[Dlugie i nudne] Kilka pytań z elektroniki.

Witam

  1. Jezeli uklad ma pobierac np: 1A to czy transformator sieciowy moze byc o Imax = 1A czy wziasc wiekszy, np: 1,2A?

  1. Co myslicie o zastosowaniu w zasilaczu UPS wlasnej roboty na potrzeby wlasne akumulatora z samochodu ciezarowego? Czy to ma sens?

  2. Dlaczego robiac mostek gretz'a z diod typu 1N4007 dla transformatora o napieciu wtornym rownym 12V otrzymuje napiecie o ok. 3...4V nizsze niz
12V, o czym zapominam, lub nie biore pod uwage? (Spadek napiecia na diodach? Jezeli tak, to w jaki sposob dobierac te diody?).

  1. Czy jest sens w przetworniku C/A dla dzwieku zastosowac kostke C/A o rozdzielczosci np: 64 Bitow? A moze lepiej o jeszcze wiekszej rozdzielczosci aby uzyskac lepszej jakosci dzwiek?

  2. Jakie sa zalety stosowania transformatora toroidalnego zamiast typowego o rdzeniu EI? W czym on jest lepszy?

  1. Stosujac klucz analogowy (bodajze symbol jego to 4066) "wylaczajac" go, tzn: podajac stan niski na wejscie sterujace, tak aby klucz nie "przepuszczal sygnalu", jest sygnal wejsciowy calkowicie odciety czy cos przedostaje sie przez ten klucz? Jezeli cos sie przedostaje to czy mozna zastosowac taki klucz do przedwzmacniacza, wtedy nakladaly by sie sygnaly, jesli dobrze rozumuje.

Mam wiecej pytac, ale wypatrzylem na nie odpowiedzi w ksiazce "sztuka elektroniki" tom 1 i 2, takze poczytam w nich.

Bardzo dziekuje za odpowiedzi na powyzsze pytania.

Reply to
rozrabiak

Użytkownik rozrabiak napisał:

Lepiej wziąć "większy". Będzie się mniej nagrzewał.

Nie mam zdania.

Dla standardowej krzemowej diody prostowniczej - i na każdej diodzie krzemowej również - spadek napięcia przy jej włączeniu w kierunku przewodzenia, wynosi ok. 0,6-0,7V. Diody prostownicze dobiera się, biorąc pod uwagę ich prąd przewodzenia w kierunku przepustowym i napięcie wsteczne w kierunku zaporowym. Jeśli chcesz aby na wyjściu prostownika było 12V, to transformator powinien dawać na wyjściu ok.

15-16V. Jeśli nie masz takiego trafa, zastosuj diody Schotky'ego.

Nie mam zdania.

Posiada on zdecydowanie mniejszy strumień rozproszenia w porównaniu do trafa z rdzeniem EI. Tym samym straty w transformatorze są mniejsze i mniejsze jest szkodliwe oddziaływanie transformatora na otaczające go elementy. Np. na przewody sygnałowe.

Nie ma elementów idealnych. W związku z tym, należy liczyć się z występowaniem pewnych przesłuchów pomiędzy torami sygnałowymi. Przesłuch jednak powinien być minimalny - określony przez parametry danego układu

- układu a nie ze szkodliwych oddziaływań sygnałów z pominięciem przełącznika.

GM

Reply to
sp9rjt

Troche spory ten spadek napiecia. W mostku zawsze przewodza 2 diody polaczone szeregowo wiec spadek napiecia powinien byc rzedu 1,5V. Jesli to ten transformator o ktorym pisales wyzej to diody 1N4007 na 1A sa dosc mocno obciazone.

A w ogole sa takie? Tam by musialy byc liczone pojedyncze elektrony.

Klucze te maja pewna rezystancje wlaczenia i wylaczenia - poszukaj w katalogu/internecie ile one wynosza. Wartosci te okreslaja na ile tlumienia sygnalu mozna liczyc. Ewentualnie mozesz podlaczyc dwa klucze na jeden sygnal - jeden szeregowo, drugi zwierajacy ta resztke do masy, sterowane przeciwnie.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

rozrabiak snipped-for-privacy@maila.pl napisał:

To zalezy od transofmatora - pamietaj ze kiedy zaczynasz pobierac prad napiecie wyjsciowe spada. Sa transormatory dla ktorych ten spadek jest niewielkli (o malej rez. wewentrznej) sa takie ktore prad znamionowy oddaja tylko w zwarciu

Sens ma... :))

Chyba nie tylko - po pierwsze spadek napiecia na diodach 2*0.6V (bo dwie diody) + spadek na rezystancji diod. Ale to nadal nie pasuje - 12V na trasormatrze to 12V napiecia skutecznego - szczytowe jest sqrt(2)*wieksze. A na kondensatrze filtrujacym (przy braku obciazenia) powinno byc wlasnie napiecie szczytowe - spadki na diodach - czyli jakies 15V. Albo zapomniales o kondensatrze filtrujacym albo masz slaby transformator (patrz punkt 1) i mierzysz pod obciazeniem (W "Sztuce Elektroniki" to wszystko jest opisane - na samym poczatku)

A widziales gdzies taki przetwornik? :) Najlepsze przetworniki do foni o jakich slyszlem maja 24Bit (64bitowy bylby dozo lepszy - jakies 1000000000000 razy :) i zapewne tyle razy drozszy)

Zalety - ma mniejsze pole rozproszenia. Wady - drozszy. Niestety - nie robie w trasformatorach wiec niewiele moge na ten temat powiedziec.

