Vraagje over automatische power-*on* van BlueTooth GPS-sensor (was: vraagje ivm auto-power-off gps receivers

"Maurits" wrote in news:e024un$18rf$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

> "Willem-Jan Markerink" schreef in bericht > news:Xns9791B8F98568wjmarkerinka1nl@130.133.1.18... >> "Maurits" wrote in >> news:dvvbnu$17un$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net: >>>> De vraag is dan of men zo'n slapende (automatisch uitgeschakelde) BT >>>> GPS- >>>> sensor niet alsnog kan wekken/triggeren, zodat'ie weer een signaal >>>> uitzendt.... >>> >>> Nope, dat kan alleen met de knop op de BT GPS muis. >> Hmm....dus automatisch inschakelen is er niet bij, of is >> 'boordspanning/contact' een 2e trigger? > > Ik kan alleen voor de Globalsat BT 338 spreken en die is op geen enkele > manier te starten als je niet eerst de knop bovenop indrukt. > Dan pas wordt de BT chip aktief gemaakt en gaat de GPS op zoek naar > satellieten. > Het maakt niet uit of die zijn spanning uit de ingebouwde accu krijgt of > dat diezelfde accu wordt bijgeladen door het 12 V boordnet.

Hmm....da's weer wat lastiger dan ik had gehoopt, dat maakt een USB-variant weer wat praktischer in sommige configuraties. (idealiter moet'ie op het dak....;)) (met USB-poorten op de tablet-PC die ik liever voor wat anders gebruik (want of je nou 12v door het dak moet boren, of 12v + USB, dat maakt ook niet meer uit)

Dat'ie niet gewekt kan worden door het BT-signaal zelf (dan op accu) is goed qua diefstal-preventie, maar 12v boordspanning lijkt me wel een praktische trigger.

Iemand met een ander merk/type BT GPS-sensor die wel met 12v gewekt kan worden?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Dat is een bekend probleem en die suffe fabrikanten snappen niet waarom wij dat zouden willen.

Ik heb mijn Adapt-300 GPS permanent onder mijn hoedenplank (nou ja, in het vakje voor de ehbo-kit) liggen aan permanente voeding. Hij staat dus altijd aan. Dat ding gebruikt zo weinig stroom dat de accu dat makkelijk aankan (tenzij je het hele weekend een parkeerlicht erbij aan laat staan).

Ximinez

--
Our three weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency...
and an almost fanatical devotion to the Pope....
 Click to see the full signature
Reply to
The Spanish Inquisition

The Spanish Inquisition wrote in news: snipped-for-privacy@myown.mailcan.com:

Ook dat gaat bij mij niet, voertuig is voorzien van een riante hoofdstroomschakelaar, en die ga ik steeds meer waarderen....:)) (met uitneembare hendel, dus ook nog eens handig tegen diefstal/joyriding) (en nee, een elektronisch alarm komt er ook niet in, ik heb duuzend keer meer vertrouwen in een Mul-T-Lock versnellingsbak slot, ook al moet ik die momenteel uit Belgie halen (de beugelvariant, die om de pook heen sluit; itt wat er momenteel in de camper-sector verkocht wordt onder namen als Bearlock, een inwendige pin)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"The Spanish Inquisition" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@myown.mailcan.com...

Dat is ie met de nieuwe Nemerix chipset? Ik zag die laatst en dat windroosje (0-360 graden) wilde maar niet stil blijven staan in de GPS eigenschappen. Doet ie dat van jou ook of is dat een exemplarische storing.

Nog ff over de Globalsat BT-338 met SIRF3 chipset Die BT338 schakelt uit na 10 min als de Nav soft geen Bluetooth activiteit waarneemt. Er is software voor dat type, om de power on conditie's te veranderen.

Nieuwe ontwikkelingen in oa. TomTom 510-910 met instant fix

Kon de link naar het programma power prg niet meer vinden :-(

Ik heb geen windroosje, alleen TomTom op de Nokia 9300. Het enige probleem dat ik soms heb is dat het erg lang duurt om een fix te krijgen. Komt zelden voor omdat hij natuurlijk permanent uitstaat. Maar soms kom je een parkeergarage uit en dan duurt het wel eens lang.

Ja, da's niet slim. :(

Interessant.

Ximinez

--
[...]

Daar zit ook zo'n graden aanwijzing in hetzelfde scherm waar het aantal satellieten wordt weergegeven. Die cijfers bleven niet stabiel staan maar varieerden enorm. Ondanks dat de GPS ontvanger stil stond.

"Maurits" schreef in bericht news:e09hv9$t5e$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Ahum:

Allows the SiRF III chipset to be WAAS capable, and WAAS is to be activated via the "SiRF DEMO" utility software, along with other minor firmware changes. THIS FIRMWARE UPGRADE WILL NOT:

Change the current function of the "Auto Shut-Off" to activate after 10 min if no Bluetooth connection is present to conserve battery life. This feature is NOT correctable with any firmware upgrades, it is a hardware design with plans to modify the function as a running change on production units.

