Bildrörsreglage för fokus

Jag vill försöka ställa in skärpan på en äldre ICL 17"-skärm!
Jag har öppnat den och på bildrörets bakända hittat 7 trimmöjligheter:

TLV  YCH  YBH    : trimpottar

XBV sitter på sidan av bildröret och är en ratt

XCV  APH  TLH    : tre rattar

Jag törs inte börja vrida pårom innan jag vet vad de har för funktion !
Kan nån tala om vilken som gör vad och hur jag skall gå till väga kanske
rentav låta bli ?

Mvh Sten

Re: Bildrörsreglage för fokus

RÖR DEM INTE !!!
Titta om du inte har någon pot. nämnd "Focus"
på högspänningstransformatorn.
/leifline

Re: Bildrörsreglage för fokus

Focusratten brukar sitta nederst på HS-trafon, den svarta klumpen
som högspänningen kommer ifrån, ej på bildröret!

Kolla det.

Ralph

Re: Bildrörsreglage för fokus
Tack för gensvaret
Jag hittade de två fokus-skruvarna och lyckades trimma skärpan en aning !

Mvh Sten

Site Timeline