Wyjscie powinno byc calkowicie odciete - neistety, na tym swiecie niema nic idealnego i kazdy klucz troche przepuszcza. Ile - zalezy od klasy klucza. Ogolnie - do zastosowan amatorskich, w zakresie m.cz. pownien wystarczyc prawie kazdy dostepny. Jesli masz wieksze wymagania.... GRG

Reply to
Grzegorz Domagala

Użytkownik "rozrabiak" snipped-for-privacy@maila.pl napisał w wiadomości news:cae9hq$6bn$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Może być nawet na 0,5A. Problemem jest wytrzymałość termiczna transformatora, dopuszczalne straty w miedzi. Jeśli się nie spali może być. Jednak dzisiejsze transformatory (szczególnie te tanie) są mocno wyżyłowane, dlatego chcąc mieć "święty spokój" użyj takiego na 2A. Będzie chłodniejszy (czyli w zasadzie niezniszczalny), choć cięższy i droższy.

Oczywiście!. O ile ta przetwornica UPS bdzie przystosowana do długotrwałej pracy i całość będzie sie znajdować w dobrze wentylowanym pomieszczeniu spełniającym wymagania dla akumulatorowni.

To standard. Napięcie spadnie o mniej więcej 2V od wartości chwilowej napięcia zmiennego. Twoje 3..4V wnikają z błędów pomiaru.

64 bity rozdzielczości ??? Nie pomyliłeś sie ? 16 bitów to bardzo dużo. Czy są produkowane do celów cywilnych szybkie przetworniki 64bitowe ? Wątpię.

Jest lepiej zareklamowany i dziś modny. Po opanowaniu technologii maszyn do nawijania toroidów taki transformator jest tańszy, bo ma mniejszy rdzeń względem EI. Mniejszy też może być strumień rozproszenia.

Oczywiście, ze przepuszcza. Poczytaj w dokumentacji jaką on ma pojemność wejście -wyjście. Wtedy szybko dojdziesz do wniosku, że już dla częstotliowsci akustycznych jego tłumienie jest małe (zależy od impedancji wejściowej następnego stopnia). Stosuje się więc bardziej skomplikowane sposoby połączeń dla komutacji sygnałów zmiennych .

Reply to
SP9LWH

Nie, to nie dotyczy w/w transformatora.

Dziekuje za odpowiedzi.

Reply to
rozrabiak

rozrabiak napisał(a):

Ten przetwornik to rzecz sporna w czasie sesji popularno naukowej w mojej bylej szkole. Doszlismy w rozmowie, ze w chwili obecnej produkowany o najwiekszej rozdzielczosci to 32 bity, osoba, ktora sie o nim wypowiadala byla mocno przekonana o jego obecnosci na rynku, wiec nie zaprzeczalem i rozpoczely sie gdybania o 64 bitach...

Nasunelo mi sie jeszcze jedno pytanie odnosnie zasilaczy, chodzi o kondensator filtrujacy. Spotkalem sie w ksiazce ze wzorem na jego pojemnosc. Czy Wy projektujac zasilacz obliczacie ten kondensator, czy dobieracie metoda prob i bledow? Moze i sie myle, mam w koncu do tego prawo, ale wydaje mi sie, ze nie zaszkodzi dac o dosc sporej pojemnosci, zawsze na wyrost. Chodzi mi o kondensator, ktory znajduje sie zaraz za mostkiem gretz'a. Czy byloby cos zlego, jezeli umieszcze kondensator o zbyt duzej pojemnosci?

Bardzo dziekuje za wszystkie udzielone odpowiedzi, pomogly mi.

A co do tego akumulatora, to zastanawiam sie nad zrobieniem UPS do swojego komputera. Schemat UPS'a (firmy UPC) mam.

Reply to
rozrabiak

rozrabiak napisał(a):

[...]

A co do tego akumulatora, to zastanawiam sie nad zrobieniem UPS do swojego komputera. Schemat UPS'a (firmy APC) mam.

Reply to
rozrabiak

Np. 2A jeśli już.

