W jakim stopniu temperatura skraca żywot krzemu?

Mam układ, w którym ze względów ekonomicznych zastosowałem 78M05. Stabilizator zasila m.in. dość prądożerne podświetlenie lcd 20x4. W ekstremalnych warunkach pobierany prąd osiąga 250mA. Ponieważ stabilizator zrzuca kilka woltów "lekko" się grzeje. W nocie napisali, że maksymalna temperatura pracy to 150st. On ma max 60V. Jakie są rokowania? Ile pociągnie?

PC

Reply to
PC

On Tue, 11 Jan 2005 18:18:46 +0100, "PC"

Generalnie bardzo dlugo - latami. Dyfuzja nawet w 150 st jest ciagle mierna.

No chyba ze sam krzem juz ma 130, przyjdzie upalne lato, a elektrycy wrzuca 245V na linie - wtedy moze godziny nie wytrzymac :-)

Zaraz .. ten typ nie ma zabezpieczenia przed przegrzaniem ?

Hmmm... Dziwna ta ekonomia, bo mi się udawało do tej pory kupować taniej zwykłe 7805 niż 78M05...

Daj przed tym stabilizatorem odpowiednio policzony rezystor, na którym wydzieli się część mocy. Ale, przede wszystkim, nie podałeś jakim napięciem zasilasz - wtedy byłoby łatwiej porównać moc strat z dopuszczalną. Bez tej informacji mozna tylko gdybać.

Wybór padł na M ponieważ jest smd. Alternatywą była jakaś przetwornica ale one są droższe i wymagają dodatkowych elementów a u mnie na płytce krucho z miejscem.

Układ zasilany jest z instalacji samochodowej. Mam na wejściu diodę zabezpieczającą przed odwrotną polaryzacją. To zawsze o 0,6V mniej ; )

PC

Reply to
PC

Ma ale ja się nawet nie zbliżam do tej wartości.

PC

Reply to
PC

No to trzeba większą płytkę...

No to policzny dla sprawnej instalacji:

14.4 - 0.6 - 5 = 8.8 8.8V * 0.25A = 2.2W i jeszcze nie odparował? A co będzie w lecie, gdy temperatura w kabinie wzrasta do 60 stopni?

To metalizacja pierwsza siada. Elektromigracja aluminium. Im cieplej tym szybciej. Jednak liczb bezwzględnych dla 75Lxx podać nie umiem :)

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Nie da rady.

Ano nie bo jest na płytce odpowiednio uformowany radiator. Okolice stabilizatora są obustronnie pokryte poligonem. Obie warstwy połączyłem kilkudziesięcioma gęsto ułożonymi otworami. Muszę przyznać, że dość skutecznie odprowadzają ciepło.

PC

Reply to
PC

No to poszukaj PDFa do tej wersji i podaj dopuszczalną moc razem z Tc, bardzo proszę.

Nie ma takiego parametru. Ale widzę, że inne układy w obudowie D2PAK mają

3~5W.

PC

Reply to
PC

Nie wierzę - podaj linka do dokumentu, proszę.

A to jest w obudowie D2PAK?

Obudowa smd D2PAK.

PC

Reply to
PC

Sorry, ale nie zezwalam tej witrynie na instalację spyware'a i mnie nie wpuszcza - poszukam gdzie indziej...

Sorry ja mam XP i sam blokuje okienka.

PC

Reply to
PC

Użytkownik "PC" <pch[WYTNIJ_TO]@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cs1b88$3o7$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Ten dopuszcza max 35V input, ale to szczegół. Grzać się może aż się wyłączy Podgrzeje wszystko wokół, bo twój radiator jest mizerny.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "PC" <pch[WYTNIJ_TO]@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cs11pj$v9h$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Podłącz podświetlenie przed stabilizatorem. Wystarczy rezystor. Wojtek

Reply to
wowa

To jest okienko ciężkie do zablokowania i np. w IE5.5 pomimo odmowy instalacji badziewia PDFy ściągało a w I6SP1 już nie - próbuje za wszelką cenę wcisnąć ciacho - to jest blokowane - a po odmowie instalacji robala nie przesyła juz PDFa...

Ściągnąłem z innego miejsca i faktycznie, sq************* nie podają podstawowych parametrów. To co ważne - to D-PAK a nie D2PAK. Maleńka obudowa, mała powierzchnia styku, brak danych o Rthj-c, Rthj-a bardzo duże. Marny widzę żywot tego w samochodzie :-( Zdecudowanie daj w szerego rezystor i zgub trochę tej mocy bo się po prostu wyłączy w lecie.

Szkopuł w tym, że podświetlenie jest strowanane z układu i zmienia intensywność w zalezności od pory dnia.

PC

Reply to
PC

To przez tranzystor daj.

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

Użytkownik "PC" <pch[WYTNIJ_TO]@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cs1eu5$6hh$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

No to może tranzystorek do tego sterowania i zasilanie z 12V. Wojtek

Reply to
wowa