=?iso-8859-1?Q?Tv=E5?= tv-apparater till samma uttag ?

Hej,

Jag har numer två tv-apparater som jag vill kunna använda i två olika
rum. Apparaterna ska användas samtidigt. I vardagsrummet sitter ett
antennuttag som går till apparaten där. Direkt på antennuttaget
iväggen har jag satt en splitter som delar uttaget till två. En kabel
går till vardera apparat.

Bildkvaliteten är fortfarande bra (oförändrad enligt mina ögon).
Frågan är om detta är en "dålig" koppling och om det kan skada
appraterna ? I praktiken är väl de båda tv-apparaternas antenningångar
direkt förbundna med varandra via splitten som sitter i antennuttaget
i väggen. Är det någon fara för strömmar mellan apparaten ?

/Johan

--

Johan Johansson

Re: Två tv-apparater till samma uttag ?

Är det inte så det är tänkt att man ska använda antennsladden? Så har
iallafall vi, om jag minns rätt. Och vi har inte haft några problem under
alla dessa år.

Jimi

Re: =?iso-8859-1?Q?Tv=E5?= tv-apparater till samma uttag ?
On Sat, 13 Dec 2003 12:49:19 +0100, Jimi Hullegård

Jag vet inte om jag var otydlig när jag beskrev uppkopplingen
(antaligen). Så här ligger det till i alla fall:

antennjack i väggen
        *
        * (splitter)
   *******************************
   *                             *
   *                             *
  TV                             TV
 Sovrum                          Vardagsrum

Frågan var om detta kan skada apparaterna (t.ex. genom strömmar som
ev. kan uppstå mellan apparaternas antenningångar) ?

/Johan

--

Johan Johansson

Re: Två tv-apparater till samma uttag ?

Det verkar vara helt "by the book". Att det uppstår
spänningsdifferenser på TVn antennutgång är ofrånkomligt då ingen
modern TV är jordad, så chassiet ligger och flyter. Precis som Du har
gjort är det bästa att koppla ihop antennsystemet så att detta får
jorda apparaternas antenningång. Om nu husets centralantennsystem är
väl jordat också så är det precis så som rekommenderas.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Då känner jag mig lugn. Tack för svaren.

/Johan

--

Johan Johansson

Site Timeline