Warystor z triaka

Oczywiste. Dlatego tez należy zasbać o własciwy di/dt i inne zabezpieczenia po drodze.

SP9LWH napisał(a):

Zależy co rozumiesz jako niewielkie przepięcia, w każdym razie z dostępnością typowych zabezpieczeń (275V) nie ma problemów, w nowo projektowanych instalacjach chyba są już nawet elementem stosowanym obowiązkowo.

Moim zdaniem to trudny do spełnienia wymóg, zauważ że przy wahaniach napięcia sieci o +5% napięcie chwilowe to 1,41*1.05*230V=340V. Tak że albo układ będzie wrażliwy na fałszywe zadziałanie albo trzeba pozwolić na większą tolerancję.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Cześć! Za bezcen to nie ale warto się zabezpieczać. Polecam stronę:

robi sporo zabawek nadających się do tej ochrony. Można się całkiem skutecznie zabezpieczyć przed piorunami, przepięciami, padami zera. Podstawa, to dobre uziemienie i zabezpieczenia w odniesieniu do tego uziomu. Poszukaj na stronie, nawet Dehn, układów z iskrownikami lub warystorami o małym napięciu między zerem a uziemieniem. Oczywiście warto się zabezpieczać kompleksowo - zarówno sieć elektryczna jak i telefoniczna. Nie zapominajcie o piorunochronach. Co z tego, że zabezpieczenia w szafie, jak trzaśnie w latarnię w ogrodzie a tamtędy przejdzie do wnętrza "zabezpieczonej" sieci elektrycznej i wszystko popali. Oczywiście odszedłem od tematu (400 zamiast 230V) ale to tak poglądowo i na przyszłość :-)

Pozdrawiam Maciek

Reply to
Maciek

Ja mam jeszcze inne rozwiazanie (nie po wichurze, bo kabel w ziemi - tylko po tym jak sie upalil przewod N przy liczniku, slabo dokrecony przez specow z ZE).

Wylacznik roznicowo-pradowy, a za nim miedzy N a PE warystor. Dopoki przewod N jest caly, napiecie na nim wzgledem PE powinno byc bliskie zeru. Gdy zrobi sie za duze (warystor dalem na 39 V), roznicowka zadziala. Warystor nie musi byc duzej mocy, bo do wyzwolenia wystarczy 30 mA przez ulamek sekundy. Roznicowka musi wlaczac N jako pierwszy (inaczej pod obciazeniem moze nie dac sie wlaczyc) - 3-fazowe sa tak robione, 1-fazowe juz niekoniecznie.

Marek

Reply to
Marek Michalkiewicz
[...]

Dlatego też w domu mam sprzęt RTV podpięty do UPSa, który lekkie impulsy sam stłumi a przy upaleniu zera po prostu odetnie się od sieci. Również komputery sa za UPSami.

Z samej zasady ma się wyłączyć.

Ale wiem, jak skutkuje brak zera. Mam zasilanie z linii napowietrznej, niestety.

William napisał(a):

Bez przesady, przy 400VAC warystor w listwie powinien zadziałać.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Dnia Wed, 21 Dec 2005 08:44:55 +0100, William tak nawijal:

Mimo wszystko ja po kilku latach _codziennych_ jaj z elektryka na przedmiesciach Nowego Sacza jestem bardziej sklonny wierzyc w skutecznosc technologii dobrego upsa (np made by MGE) niz w produkcje wlasne. Tym bardziej, ze dwa upsy, MGE wlasnie, uratowaly mi troche sprzetu nietylko podczas bezposredniego uderzenia pioruna (dla zobrazowania powiem tylko, ze stojaca przy grzejniku i dotykajaca go kuchenka mikrofalowa przyspawala sie za pomoca wyindukowanego w petli uziemienia i CO pradu), ale tez wciaz ratuja od permanentnego plywania napiecia od 170 do ponad 300V - za kazdym razem przechodzac w prace bateryjna.

Reply to
Franciszek Sosnowski

Ja tam nie jestem taki pewien czy on przyjmie mniejsza energie. Jak sie tyrystor wlaczy do sieci to ciekaw jestem jak sie napiecie podzieli miedzy rozne elementy obwodu, jaki prad wyjdzie i czy bezpiecznik [typowy domowy] zdazy zadzialac w kilka ms przy np 100A .. I jak maly triak zniesie 100V*100A

No pieknie, ale:

-stosunkowo niewielkie [tzn TO220] elementy elektroniczne zniosa tych 40W 4s bez stopienia, wiec czemu nie zrobic wiekszego transila ?

-zalozyles co zalozyles .. a jakby przepiecia bylo 24V i wydajnosc zasilacza 6A ?

SP9LWH napisał(a):

Trisile widziałem w ofercie Semiconductors Bank

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr