"Ny" rakapparat för 136 :-

Hej,

Tänkte bara tipsa alla vars rakapparat varit med ett tag om möjligheten att byta de laddningsbara batterierna för en spottstyver...

Batterierna i min Philishave höll bara för en rakning vid fullladdad apparat (dvs batterierna höll inte laddningen längre). Så igår knatade jag iväg och kostade på mig två nya NiMH-celler för 136 riksdaler. Bytte så dessa idag med bistånd av en kollega som gjort detsamma tidigare. Hyfsat lätt (lite lödning och mickel bara), och så vips fick man en så gott som ny apparat för

136:- istället för att lägga ut 1500:- på att skaffa sig en ny...

/Anders

Reply to
Anders Eriksson

Jag har också en Philips rakapparat (Tracer) och nu börjar den andra omgången NiMH-celler börja bli lite sämre efter cirka 7 år. Laddningen räcker bara för en veckas rakning. Det är dags att beställa hem nya (2x 1,2V 14,5mm x 50mm). Dessa har extra hög kapacitet (1800mAh.

?_69_314_55 Rakapparaten i sig tycks hålla minst 20 år.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Jag har iofs bara kört min i 6 år, men de nya batterierna till ära så rengjorde jag även skärhuvudena med etanollösning idag. De blev också som nya...

Apparaterna i sig själv verkar som sagt outslitbara. Min modell (5890) har dessutom LCD-display som visar antal återstående rakningar innan jag måste ladda den. Om 14 år kommer den väl att vara super-retro eftersom allting har touchscreen eller röststyrning då :-)

Reply to
Anders Eriksson

Hmm, jag är tydligen redan i framtiden, jag ringer bara 118 118, frågar efter närmaste raksalong och så är jag omedelbart rakad via telefonluren ;-)

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare med solbränna.
Reply to
Crister Sporrong