Kabel ut genom yttervägg på altan med tak.

Hej,

Vad ska man ha för kabel ut genom ytterväggen till en uteplats med tak över (ca 1,5-2m in under taket.)

Jag blir inte klok på föreskrifterna...

751 Anläggningar i fuktiga och i våta utrymmen samt anläggningar i det fria 751.52 Ledningssystem Ledningssystem skall vara anpassade efter förhållandena på användningsplatsen. Kulokabel är inte tillåten. Spontant skulle jag säga EKK, men är FK tillåtet också?

så här ser det ut alltså:

I I I I------------------------------------ i I I n I I n I |= e I |I "i det fria" I |I I |I I |I < |>

I I I I I I I I I I------------------------------------

I I = yttervägg

---- = Altantak och Golv (heltäckande tak) < = strömbrytare inne

= strömbrytare ute

| = vp-rör i vägg = = genomföring ut till kopplingsdosa.

Att kapslingsklassen skall vara IPX1 vet jag, men kabeln? Ska man dra EKK till både = och >, eller är FK helt ok?

-anders

Reply to
Sunqan

"Sunqan" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Inte för att jag fattar bilden speciellt bra, men kanske jag som är okoncentrerad ;>

EKRK får iaf bara användas vid "Öppen, fast förläggning i torra, icke brand eller explosionsfarliga rum.

EKK/FKK är godkänd för alla typer av utrymmen enligt (gamla föreskrifterna) SSF § 45 t.o.m 54, men inte i mark eller vatten.

Ska du ut till en brytare på utsidan som går från en kopplingsdosa på insidan skulle jag föreslå Ekk. En annan ritning vore inte så dumt, så man fattar vad du menar ;>

Mvh Mattias

Reply to
Mattias Eriksson

Försök själv rita en yttervägg i "ascii" så får du se :-)

textförklaring till min "fina" bild. insidan av huset är markerad som "inne" på bilden. utsidan av huset är markerad som "i det fria" på bilden. "I I" betecknar ytterväggen så finns det lite fler symboler i "ritningen" och de är förklarade under.

1) på insidan en dosa med brytare, på utsidan en utanpåliggande brytare, kabel däremellan. ( < respektive > i min bild) 2) kabel från dosan i 1) till en utanpåliggande kopplingsdosa ( < respektive = i bilden).

Båda genomföringarna till "det fria" ligger under tak och med 1,5-2 meter till kanten på taket (det är en altan).

Mitt antagande är att alla elektriker skulle dra EKK genom ytterväggen i både 1) och 2). MEN... finns det något som säger att FK (dvs det som i ELSÄK-FS 1999:5 kallas för "grundisolerad ledare") inte FÅR användas till detta ändamål. (att kulo inte får användas tyvkte jag framgick ganska tydligt av mitt urklipp av den relevanta sektionen i SSF (751.52)...

frågan är egentligen: hur ska meningen "Ledningssystem skall vara anpassade efter förhållandena på användningsplatsen." tolkas...

jag är lite förvånad över att just detta är ett så otydligt område, på de flesta andra ställen är de glasklara på vilken typ av kabel som får användas respektive inte.

Är det någon som vet?

Anders

Reply to
Sunqan

"Sunqan" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

brand

föreskrifterna)

En del elektriker brukar dra FKK i röret och använda en bit av skalet från en EKK kabel för att skydda FKK:n ute i det fria. Brukar gå bra om det är fråga om några decimeter..till en lampa el dyl. Men om detta förfaringssätt är godkänt enligt ELSÄK-FS 1999:5 vet jag inte, det "ser dock godkänt ut". / Kjell

Reply to
[Kjell]