"Ny" rakapparat för 136 :-

Hej,

Tänkte bara tipsa alla vars rakapparat varit med ett tag om möjligheten att
byta de laddningsbara batterierna för en spottstyver...

Batterierna i min Philishave höll bara för en rakning vid fullladdad apparat
(dvs batterierna höll inte laddningen längre). Så igår knatade jag iväg och
kostade på mig två nya NiMH-celler för 136 riksdaler. Bytte så dessa idag
med bistånd av en kollega som gjort detsamma tidigare. Hyfsat lätt (lite
lödning och mickel bara), och så vips fick man en så gott som ny apparat för
136:- istället för att lägga ut 1500:- på att skaffa sig en ny...

/Anders

Re: "Ny" rakapparat för 136 :-
On Tue, 17 Aug 2004 21:45:46 +0200, "Anders Eriksson"

Jag har också en Philips rakapparat (Tracer) och nu börjar den
andra omgången NiMH-celler börja bli lite sämre efter cirka 7 år.
Laddningen räcker bara för en veckas rakning.
Det är dags att beställa hem nya (2x  1,2V  14,5mm x 50mm).
Dessa har extra hög kapacitet (1800mAh.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok20%4097.htm?_69_314_55
Rakapparaten i sig tycks hålla minst 20 år.

Re: "Ny" rakapparat för 136 :-

Jag har iofs bara kört min i 6 år, men de nya batterierna till ära så
rengjorde jag även skärhuvudena med etanollösning idag. De blev också som
nya...

Apparaterna i sig själv verkar som sagt outslitbara. Min modell (5890) har
dessutom LCD-display som visar antal återstående rakningar innan jag måste
ladda den. Om 14 år kommer den väl att vara super-retro eftersom allting har
touchscreen eller röststyrning då :-)

Re: "Ny" rakapparat för 136 :-

Hmm, jag är tydligen redan i framtiden, jag ringer bara 118 118, frågar
efter närmaste raksalong och så är jag omedelbart rakad via telefonluren ;-)

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare med solbränna.

Site Timeline