Antena do radia - ciąg dalszy

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Już zabieram się do wlutowania kabla 50 ohm w miejsce teleskopa. Mam tylko jeszcze jedno pytanie: czy jeżeli zamiast bezpośredniego przylutowania kabla koncentrycznego do wyjścia nadajnika wmontuje tam gniazdo BNC to czy to coś zmieni (na gorsze) ? Z gniazdem byłoby i wygodniej i "profesjonalniej".

Czy można tak zawsze postąpić? Mam parę krótkofalówek na pasmo zdaje się ok. 440 MHz (fabryczne, kupione w sklepie). Nie darmo mają w nazwie "krótko", bo zasięg jest mizerny - w otwartej przestrzeni kilkaset metrów, między budynkami niemierzalnie mały - pracuje tak niestabilnie, że trudno określić kiedy zasięg jeszcze jest, a kiedy już go nie ma.

Antena w tych urządzeniach to drut zwinięty w sprężynkę przylutowany do płytki drukowanej. Czy jeśli wyrzucę sprężynkę, to mogę wmontować tam BNC, i dalej przez koncentrym 50 ohm podłączyć antenkę (lepszą od sprężynki) ?

Czy obecność metalowej masy wtyku BNC wpłynie na rozchdzenie się fali, czy też, jako, że wszysto ma po 50 ohm (kabel i antena) nie będzie to miało znaczenia?

Urządzenie to jedna płytka drukowana w plasikowej obudowie - bez jakichkolwiek ekranów.

Czy to wszystko będzie miało w ogóle sens i warte będzie rozbrajania krótkofalówki - dalej ma to być urządzenei przenośne więc nowa antena nie może być dłuższa niż kilkadziesiąt cm.

Uprzedzając gromy, która zaraz na mnie spadną, że wcale nie chce zrobić żadnego "dopalacza" niszczącego wszysto w okolicy, tylko "odrobić straty" - nawet nie marze o podanym przez producenta zasięgu 3 km, ale chciałbym po prostu towarszysko pogadać z kimś w odlegości kilometra - a przecież o to właśnie chodzi.

Pzodrawiam, ml

Reply to
Marcin Laszewski

Użytkownik "Marcin Laszewski" snipped-for-privacy@laser.lublin.tpsa.pl> napisał w wiadomości news:bjrrkh$qq4$ snipped-for-privacy@news.lublin.pl...

Możesz dać gniazdko - to tylko odbiornik. nie zauważysz różnicy, a będzie wygodniej

NIE WARTO. długa antena będzie je jeszcze bardziej destabilizować nadajnik. "Pełnowymiarowa" antena na to pasmo to niecałe 20cm.

Czy ty masz "krótkofalówki" PMR albo LPD???? Jeśli tak to możesz dołożyć antenę. Coś jest z nimi nie tak, skoro zachowują się jak opisujesz

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "Marcin Laszewski" snipped-for-privacy@laser.lublin.tpsa.pl> napisał w wiadomości news:bjs4na$5rm$ snipped-for-privacy@news.lublin.pl...

Abstrahując od tego czy pomoże, przypominam, że dla PMR i LPD prawnie nie wolno.:-)

Dalej działa. Jako krótka ma mały wpływ.

Reply to
SP9LWH

Już to wiem. Prawo pewnie miało na myśli żeby nie zakłócać innym. A jak pisałem chociaż się staram nie mogę zakłócić sam siebie :-) o innych nie wspominając....

Czy tak samo jest w przypadku PMR i LPD i mogę po prostu podłączyć gniazdo BNC do anteny zewnętrznej pozostawiajac antenkę wbudowaną bez jej odłączania?

ml

Reply to
Marcin Laszewski

Czyli ta anetnka to jednoczesnie jakaś cewka? Ale czy to dla ma jakies znaczenie dla nadajnika? Nadajnik po prpstu widzi antene o jakis tam parametrach - czy ona są "naturalne" czy też jakoś sztucznie stworzone przez zwinięcie antenty w sprężynkę to już nie jego sprawa. Czy też się myle?

