Dławik równolegle z rezystorem - po co?

Witam,

Już na kilku schematach (m.in. projekty z czasopism) widziałem jak do dławika filtrującego napięcie zasilania dołącza się równolegle rezystor (np. o wartości ~100 Ohm). Jaki jest sens takiego połączenia?

Przed i po takim połączeniu występują standardowo kondensatory ceramiczne i elektrolityczne, a filtruje się w ten sposób np. napięcie dla wrażliwych części układów, przed i po stabilizatorach typu 78xx. Dławiki bywają wielkości rezystora (miniaturowe, przewlekane), lub ręcznie nawijane - kilkanaście zwoi na rdzeniu (w.cz.).

Za nic nie mogę wymyśleć po co to. Rozumiem ten rezystor dać szeregowo, ale równolegle...?

Reply to
Dykus

Cewka nie pozwala na skokowe zmiany prądu, jeśli odłączy się obciążenie - prąd chce płynąć nadal, jeśli R ->

nieskończoności to z prawa Ohma U = R*I, więc też dąży do nieskończoności.. a jeśli jest rezystor to już przepięcia nie będzie.. W czasie 'normalnej' pracy cewki - rezystor 100Ohm nie ma znaczenia względem rezystancji uzwojenia cewki..

...ale oczywiście mogę się mylić Pozdrawiam august

Reply to
Michał Augustyniak

Użytkownik "Dykus" snipped-for-privacy@SpAmYwp.pl napisał w wiadomości news:1xjrrql5b9m5k$.1omuvw2a4ac9f$. snipped-for-privacy@40tude.net...

-Zmniejszenie dobroci cewki, by nie było pasożytniczych rezonansów

-wygoda konstrukcyjna - opornik robi za najtańszy karkas

Witam,

Dnia 12-08-2006 (sobota), g napisał(a):

No właśnie tu nie widzę rozwiązania. Rezonanse i tak będą. Przy szeregowym rezonansie dławika, jego rezystancja jest mała i dodatkowo zbocznikowana rezystorem, więc jeszcze mniejsza. Tu pomaga włączenie rezystora szeregowo, a nie równolegle. Przy rezonansie równoległym rezystancja dławika jest duża i tu także równoległe włączenie rezystora psuje sytuację.

W tych rozwiązaniach, które ja widziałem to zdecydowanie nie. Kto dziś nawija dławiki dla zasilania z kilkadziesięcioma zwojami? Chętniej stosuje się gotowe, miniaturowe. Dla w.cz. dławiki się nawija, zwykle rzędu ~10 zwoii ze względu na konstrukcję zmieścić tego na rezystorze 0.25W się tego nie da. Fakt, kiedyś nawijano dławiki na rezystorach, ale takich o wartości rzędu kOhmów właśnie by ten rezystor nie wpływał na pracę dławika (tak wynika z moich informacji, ja nigdy nie nawijałem:).

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 12-08-2006 (sobota), Michał Augustyniak napisał(a):

To może być to, ale chyba nie do końca. ;) Jakoś zwykle spoglądałem na to od strony częstotliwościowej (dławik jako filtr), a nie czasowej. :) Przy skokowych obciążeniach może jest to jakieś rozwiązanie, tylko czemu szkodzą takie przepięcia? Dławikowi? W pewnych układach popularne są filtry wygładzające tętnienia z użyciem dławików i jakoś rezystorów się nie dołącza (przecież one obniżają skuteczność filtracji)...

Widziałem to także w układzie, gdzie przez taki układ (dławik + rezystor) napięcie podawane jest na generator w.cz. - a to jest już stabilne obciążenie...

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 12-08-2006 (sobota), Piotr Chmiel napisał(a):

Jakoś nie czuję potrzeby czytania i wydaje mi się, że wystarczająco to rozumiem. :) Uważam, że przy rezonansie szeregowym i równoległym dławika rezystor pogarsza właściwości filtrujące (FDP).

Przy rezonansie równoległym - impedancja dławika L/RC jest zbocznikowana dodatkowym R' - zastępcza impedancja mniejsza od samego L/RC dławika i przez to gorsza filtracja. Przy rezonansie szeregowym - impedancja dławika R zbocznikowana R' - impedancja zastępcza mniejsza i uzyskuje się gorszą filtrację.

Gdzie źle rozumuje?

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 12-08-2006 (sobota), Dykus napisał(a):

No, z rezonansem szeregowym to się troszkę pośpieszyłem... :)

Reply to
Dykus