Antena panelowa DVB-T - największa

Cześć.

Taka zabawna sytuacja. Sprawdziłem kilka rodzajów anten. Drogich, tanich, o róznej konstrukcji. Kierunkowych, dookólnych itd itp. Ze wzmocnieniem i bez. W ogródku.

Nie działają. Ogródek ma sporo przeszkód w kierunku na nadajnik. Z okna działają wszystkie, z gruntu... no właśnie. Nie działają za wyjątkiem

*najtańszej* chińskiej, w postaci prostokąta naklejanego na szybę. Ona działa nieźle, nawet trzymana w ręce.

Nie wiem jak to tłumaczyć. Ale nie zmienia to faktu że tania panelowa działa dobrze.

Rozgladam się obecnie za większą gabarytowo. Moja ma 20x30xm. Są większe? Widziałem kilka razy takie, niekoniecznie elastyczne, ale zdecyodwanie płaskie. Moze są bardziej odpone na odbicia? Ta antena w postaci elastycznego kawałka tworzywa jest odporna na kierunek i ogólnie zachowuje się bardzo dobrze, jednak nie wszystkie kanały odbierają dobrze, zgaduje że to na granicy jakości. Dlatego szukam większej. Ma ktoś i może polecić produenta? Widziałem taką o szerokości 60-70cm, ale poza napisem DVB nic na niej innego nie było.

Reply to
heby

(ciap)

Kolega weźmie trochę drutu, powygina, i będzie git malina:

Wyginałem kilka lat temu. Zauważam, że ta płaska, elastyczna, jest ładniejsza ;)

Reply to
heby

W dniu 01.07.2021 o 20:10, heby pisze:

Spróbuj siatkowej (szerokopasmowa) zawsze działa.

I NIGDY mnie nie zawiodła :)

Reply to
LordBluzg®

Mam taką i ja m.in. sprawdziłem. Ten chiński prostokąt jest lepszy ;)

Reply to
heby

W dniu 01.07.2021 o 23:00, heby pisze:

Może w specyficznym miejscu. Siedzę w antenach od lat i te szerokopasmówki wypadają najlepiej. Raczej nie uwzględniaj poziomu ogródka, bo może się okazać, że ta chińska łapała od tyłu odbicie z domu, czego kierunkowa nie potrafi :) Miałem kiedyś gościa, który ma las na kierunku do nadajnika w odległości 5m od domu. Las wycina mu wszystko w UHF a VHF nawet działa, pomimo różnicy 80kW (20kW VHF vs 100kW UHF). Ponieważ to las liściasty to zimą prawie działa. Jak zdjąłem siatkę z tej szerkopasmowej, to łapał odbicie od drugiej strony lasu (300m) i wszystko bangla :) Żadna antena kierunkowa, żadna, nie działa u niego :)

Reply to
LordBluzg®

Tak też zakładam, dlatego szukam większej, że są, to wiem bo widuję.

Ogólnie u mnie jest dziwna sytuacja, widzę dwa nadajniki, z czego ten bliżej jest znacznie gorszej jakosci mimo podobnych mocy. Anteny kierunkowe nie działają tak jak powinny, wręcz bliższy nadajnik jest niewidoczny dla nich. W pierwszej chwili była myśl, że to może z powodu przesterowania, ale sprawdziłem wszelakie anteny małe i duże, ze wzmacniaczem i bez - anomalia. Zabudowa, pagórek, stacja wn czy inna cholera. Chiński prostokąt jest objawieniem, bo działa jako jedyna antena, na poziomie gruntu.

BiQuat i DoubleBiQuad (szyte na miarę) *trochę* działa, ale przerywa. Nie wiem co w chińskich za "technologia" jest że daje lepszy efekt.

Reply to
heby

W obydwu polaryzacjach?

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

To zły kierunek. Fizyki nie oszukasz :)

Przypadek zależny od miejsca.

Reply to
LordBluzg®

Dnia Thu, 1 Jul 2021 20:10:56 +0200, heby napisał(a):

Na poziomie ogródkowym masz znaczne zróżnicowanie siły sygnału w zależności od kierunku. "Wąska" antena może nie objąć tego kierunku z którego silniejszy sygnal nadchodzi a który "szeroka" obejmie. Powinieneś użyć wąskopasmowej anteny i sporządzić 3-D wykres siły sygnału w półsferze skierowanej na nadajnik, wtedy by wyszło szydło z worka.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 1 Jul 2021 20:10:56 +0200, heby napisał(a):

Na poziomie ogródkowym masz znaczne zróżnicowanie siły sygnału w zależności od kierunku. "Wąska" antena może nie objąć tego kierunku z którego silniejszy sygnal nadchodzi a który "szeroka" obejmie. Powinieneś użyć "wąskiej" anteny i sporządzić 3-D wykres siły sygnału w półsferze skierowanej na nadajnik, wtedy by wyszło szydło z worka.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Fri, 2 Jul 2021 09:40:45 +0200, LordBluzg® napisał(a):

Zależy, co się rozumie pod pojęciem "większy". Generalnie są dwie koncepcje: albo duża kierunkowość (np Yaga lub parabola), albo zestawienie synfazowe, np. Oko Moskwy:

Gdzieś w latach 70-80 widywałem trochę konstrukcji synfazowych. Trochę mniejszych od Oka Moskwy ;) - czasem już 4 szt. dawały wystarczające wzmocnienie.

Różne Quady to w zasadzie specyficzna odmiana dipola, często są łączone w układach synfazowych. Tytaj uwaga: czasem przesunięcie już o milimetr może całkowicie zmienić charakterystykę na niekorzyść, zwłaszcza przy wyższych częstotliwościach, gdzie długość fali to kilkanaście cm.

Jeszcze jedna uwaga dla anten nisko położonych: trzeba zwrócić uwagę na czystość strefy Fresnela, więc teoretycznie antena powinna być tak wysoko, jak to możliwe.

Reply to
Adam

Pytasz czy obracałem? Oczywiście. Każda antena była kręcona.

Reply to
heby

W dniu 2021-07-01 o 20:10, heby pisze:

Dlaczego nie dołożysz wzmacniacza do anteny?

Reply to
Janusz

W dniu 03.07.2021 o 17:30, Janusz pisze:

Przeczytaj jeszcze raz :)

Reply to
LordBluzg®

Jak masz zacięcie DiY to mozna jeszcze taki projek przetestować:

W.

W dniu 2021-07-03 o 17:35, LordBluzg® pisze:

Ale wiesz że są różne wzmacniacze?

Reply to
Janusz

1) Mieszkam za blisko nadajnika aby to było konieczne. 2) Oczywiscie że prawdzałem z i bez (siatkowa i jakaś yagi) 3) Chińska panelowa ma wzmacniacz wbudowany

W moim przypadku dodanie wzmacniacza do anteny siatkowe *pogorszyło* jakość, ale zwiększyło siłę.

Reply to
heby

A to nie to samo co wszelakie biquady?

Problemem tych anten jest waskie pasmo. W sadzie potrzebowałbym 3 sztuk :/

Reply to
heby

Tego info nie było.

No właśnie jakaś, miałe sporo do czynienia z antenami i odbiorze na poziomie szumów, więc mało prawdopodobne jest aby dobra antena Yagi + wzmacniacz z regulacją nie zadziałały.

Czyli jednak ma wzmacniacz, obawiam się że ten który próbowałeś z innymi antenami miał za duże wzmocnienie a to degraduje jakość sygnału, trzeba go zasilić zasilaczem z regulacją napięcia i wtedy zrobić próby z yagi.

Siła nic nie daje, liczy się jakość sygnału.

Reply to
Janusz