Ma sens - o ile masz ładowarkę do tego akumulatora i to ładowarkę, która automagicznie się wyłączy po naładowaniu. Przez 3 lata miałem podłączony do starego, dobrego APC Back UPS 400 akumulator 72 Ah. Jednak raz zapomniałem odłączyć ładowarkę i ładowała przez 2 tygodnie

- zniszczyłem akumulator :-(

Na mostku Greatza masz spadek ok. 1.4V. Na dokładkę nie bierzesz pod uwagę, że po podłączeniu kondensatora filtra napięcie wzrośnie. I jeszcze trzeba brać pod uwagę, że pod obciążeniem napięcie spada. Sięgnij do książek, bo problem wbrew pozorom banalny nie jest.

Nie ma sensu.

Tym bardziej.

Jest lżeejszy i nie sieje polem magnetycznym tak jak rdzeń EI.

Coś się przedostaje. Szczegóły w opisie 4066.

Można stosować.

Użytkownik "rozrabiak" snipped-for-privacy@maila.pl napisał w wiadomości news:caeh8k$22o$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Im większy tym lepszy, ale droższy i zajmuje miejsce "Wystarczający" jest najlepszy. Kondensator dobiera się tak by tętnienia były mniejsze niż dopuszczalne. Przy malutkich zasilaczach optymalizacja kondensatora ma małe znaczenie. Ale przy zasilaczach o mocach liczonych w kW albo MW jest to bardzo istotne. Jest jeszcze jeden mniej znany parametr kondensatora - maksymalny prąd zmienny.

Reply to
SP9LWH
[...]

Obliczamy.

To, że jeśli trafo będzie o małej rezystancji wewnętrznę, to będziesz wywalał bezpieczniki w domowej instalacji. Że o możliwości sfajfczenia samego mostka nie wspomnę.

[...]

ROTFL! A kto Ci policzy i nawinie trafo?

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Skąd bierzesz taśmę (o ile zachodzi taka potrzeba) do nawijania uzwojeń cewek ?

Reply to
SP9LWH

Niestety - już nie biorę. Miałem mały zapas folii 50 um. Grubszą robiłem z blachy kupowanej w pobliskim sklepie z materiałami budowlanymi - znali mnie i nie marudzili, że chcę wąski pasek... Ale chyba zbankrutowali i się wynieśli - teraz szukam...

A do izolacji używałem zwykłej taśmy klejącej polipropylenowej (cienkiej do pakowania) - wytrzymuje do 100 stopni. Naklejałem na jedną stronę przyciętej taśmy i zwijałem - polipropylenem na zewnątrz, żeby się naciągał i nie fałdował.

Lica w.cz. jest dostępna w Elfie ale w tak koszmarnej cenie, że szkoda gadać :-(

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

To jest myśl. Nie było problemów z przebijaniem tej taśmy na ostrych krawędziach , ? Ja stosowałem samoprzylepne tasmy elektroizolacyjne 3M . Są może za grube, ale nie przebijają się tak szybko.

To zawsze i wszędzie było drogie, bo mało tego potrzeba. Lica w ELFA jest bardzo cienka. DACPOL ma w ofercie grubsze , ale tak samo koszmarne w cenach i długo trzeba czekać. Amatorowi kilku metrów pozostaje męczyć się z "licą" kilkudrucikową samoróbą z DNE:-)

Reply to
SP9LWH

Jesli chcesz, to mam schemat prostego UPS do samodzielnego wykonania (moge podeslac). Konstrukcja banalnie prosta, ladowarka buforowa + przetwornica.

Pozdrawiam, Archie

Reply to
Archie

Były - dopóki nie nauczyłem się, że trzeba dobrze przygotować taśmę miedzianą po cięciu nożyczkami :-)

Na małe trafka się nie nadaje - tam i tak trzeba się bardzo starać, żeby dobrze przestrzeń wypełnić :-(

2 mm^2 to już nie jest bardzo cienka. Ale jest trochę za dobra do przetwornic - wyrobiłaby do 500 kHz myślę.

Nie warta skórka wyprawki - dwa-trzy zwoje można się pomęczyć, przy większej ilości wszystko się plącze. A profesjonalna nawijarka kosztuje :-( W skrajnej potrzebie użyłem taśmy 'tęczowej' ale energetycznej - do sygnalizacji - miała 'żyły' po 0.5 mm^2 a nie cieniutkie badziewka AWG28.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Podejrzewam, ze transformator juz mam. 24V 630VA (nie ma pomylki w podanych danych, odczytane z tabliczki znamionowej).

Reply to
rozrabiak

No cóż - to teraz pozostaje zrobienie reszt przy założeniu zasilania... Wychodzi 36V i to w mostku. Chyba schemat z APC Ci się nie przyda...

| No cóż - to teraz pozostaje zrobienie reszt przy założeniu | zasilania... Wychodzi 36V i to w mostku. Chyba schemat z APC Ci się | nie przyda...

Napewno nie :) A nie jest mu potrzebny drugi transformator? Bo trzeba 220AC -> xxV DC -> 220AC, prawda?

Pozdrawiam, Archie

Reply to
Archie