till klienter från en server
- om källan kommer ifrån en DVD-fil, divx, xvid eller från en
videocapturekort är sak samma så länge nätet har tillräcklig
kapacitet för dataöverföringen.

För övrigt är vlc en utmärkt mediauppspelare som förstår det mesta i
codecväg _utan_ att nyttja windowscodec i första hand - bara möjligen
som backup... - den är förövrigt den enda mediaspelaren hittils jag
provat som reflekterar 'acspect-ratio' information i mpeg-4 strömmar
(läs divx och xvid) och sätter om bildformatet efter det automatiskt.

I andra fallet att nyttja befintlig KAT-5-kabel så får man leta
upp förstärkare för dyra pengar - men i de flesta fallen
räcker det med en impedansomvandlare ca 1:1.2 transformator
(frekvensområde  50Hz - 5.5 MHz) och man kan  mata med CVBS
(vanlig video ala gul RCA-kontakt) vilket går utmärkt
över KAT-5 kabel  då kabeln i sig mycket väl hanterar
frekvenserna.

Problemet är just att KAT 5-kabel har 100 - 110 Ohms
imedans, TV och video har 75 Ohm - det kan gå att koppla direkt
och strunta i detta om det är korta sträckor, annars så blir det
lätt skugor och 'spöken' bilden pga. reflexer från kabeländarna/TV-ingången.

Har du en TV-monitor med högimpediv ingång (vilka de flesta
'yrkesmoitorer' bruka ha som alternativ) - så kan du prova att
terminera med 100 Ohm externt istället för dom sedvanliga
75 Ohmen och få bort mycket reflexer ...

Jag har själv provat med resistiva PI-dämpare för matchningen
i ändarna - men de käkar så mycket signal att bilden på
monitorn blir blek och svag, tom. problem med synken vid
längre kabel.

det är transformator som gäller för att spara på
signaleffekten så mycket som möjligt.

om man är villig att bygga själv så finns det utmärkta OP-ampar för
videosignaler från tex. Maxim och istället för 75 Ohms resistas på
utgången så väljer man 100 Ohm mot TP-kabeln (75 Ohm på ingången)
- och likdant på mottagarsidan med ingån med 100 Ohm impedans
och 75 Ohm ut.

För det är egentligen sådan lösning man köper dyra pengar
förpackat i designade lådor och medföljande spänningsadapter...

/TE

Re: Överföring av vidoe över ett IP-nätverk
...klipp...

Hej, tack för utförligt och informativt svar!

Som jag skrev menar jag över ett IP-nätverk. Alltså med hela
faderullan av switchar o.dyl.

Jag har inte datorn i samma rum som TV:n, däremot har jag
ethernetuttag i alla rum.

-SVIDEO ->                                -SVIDEO ->
             LÅDA  -> IP-nätverk -> LÅDA
-Audio  ->                                -AUDIO  ->

Jag vill helst ha detta implementerat i hårdvara, eftersom jag vill
undvika att ha en dator vid TV:n (då kan jag lika gärna spela upp
filmen från den).

Antagligen kommer jag inte att hitta något till ett vettigt pris (för
en hemanvändare), men jag ville ändå fråga här innan jag ger upp.

Kanske är det en Pinnacle showcenter
(http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID50%10063103 ) eller
en "Media MVP" (http://www.hauppauge.de/mvp.htm ) det landar vid.

Re: Överföring av vidoe över ett IP-nätverk
Jag tror att denna "Windows Media Encoder" fraan microsoft kan stream'a
video över ett nätverk, eller internet.
Detta är fraan programmets hjälp-fil:

"With Windows Media Encoder, you can deliver live content in real time to
client computers or to a file for later use. Real-time sources of audio and
video content include anything that you can plug into your audio or video
card, including a CD player, microphone, VCR, video camera, or video
player."

Re: Överföring av vidoe över ett IP-nätverk

Den har jag testat själv och kan rekommendera. Den fungerar väldigt bra.
(Det är iofs Windows Media Services i Windows Server 2003 jag har testat
men det lär väl vara ungefär samma sak.)

Den kan läsa ljud och bild från ljudkort och videocapture och koda och
skicka ut på nätverk samtidigt.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451