regulacja prądu w hobbystycznym zasilaczu warsztatowym

BYRRT! napisał(a):

Hmm, policzmy: Mega 8+wyświetlacz LCD z Allegro to koszt około 30PLN. DO tego troszkę drobnicy i w 40PLN powinno się wszystko zmieścić. Mega 8 ma dwa kanały PWM - powinny dać te 10 bitów rozdzielczości na wyjściu. Rozwiązanie z prockiem ma przewagę, gdy zasilacz ma więcej niż jeden kanał lub zachodzi konieczność jednoczesnej obserwacji napięcia na wyjściu i prądu - w normalnej konstrukcji każdy pomiar to kolejny moduł miernika czyli zarazem większa płyta czołowa a w przypadku sterownika cyfrowego można jednocześnie wyświetlać nastawy i wartości mierzone z kilku kanałów.

Potencjometry 10-obrotowe mają kilka wad: są drogie, zużywają się i są stosunkowo duże. Impulsator można oprogramować tak, by po normalnie pracował ze skokiem np. 1V a po przyciśnięciu pokrętła skok się zmieniał na 0,1V. Nie neguję stosowania potencjometrów - w obecnym zasilaczu mam taki ale w momencie, gdy powstanie nowa konstrukcja to taniej wyjdzie użyć po jednej Medze 8 na kanał jako przetwornik A/C i C/A niż kupować drugi potencjometr 10-obrotowy. Poza tym potencjometry nie zapewnią mi możliwości wykorzystania zasilacza dwukanałowego jako symetrycznego(regulacja nadążna - jeden kanał steruje drugim).

Reply to
badworm

hmm, no tak, ale co chcesz sterować tym PWM'em? Po wygladzeniu zwyklego LM317 np? :) Bo jak chcesz robic programowo zasilacz impulsowy (tak zeby kontrolowal napiecie wyj i podejmowal decyzje o zwiekszeniu wypelnienia przebiegu PWM to juz wymaga pewnej - duzej jak na moje - znajomosci programowania i wprawy.

Pozdrawiam Piotr

Reply to
BYRRT!

BYRRT! napisał(a):

PWM po odfiltrowaniu i ewentualnym dopasowaniu poziomów napięć będzie podawany w miejsce normalnego potencjometru(pod warunkiem, że pracuje w układzie potencjometrycznym a nie regulowanej rezystancji). Wspomniany kit NE028A z założenia jest sterowany cyfrowo(ale przez scalony przetwornik C/A) chociaż oczywiście można dać normalny potencjometr.

Reply to
badworm

Tylko nie rozumiem czemu chcesz pakowac ATMege8 do ukladu w ktorym przeciez juz jest 2051 :) Zdaje sie caly modol posiada juz procka+lcd+cala reszte ?? :) Swoja droga szukalem cos o tym ukladzie - znalazlem tylko info ze jest to zasilacz 0,1-20V 0,1-2,5A, nic wiecej w sumie nie piszą... może ktoś ma schemat albo jakies dodatkowe info?

Pozdrawiam Piotr

Reply to
BYRRT!

BYRRT! napisał(a):

"moduł" :-) Masz rację lecz moim celem jest zbudowanie zasilacza dwukanałowego(kanały całkowicie od siebie odizolowane) i wówczas z oryginalnego kitu zostanie tylko część analogowa.

PDF z artykułem z Radioelektronika jest po wygrzebania na forum Elektrody.

Reply to
badworm

upss sory :)

ok dzieki :)