Remont domu z instalacją TN-C a gniazda z uziemienie

On 2021-03-13 22:16, Uzytkownik wrote: [...]

Wydawało mi się, że w układzie TN-C z elektrowni na licznik ma wchodzić min 10mm2 Cu, a dalej to już jak tam z obliczeń wychodzi i schematu rozdzielnicy wychodzi. No ale ja elektrykiem nie jestem.

Nie, nie ma. :-)

W każdym razie dzięki za wyjaśnienie.

I jeszcze pytanie. Z elektrowni do licznika wchodzą u mnie cztery przewody – napowietrznie do jednej ściany domu i dalej biegną rurkami ze strychu na parter do licznika, który znajduje się przy przeciwległej ścianie domu (BTW. to w przypadku takiej starej instalacji gdzie tu jest złącze, a gdzie WLZ?). Przewody prawie na pewno miedziane, ale na razie nie wiem o jakim przekroju. Czyli gdybym kiedyś zdecydował się na modernizację instalacji, to na TN-S nie mam szans, bo ZE za mojego życia raczej sieci nie zmodernizuje. Teoretycznie na TN-C-S mam szanse, ale… Dom prawie na pewno nie ma porządnego uziemienia, tzn. wkopanej dookoła bednarki. A zdaje się „zgodnie ze sztuką” punkt rozdziału PEN na PE i N należy uziemić. Chociaż z drugiej strony, widziałem 2 czy 3 książki i tam na schematach tego układu ten punkt nie był uziemiony. Więc jak to jest? Mam szanse na TN-C-S bez rozwalania otoczenia budynku i kawałka domu w celu wkopania bednarki?

Reply to
JDX

W dniu 2021-03-13 o 12:21, t-1 pisze:

Ale (jak też padło wyżej) - dlaczego izolowany? Nie żółto-zielony - to jest oznaczenie przewodu. I nie wiem jak teraz, ale wcześniej było dopuszczalne położenie przewodu PE innym kolorem, pod warunkiem zakończenia przewodu żółto-zielonym oznaczeniem. Ale pomijając to... dlaczego żółto-zielony przewód musi być izolowany?

Reply to
Desoft

in <news:s2kmkt$5ck$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org>

user Desoft pisze tak:

nie zgnije tak szybko może

Reply to
PiteR

W dniu 2021-03-14 o 11:06, PiteR pisze:

Oznakowanie, że to PE a nie jakiś tam drut schowany pod tynkiem.

Ale....w GB przewód ochronny w kablu nie ma swojej izolacji :)

Reply to
PeJot

W dniu 2021-03-14 o 10:44, JDX pisze:

Zamiast bednarki uziom szpilkowy, łatwiejszy do implementacji, ale czasem trudno o parametry.

PeJot

W dniu 2021-03-14 o 11:19, PeJot pisze:

taka bieda?

Reply to
t-1

W dniu 2021-03-14 o 11:19, PeJot pisze:

Przecież bez sensu. Kuję, widzę przewód (elektryczny) - boję się - dobry objaw Kuję, widzę przewód żółto-zielony - nie boję się, bo nie jest pod napięciem.

Zresztą, po co oznaczać przewody "po drodze" - przecież i tak ważne jest tylko oznaczenie końców.

Logiczne, uszkodzenie izolacji przewodu pod napięciem daje większą szansę na zwarcie do PE.

Reply to
Desoft

W dniu 2021-03-14 o 11:31, Desoft pisze:

I tak w GB robią, każdy elektromonter ma ze sobą "brazylię" na metry.

Podobno dzięki brakowi ekstra izolacji można dać mniejszy przekrój PE.

Reply to
PeJot

in <news:604ddaec$0$545$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>

user JDX pisze tak:

W blokach na 9 piętrze też nie uziemiają tylko podłączają się do zbrojenia ale czy chciałbyś mieć taki uziom? Co w razie gdy na PEN pojawi się napięcie a punkt rozdziału nie będzie uziemiony.

Jedna dziura w ścianie i rowek. Zobacz na jutóbku jak chłopaki robią uziomy prętowe. Elektrycy to chytra gadzina. Już oni znajdą sposób żeby wyciągnąć pienionszki.

Reply to
PiteR

W dniu 2021-03-14 o 11:37, PiteR pisze:

Nie ma obowiązku uziemiania punktu rozdziału PEN. To są jakieś wymyślone brednie. Do spełnienia wymagań SWZ i prawidłowego zadziałania zabezpieczeń nadmiarowo-prądowych oraz różnicowo-prądowych, uziemienie to w ogóle nie jest potrzebne.

Natomiast jeżeli jest to możliwe, należy uziemiać przewód ochronny PE, a na 9 piętrze jest to raczej trudne do zrealizowania, dlatego wykonuje się tam miejscowe połączenia wyrównawcze.

Tak, tak, pierdolone hieny cmentarne, które nie chcą podstemplować gwarancji nowego sprzętu kuchennego i podłączyć nowej płyty indukcyjnej do starej, dwuprzewodowej instalacji aluminiowej, posztukowanej jakimiś starymi kabelkami od lampek choinkowych. Kilku elektryków odmówiło.

Reasumując: nowy sprzęt jest bez gwarancji, a pomimo tego, że było stać na zakup nie najtańszych płytek, stać było na zabudowy i podwieszane sufity, nowe meble, stać na zakup nowych sprzętów (piekarnik, płyta indukcyjna, mikrofalówka do zabudowy i lodówka), oświetlenie LED-owe,  to nie stać było na wymianę przewodów.

No tak! Przecież przewodami schowanymi w ścianie nie da się pochwalić przed rodziną czy znajomymi.

Tak więc masz rację. Elektrycy to straszni naciągacze i złodzieje. Powinni pracować za darmo i za darmo dawać ludziom materiały. Choć nie wiem, czy nawet jeszcze nie powinni płacić klientom za umożliwienie wykonania usługi, straty moralne i niedogodności, aby ci biedni inwestorzy mogli się poczuć nieoszukiwani. Jedynie ci biedni inwestorzy mają prawo godziwie zarabiać, bo czymkolwiek by się nie zajmowali to ich praca jest bardziej wartościowa od takiego elektryka, bo cóż to za filozofia "ciągnąć kable".

Reply to
Uzytkownik