Regulacja obrotów przez rezystory.

Witam serdecznie

Szukam pompy o niskiej mocy i wydajności (ok. 600-800 l/h) na 12V. Uparłem się na te 12V, ponieważ muszę regulować wydajność (obroty) tej pompy przez rezystory, nie mogą to być potencjometry niestety, tylko rezystory. Niestety jest spory kłopot z taką pompą za rozsądną cenę (są z przeznaczeniem do zabudowy na jachcie, ale cena od 900zł).

Znalazłem natomiast pompę na 230V zmiennego o mocy 30W. Pytanie następujące: Czy można regulować jej obroty przez rezystory? Elektronik, czy elektryk ze mnie żaden więc nie wiem czy rezystory radzą sobie z napięciem zmiennym.

Serdecznie dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam WindMan

Reply to
WindMan

WindMan snipped-for-privacy@op.pl napisal nam:

takie rzeczy robi sie raczej inaczej... mam schematy, ale i sam poszukaj na elektroda.pl moze sa, np sa sterowniki ktore podlaczasz do zwyklej wiertarki

230v (stara celma np) i mozesz regulowac obroty (podobnie jak mozesz podlaczyc sciemniacz do zarowki). Pompka na 12V to taka do spryskiwacza samochodu np dobra chyba co? Moze i da sie tym sterowac samym napieciem.

  1. Nie napisales co ta pompa bedzie pompowane - wode czy olej ? (rozna lepkosc)
  2. Przy jakim cisnieniu chcesz uzyskac ta w/g ciebie ta mala wydajnosc.
  3. Zauwaz ze moc silnika napedzajacego pompe jest funkcja wdajnosci i cisnienia na wylocie pompy (wysokoci podnoszenia) , gdzie z kolei te dwa paramerty sa funkcja m.in. lepkosci cieczy.

Zgadujac ze na yachcie bedziesz pompowal wode - to do przepompowania ok 10 do 12 litrow na minute (przy wzglednie niskim cisnieniu) potrzebujesz silnik o mocy co najmniej 120 W, co przy 12V daje (pobiera) 10A. Czy masz na yachcie na tyle pradu do zasiania pompy ? Nie kazdy rodzaj pompy nadaje sie dowolnie do regulacji jej wydajnosci poprzez zmiane obrotow, a w szczegolnosci wirnikowe. (- zebate, tlokowe - tak)

Nie sadze abys potrzebowal pompowac wode z zenzy yachtowej, pompa o regulowanej wydajnosci....(?)

W zakresie regulacji obrotami sinika asynchronicznego AC, takiego zabudowanego razem z ta pompa, ktora znalazles, rezystory wcale sobie nie radza. Sa specjalisci na tej grupie co chetnie dorobia ci odpowiedni przetwornik/falownik do zasilania tej pompy z 12V DC na 230 AC i dostosuja odpowieni regulator obrotow silnika. Ktos tu pare dni temu probowal udowodnic ze wlasnie z tego zyja, a zatem zadbaj o nich i daj im troche zarobic na zycie.

Nie ma za co......

Tez pozdrawiam Bryza

Reply to
Kasia VPL