welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Ik ben een z.g. Dirt Devil robovac aan het hacken en dat gaat heel
aardig. maar nu wil ik meer, meer, meer en loop tegen het volgende
probleem aan:

Een Arduino ging eigenlijk heel gemakkelijk, of liever het Wifi-broertje
van de Arduino: de Wemos D1-R1. Helaas heeft die te weinig pinnen om
alle nieuwe trucjes te ondersteunen, dus ben ik naar een Lolin32 gegaan.
Anders dan bij de Wemos wordt er nadrukkelijk op gewezen dat die op 3.3
Volt loopt en nogal gevoelig is voor overbelasting.

Er zijn twee 5V pinnen op de Dirt Devil: de bumper en de controle van de
accu. Ik heb het plan daar ieder twee dioden in serie tussen te zetten.
De vraag is: welke kan ik het beste nemen. Ik dacht steeds twee 1N4007
diodes, die dan een spanningsval van 1.4 Volt opleveren zodat er nooit
meer dan 3.6 op de lijn kan staan?

iemand hier zinnige opmerkingen bij?

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Helaas is de spanningsval over een diode erg afhankelijk van de stroom.
Je zult specifieke diodes moeten zoeken die een vlakke karakteristiek
hebben; zeker als je ze in serie wil zetten. Een zogenaamde LDO
spanningsregelaar (bijvoorbeeld LM1117-3.3V met een tantalium
condensator aan de uitgang) is beter geschikt als de stroom niet erg
hoog is.

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Heb je andere eenvoudige alternatieven? gewoon een weerstandje?

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Als je geen spanningsregelaar wilt gebruiken
kan je het primitief en brute force
met diodes en een weerstandje doen
om te zorgen dat er genoeg stroom loopt.
Of omgekeerd met een zener,

Jan

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Gebruik nou gewoon een spanningsregelaar. Oplossingen met dioden of
zeners en weerstanden zijn niet heel stabiel en/of gebruiken
relatief veel stroom.

En je weet hoeveel stroom je nodig hebt zodat je de dissipatie kunt
berekenen? En weet je iets over de maximaal af te nemen stroom op
die 5V pennen?

Dissipatie moet je ook bij de diode en zener oplossingen rekening
mee houden overigens. Nu zal het bij 1.7V spanningsval wel
meevallen, maar even nagaan kan geen kwaad.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

The right half of the brain controls the left half of the body.  This
Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Nou volgens mij heeft hij het over het aanpassen van een 5 volt status
signaal naar een input die maar 3.3 volt mag hebben en hoewel dat
natuurlijk KAN met een spanningsregelaar is dat niet de gebruikelijke
oplossing.

Ik zou het met een weerstand deler doen.  De weerstanden moeten (ongeveer)
de verhouding 3.3 : (5 - 3.3) hebben.  Wat de waarde van de weerstanden
moet zijn hangt af van de ingangsweerstand van de chip waar je die op
aansluit.  Is dat "oneindig" (CMOS input) dan kun je hoge weerstanden
nemen bijvoorbeeld 330k en 180k om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken
maar als het een omgeving is met redelijk wat storing en het stroomverbruik
draait niet om de microampere dan zou ik 3k3 en 1k8 nemen (1mA) of
eventueel 33k en 18k.  Wil je storing onderdrukken en kan de input tegen
slechte flanken (schmitt trigger of A/D converter) dan hang je nog een
condensatortje op de tap van 10n of 100n ofzo.

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Bij de Arduino had ik zo'n weerstandsdeler gebruikt, direct naar de 14 V
  batterij zelfs,  en dat werkte best wel goed. Maar een week geleden
kwam ik erachter dat er ook nog een 5V aansluiting was om de batterij te
meten, al weet ik nog niet of dat analoog of digitaal is, d.w.z. dat hij
de lading aangeeft of het ogenblik dat er geladen moet worden.

Intussen het boekje 'Elektronica voor Dummies' maar eens gekocht...
dommer zal ik er wel niet van worden.

BTW: voor wie ge"interesseerd is: https://tinyurl.com/y8ylcdy3

Re: welke diodes te gebruiken voor 1.5 V spanningsval?

Ah, ik had blijkbaar niet goed gelezen. :-(
Nee, voor een ingangetje zou ik ook geen regelaar nemen. Alleen voor
een voeding.

Als de ingang voorzien is van diode clamps (wat heel vaak het geval is
bij digitale ic's), dan volstaat vaak ook een enkele weerstand. Wel
even opletten dat je de maximale stroom van de clamp niet overschrijdt
en dat de ingangsstroom niet hoger wordt dan de opgenomen stroom van de
3V3. Anders kun je via de clamp je voeding gaan 'optillen', niet fijn.
Ook moet het 'laag' niveau van de 5V uitgang compatible zijn met de 3V3
'laag'. Een weerstand van 10k is vaak een goed uitgangspunt.

Ben je daar allemaal niet zeker van, dan zou ik voor de veiligheid
bovenstaand deleradvies gebruiken. De hogere waarde (330k/33k/3k3)
tussen 0V (GND) en ingang aansluiten, de andere weerstand tussen ingang
en 5V signaal. De evtentuele condensator parallel aan de weerstand naar
GND.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

The more cordial the buyer's secretary, the greater the odds that the