"Maurits" wrote in news:e09fpe$qla$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Klinkt als een forse nep-functie, ik was even in de veronderstelling dat er een echt (elektronisch) magnetisch kompas in verwerkt zat. (juist door de combinatie met GPS (daadwerkelijke koers-evaluatie) vervalt subiet het grootste probleem van kompassen in voertuigen, de noodzaak tot compenseren, zelfs al mik je die sensor elke dag op een andere plek op het dashboard)

Gemiste kans, of een magneet op tilt?

(ruitenwissermotoren kunnen ook leuke ongein veroorzaken trouwens....je moet echt elk accessoire getest hebben om zeker te weten dat je het kompas op de minst storingsgevoelige plek gaat monteren)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9793EB9AF6C77wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

In dit geval bleven de graden aanduiding ook middenin de kamer onrustig, die sirf 3 is supergevoelig. Idem dito als je ergens op de stoep stil staat met het ding in de hand.

"Maurits" wrote in news:e09oov$14em$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Maar is het nu een autonoom (elektronisch) kompas, dat echt in stilstand hoort te werken, of domweg interpretatie van de GPS-koers?

Draaimolentje spelen kun je volgens mij zelfs met de goedkoopste GPS- lorren....;))

PS: er *bestaan* handheld/outdoor GPS/kompas-kombinaties, weet alleen niet zeker of dat ook elektronisch is (beetje oudbollig als dat niet zo is), maar dus niet als losse sensor (en of dat wel een genormeerd signaal oplevert om af te tappen richting andere/PC/Pocket-PC/PDA software betwijfel ik ook).

Overigens zou ik niet graag op alleen zo'n kompas vertrouwen, een los vloeistofkompas is een hoogst aangename backup. (alleen zou ik graag zien dat die verrekte vloeistof er dan ook in blijft zitten; heb inmiddels 2 Silva kompassen die volledig droog staan, waarschijnlijk kunnen die krengen de extreme temperaturen op het dashboard niet aan, van -30C tot +60C, zal wel minder vaak voorkomen op een schuitje met wit dashboard....;((

Willem (maar verrek, die kompassen blijven ook droog de koers aanwijzen, het schommelt alleen wat harder....maar op hele slechte wegen neem ik toch geen scherpe bochten....;)) Jan

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Dat laatste. Er zit geen kompas in die dingen. GPS alleen vertelt je wel waar je bent, maar niet in welke richting je kijkt (wel in welke richting je beweegt).

Klopt. Ik heb ook nog een handheld Garmin E-Trex Vista die wel een electronisch kompas aan boord heeft. Die moet je af en toe ijken door met de GPS in je hand 360 graden om je as te draaien.

Ximinez

--
[...]

Om precies te zijn dien je hem 720° te draaien, en de GPS moet horizontaal gehouden worden bij het calibreren (ijken doet het ijkinstituut) en het gebruik.

Reply to
Laura Verlinden

Schrijf een boze brief aan Garmin, want voor die van mij was 360 graden echt voldoende om te CALIBREREN. Dat horizontaal houden klopt, maar ik was niet van plan er een wetenschappelijke verhandeling over te schrijven dus ik heb het woordenboek en de gebruiksaanwijzing in de kast laten liggen.

Ximinez

--
[...]

The Spanish Inquisition wrote in news:4428cc63$0$11067$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Ja, alleen is die procedure wat lastiger in een voertuig....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Toch functioneert dit prima, eventuele verstoringen door al het metaal etc. in de auto worden hierdoor vrij goed gecompenseerd (GPS hierna wel op dezelfde positie houden).

Reply to
Laura Verlinden

Eerder *omdat* je stilstaat volgens mij, wordt zo'n ding namelijk berekend uit de koers die je gps meet die je vaart.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Jasper Janssen wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Leuk fop-scenario: Je komt, rijdend met 2 voertuigen, met pech tot stilstand op de snelweg. Je stapt uit het voorste voertuig, loopt naar het achterste, en belt de pech- service. Je kijkt op de navigator, en ipv (alleen) weghelft/-richting noord/zuid/oost/west noem je ter nadere indicatie een plaats die 'aan de linkerzijde van de weg ligt', denkende dat de navigator voorwaarts wijst. Alleen, met die navigator in de hand liep je daarvoor juist 180 graden in de andere richting....;))

(uiteraard heeft als iig het voorste voertuig een navigator aan boord)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Hij laat dan ook weleens abusievelijk zien dat ie 1 a 2 km p/u 'rijdt' Waarschijnlijk is dat niet te vermijden bij erg gevoelige nieuwe GPS chipsets, zowel de Sirfstar 3 en de Nemerix hebben het.

"Maurits" wrote in news:e0qpp9$1rp$1@nl- news.euro.net:

berekend

Na, dat deden die oude GPS'en ook al, snelheid aangeven terwijl het ding stil op tafel ligt. Volgens mij zou dat juist minder moeten worden, bij toenemende nauwkeurigheid. (hooguit met grotere versnellingen over een hele korte afstand, dus kortstondig hogere snelheden?)