Hur många kWh/år drar en 12 år gammal kyl/frys ?

Någon som vet på ett ungefär hur mycket
en 12 år gammal kyl/frys drar per år ?

Säg att frysen är ganska full.
Fabrikat i just detta fall är en 12år gammal Electrolux.
Skylt i den: 180W Refrig R12  90/115  Type 1170 Climate class N

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!

Re: Hur många kWh/år drar en 12 år gammal kyl/frys ?

Hittade inget specifikt för just din frys.
Climate class N verkar betyda att den är cfc-fri. Elförbrukningen klassas
från A-G.

http://www.eskilstuna-em.se/kund/energif%F6rbrukning.htm

/Micke

Re: Hur många kWh/år drar en 12 år gammal kyl/frys ?

1,5 kw / dygn (Ca: 550 kw/år) står det i instruktionen till min 16 år gamla
kyl/frys om man håller -18 resp. + 8 grader. Men det håller man ju aldrig,
lite marginal är ju bra, så jag ligger snarare på -22 resp. +4, så det borde
bli lite mer än 1,5 kw/dygn.

Re: Hur många kWh/år drar en 12 år gammal kyl/frys ?

det beror lite på hur nerisad den är med
och om den är dammig på radiotorn

det bästa sättet är att köpa/låna en energimätare och plugga in i en vecka och
kolla hur mycket den verkeligen annvänder

(skaffade en för några veckor sedan och har haft mycket roligt med den, glatt
överraskad av att den räknade rätt på reaktiv och kapacitiv last, hadde inte
trott det ;-)  )

Site Timeline