Transceiver AVALA-01

ładną dekadę temu zabrałem się za składanie transceivera SDR AVALA-01. Niestety ostatecznie projekt trafił do szuflady, gdzie przeleżał trochę czasu. Ostatnio jednak stwierdziłem, że może wypadałoby w końcu zakończyć stare konstrukcje, zamiast zaczynać nowe. Tak wiec pewnie i na Avalę przyjdzie czas. Z tego powodu zabrałem się za gromadzenie brakujących części.

Płytka główna jest kompletna w jakichś 70%. Dodatkowo będę chciał wykonać zestaw przełączanych filtrów, ponieważ zależy mi na wersji wielopasmowej. Z tego powodu będę też potrzebował jakiegoś generatora.

Opieram się między innymi na tym opisie:

Widzę, że autor tego egzemplarza użył modułu sterowanego przez USB, opartego na Si570. Niestety nigdzie nie mogę obecnie namierzyć ani tego kitu, ani samego układu. Nie wiem czy jest to związane z obecnymi brakami na rynku półprzewodników, czy po prostu zdążył już wyjść z produkcji. Czym innym mógłbym zastąpić ten moduł?

Kolejna sprawa to oprogramowanie. Autor opisu zaleca program Genesis Radio. Znajdzie się coś linuksowego, co byłoby kompatybilne z tą konstrukcją?

Reply to
Atlantis

Są inne (jeśli dobrze widze, tam nie ma super wysokich f):

Sterowanie przez USB dorobisz sobie na byleczym.

Reply to
heby

Swoją drogą, jest jakaś istotna różnica pomiędzy tymi generatorami Si5* a popularnymi modułami DDS na AD9850? Można je zamiennie stosować w projektach krótkofalarskich czy istnieją jakieś istotne ograniczenia?

Reply to
Atlantis

Nie stosowałem w radiach ani jednego, ale czy aby AD9850 to nie jet DDS? Jesli tak, to się pewnie nie nadaje do zastosowań typu heterodyna z uwagi na spory szum.

*Wydaje* mi się, że Si*** to jednak PLL. Niech mnie ktoś poprawi, bo pewnie bredzę.
Reply to
heby

W superheterodynach czy homodynach? Z tego co widzę sporo osób stosuje DDS-y na AD9850 w prostych superheterodynach na SSB (np. Kacprach), szczególnie budując wielopasmowe wersje tych transceiverów. Sam z powodzeniem zastąpiłem tym modułem analogowe VFO w Taurusie ma 20 metrów i nie słyszę wielkiej różnicy. Pomijając kwestię stabilności - tu różnica jest kolosalna.

Natomiast z tego co widzę, to te układy Si5* są chętnie stosowane w radiach SDR (np. McHF wg M0NKA albo właśnie AVALA-01), homodynach oraz sprzęcie pomiarowym (np. analizator antenowy wg EU1KY).

Reply to
Atlantis

W heterodynach ;)

Wieki temu zmieniałem w radiu CB uszkodzoną heterodynę na DDS (tylko odbiór, bez jakiś fikuśnych sterowań). Zakończyło się to skrajnie kiepskim odbiorem, pełnym dziwnych gwizdów, sprzęgów i innych ficzerów DDS, na każdym kanale innych. Pogadałem wtedy z kumatym hobbystą KF z okolicy, wyjasnił mi, że do małych f, rzedu pojedynczych MHz to jeszcze ujdzie, ale powyżej 20 to sensu nie ma. Nie pamietam co to był za scalak, wewnętrznie zegar w nim pracował na ponad 200MHz jak pamiętam, a pewnie źle pamiętam. Budowaniem radyjek się nie zajmuje, wiec to jedno doświadczenie mi wystarczyło aby z DDS nie wiązań nadziei. Może, ja by synteza DDS pracowała na GHz, to tak, ale to chyba nie ta skala finansowa.

Reply to
heby

Hmm... W Taurusie w wersji na 20m działa znośnie, więc najwyraźniej przy

14 MHz jeszcze się sprawdza. Co prawda są jakieś pojedyncze artefakty, mam jednak wrażenie, że z analogowym VFO na cewce wyglądało to podobnie. A może nawet i gorzej. W niektórych miejscach skali wtedy też pojawiało się "ćwierkanie".

Skoro jednak te radia SDR mają obsługiwać znacznie więcej pasm, w tym także na wyższych częstotliwościach, to chyba faktycznie stosowanie PLL ma sens. Proste transceivery rzadko kiedy wychodzą poza 20m.

Reply to
Atlantis

Znajomy buduje amatorskie transceivery właśnie na ad9850, nic o szumie nie wspomina, a robi tego dużo.

Reply to
Marek

Ten "szum" to coś innego niż szum dosłownie, w moim przypadku każdy kanał w okolicy pasma CB wygrywał swoje melodyki (acz odbiór działał). Wystarczłyo DDS przestawić o "1 bit" aby melodia zmieniałą się w kompletnie inną. To nie był AD9855, nie zostały mi notatki z tamtych eksperymentów, więc pewnie już sobie nie przypomnę co to konkretnie było.

Reply to
heby

Dnia Sat, 25 Dec 2021 17:32:17 +0100, Atlantis napisał(a):

Linki w tym opisie już nieważne. Masz może schemat tego TRX-a? Albo jakiś link?

Reply to
Jacek Maciejewski