Köpa hobbysvets - Page 2

Re: Köpa hobbysvets

med
tig svets används väl inte till rostig bilplåt
http://www.esab.se/index.asp?item13%133 , där är det väl nog miggen som är
överlägsen

Re: Köpa hobbysvets

Kan inte det där med rostig tunn(bil)plåt men skulle nog föredra TIG'en,
övade för en del år sedan på att svetsa ihop 1-kilos kaffeburkar som klippts
upp på längden och det går, plåttjocklek omkring 0,25 mm. 5-6 amp.

Ha de   Owe R.

Re: Köpa hobbysvets

Rosten har man väl tagit bort om man ska laga rost på sin bil eller
lämnar du kvar allt sånt och fuskar?

Nej, jag föredrar med gott samvete tigsvets då det blir mindre sprut,
finare svets och mindre risk att plåten slår sig. Däremot på mitt
senaste inköp (en Ford Falcon från -60) använder jag migsvets, där är
plåten riktigt tjock och fin (1mm).

--
Mats

Re: Köpa hobbysvets

det är väl klart att man slipar bort rosten så gott det går, men man kommer
ju inte år överallt, sen så brukar det finnas målarfärg, och underredsmassa,
galvanisering,(alla har inte möjlighet att blästra) försök sen att dra en
söm med en volframelektrod i allt detta ????? tiggen kräver väldigt rena
ytor, och om sprutet så är det minimalt med Mison ultra, Argon och 25 %
kolsyra, det är inga problem att svetsa plåt omk. 0,5 mm man ställer bara
"smältan" med trådmatning och hur långt ifrån plåten du håller munstycket

Re: Köpa hobbysvets

Jag slipar bort allt innan jag svetsar, även färgen kring sömmen. Det
måste juh ändå lackas.

Det där är elementär svetsteknik, visst har jag svetsat moderna bilar
med mig/mag utan problem men gör det hellre med tiggen (under bilen
använder jag nästan uteslutande mig/mag då underredsmassan är svår att
få bort, men kommer jag åt tex inifrån så tar jag det med tiggen den
vägen).

--
Mats

Re: Köpa hobbysvets

kommer
underredsmassa,

du kan inte vara nån vanlig hemmapulare som har mig/magsvets, tig/tagsvets,
säkert en elektrodsvets, plus alla andra småverktyg, åtminstone en
slip..."Jag slipar bort allt innan jag svetsar"

Re: Köpa hobbysvets

Jo, hemma/garagepulare är jag allt, men jag använder mig av min fars
företagslokal med tillgång till allt möjligt vad gäller svets, svarv,
fräs och andra mojänger som kan vara bra att ha...och sen i våras är
jag i stort sett helt själv om att använda detta "garage" då farsan
blivit halvpensionär...=)

--
Mats

Re: Köpa hobbysvets

tig/tagsvets,

lyckliga dej...

Re: Köpa hobbysvets

Jo, nog anser jag mig lycklig på den fronten, nu fattas bara en lyft
för mina fordon men det är på g det med..=)

--
Mats

Re: Köpa hobbysvets

att
av
svets
den
"generellt"
(inverter)
svetsar

har åxå svetsat cirka 15 år av och till, med Kemppis elektrodsvetsar, och
miggar, Esabs elektodsvetsar, och stora generatorsvetsar,
transformatorsvetsar (försök få en 48.00 elektrod att tända med en
transformator) hade licens nångång på sent 70-tal och håller med allt du
säger, en inverter är det bästa allternativet, har själv en 200 A migsvets,
men den har sina begränsningar, kablar som är korta, vinden är för stark om
man ska svetsa ute, men till rostig bilplåt är den överlägsen, det där med
rotsträngen, kan vi svänga på det, du drar rotsträngen så...

Re: Köpa hobbysvets

aldrig

http://www.fronius.com/welding.technology/products/mmaw/tp1500.htm
TP 1500 fås i Finland för omkring 600 ?

Re: Köpa hobbysvets
Var läste du priset?

Johan

att
av

Re: Köpa hobbysvets

kan det varit 600 euro?

Re: Köpa hobbysvets

den
joo det skall vara euro, microsoft förstår sig inte på euro ?, endast
dollartecknet:-((

Re: Köpa hobbysvets
Jag kikade in mellan spjälorna i en sån här svets, hur har dom gjort
isolationen från nätet egentligen?
Det verkar ju inte finnas nån trafo i dom och det verkar inte så på vikten
heller.
Om det bara är halvledare inuti så kanske det är ett byggprojekt, vi har
lite kraftiga tyristorer på jobbet...

Johan

Har
någonting