O właśnie... dlatego chciałbym zwiększyc zasięg dwukrotnie - o całe 500 m. by być zgodnym z zasadami to oczywiście na tej antenie będę tylko odbierał :-)

Reply to
Marcin Laszewski

Friday, September 12, 2003, 9:11:11 AM,Marcin Laszewski nastukał(ła):

ML> Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Już zabieram się do wlutowania kabla 50 ML> ohm w miejsce teleskopa. Mam tylko jeszcze jedno pytanie: czy jeżeli ML> zamiast bezpośredniego przylutowania kabla koncentrycznego do wyjścia ML> nadajnika wmontuje tam gniazdo BNC to czy to coś zmieni (na gorsze) ? Z ML> gniazdem byłoby i wygodniej i "profesjonalniej". Nie sadze. Mozesz zamontowac spokojnie BNC. MAse podlacz do masy urzadzenia. Dlugosc antenki powinna wynosic 1/4 fali wiec przydaloby sie zebys znal czestotliwosc ich nadawania i w miare dokladnie dobral dlugosc. Mozesz tez uzyc antenki teleskopowej wlasnie - bedzie miala niebo lepsze osiagi od helikalnej (czyli tej "sprezynki") To tak jesli chodzi o przenosnosc. Jesli chodzi o pasmo 430 Mhz to dlugosc fali wynosi 70 cm a wiec twoja antenka powinna miec dlugosc ok. 17 cm Im antenka jest grubsza tym bardziej jest szerokopasmowa, ale istnieje cos takiego jak "wspolczynnik skrocenia" - o ktory zmniejsza sie jej dlugosc, tym wiecej im grubsza jest antena. Ale to tak dla bardzo dokladnego obliczania, nie musisz sie az tak przejmowac - daj 17 cm (mozesz "urwac" teleskopowke lub znalezc takie krociutkie w sklepie - sa takie fajne malutkie o dlugosci 5-6 cm po zlozeniu. I potem do niej lutujesz drut, najgrubszy jaki wejdzie do wtyczki BNC. Podpinasz tylko "goraca zyle" do antenki. Odizoluj ja ( kawalek koszulki termokurczliwej?) od obudowy gniazda. Masz na niej mase (zaraz sie dowiesz czemu powinienes ja podlaczyc) I po skreceniu wtyku zalej go zywica (Distal) Otrzymasz porzadna antenke przenosna. A gniazdo po to ma mase ze mozesz ta antenke wykrecic i zamiast niej zamontowac na kablu dipol polfalowy otwarty (podobnie jak do radia tylko o rozpietosci 35 cm plus 1-2 cm miedzy rurkami) Albo z gniazda BNC (takiego z czterema otworkami na kwadratowej podstawie) zbudowac calkiem fajna antenke typu GP Co prawda jesli przyjmiemy ze na wyjsciu masz niesmiertelne 75 ohm a ona ma 50 (przy kacie odczylenia przeciwwag od poziomu w dol o 35 stopni bodajze) to bedziesz mial SWR

1.5 ale i tak ma lepszy zysk niz dipol. Tylko jedna rzecz: Tego typu antenka promieniuje nieco w gore wiec najlepiej montowac ja nisko. (dipol promieniuje dokladnie poziomo)Wiec jesli mieszkasz wyzej, zrob dipol. Jakbys szukal opisu to te z przeciwwagami to anteny typu Ground Plane. ML> Czy można tak zawsze postąpić? Mam parę krótkofalówek na pasmo zdaje się ML> ok. 440 MHz (fabryczne, kupione w sklepie). Nie darmo mają w nazwie ML> "krótko", bo zasięg jest mizerny - w otwartej przestrzeni kilkaset metrów, ML> między budynkami niemierzalnie mały - pracuje tak niestabilnie, że trudno ML> określić kiedy zasięg jeszcze jest, a kiedy już go nie ma.

> [...]

ML> Urządzenie to jedna płytka drukowana w plasikowej obudowie - bez ML> jakichkolwiek ekranów. a to niedobrze bo wlasnie dzieki temu moga sie w niekorzysnych przypadkach odstrajac w trakcie zblizania reki... Jest miejsce by troszke je "zapuszkowac" ? Powinno im to dobrze zrobic (dobra blaszka na ekran to np. cynowana z puszek po konserwach, aluminiowa niewiele da. ML> Czy to wszystko będzie miało w ogóle sens i warte będzie rozbrajania ML> krótkofalówki - dalej ma to być urządzenei przenośne więc nowa antena nie ML> może być dłuższa niż kilkadziesiąt cm. I nie bedzie. Oprocz 1/4 fali mozesz tez stosowac dlugosci promiennika

1/2 fali i 5/8. Sprawdz sobie doswiadczalnie ktore beda pracoiwac najlepiej (5/8 ma calkiem niezle osiagi na innych pasmach, wiec pewnie tu takze, na pewno wieksze niz cwierc i pol fali. ) Czyli i tak bedzie to maksimum 43 cm przy 5/8. Dodatkowo moze to byc teleskopowka wiec przenosnosc to nie problem. Jesli codzi o stacjopnarna jej wersje to pamietaj ze ewentualne przeciwwagi maja konkretna, wyliczona dlugosc. Mam troche softu (glownie angielskiego) do wyliczania anten, w duzej wiekszosci nigdy nie testowany - po prostu kiedys tego sporo sciagnalem. Jak nic nie znajdziesz to w tym pogrzebie i cos Ci znajde.
Reply to
Łukasz Bolesta

Witam,

Dnia 03-09-12 (piątek) o 20:02, 'Łukasz' napisał(a):

Tylko istnieje jeszcze kwestia dopasowania. Przy założeniu, że już przy L/4 nie uzyska się 50 Ohm, to przy L/2 i 5L/8 także nie da rady, co nie oznacza, że anteny te rzeczywiście mogą (ze względu np. na układ nadajnika) pracować lepiej (to dla kawałka drutu podłączonego do gorącego wyjścia nadajnika).

O ile dobrze kojarzę, to im dłuższa antena (w określonych granicach), tym bardziej na jej pracę będą wpływały przedmioty z otoczenia, takie jak np. głowa samego operatora. :)

Reply to
Dykus

Ma znaczenie, bo antena to dla stopnia końcowego konkretna impedancja, czyli jakaś rezystancja i reaktancja. Dla anten krótszych ma charakter pojemnościowy, a dla anten dłuższych indukcyjny, a reaktancja ma wpływ na stabilość wzmacniacza i jego parametry rezonansowe. Teoretycznie najlepszym układem jest czysta rezystancja 50 Ohm - pełne dopasowanie i SWR =1 ( w praktyce nieosiągalne ).

LFC

Reply to
LFC

Użytkownik "LFC" snipped-for-privacy@mpwikzdw.com.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mpwik.mpwikzdw.com.pl...

"Dummy load" spełnia ten wymóg .... tyle tylko, że słabo wysyła fale:-)

Reply to
SP9LWH

Jak najbardziej, tyle, że po warunkiem użycia rezystorów bezindukcyjnych i bez pojemności, co przy tych częstotliwościach nastręcza już pewne problemy..tylko - fakt, antena zastępcza coś słabo wysyła fale i równie słabo je odbiera....

LFC

Reply to
LFC

Dziekuje bardzo za inforamcje.

Jeden z odpowiadajacych napisal, ze w przypadku komorek gniazdo antenowe jest po prostu polaczone z antena i w przypadku podlaczenia anteny zewnetrznej standardowa antenka wewnetrzna dalej sobie pracuje i ma nie wielki wplyw na dzialanie anteny zewnetrznej. Czy tak samo moge postapic w przypadku mojej ultrakrotkiejfalowki? Tzn. podalaczam zylke z BNC w miejscu gdzie podalaczona jest antenka-sprezynka bez jej odlaczania. Czy wtedy antenka-sprezynka bedzie dzialac jak dzialala gdy nie mam zadnej anteny zewnetrznej w kablu BNC i nie bedzie przeszkadzala gdy wlacze w BNC antene z prawdziwego zdarzenia?

Tak by bylo wygodniej...

Pozdrawiam, ml

Reply to
Marcin Laszewski