Vraag van een leek...luidspreker draden

Ik heb de woonkamer anders ingericht, en dus waren de luidsprekers los gekoppeld van de versterker. Nu weet ik niet meer hoe de kabels zaten, wat betreft de + en - aansluiting. De ene kabel is zwart met wat letters en getallen erop, de andere is zwart met een witte doorgetrokken streep. (met af en toe kleine witte streepjes).

Welke kabel is nou + en welke - ?

Reply to
Joris

Is niet zo moeilijk kijk even aan de achterkant van de versterker bij de luidsprekeraansluitingen. Gerard

"Joris" schreef in bericht news:3f423690$0$49109$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

aansluiting.

Reply to
g.sloots

"g.sloots" schreef in bericht news:9Qq0b.20528$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

Dat begrijp ik. Op de achterkant van de versterker staat :

  • (rood) en - (Zwart)

Waar het mij om gaat is welke kabel (de zwarte met letters, of zwarte met witte streep) sluit ik aan op + en welke op -.

Reply to
Joris

"Joris" schreef in bericht news:3f423690$0$49109$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... | Ik heb de woonkamer anders ingericht, en dus waren de luidsprekers los | gekoppeld van de versterker. | Nu weet ik niet meer hoe de kabels zaten, wat betreft de + en - aansluiting. | De ene kabel is zwart met wat letters en getallen erop, de andere is zwart | met een witte doorgetrokken streep. | (met af en toe kleine witte streepjes). | | Welke kabel is nou + en welke - ?

De ader die aan je versterker aan de RODE klem zit is de + en die aan de ZWARTE klem is de -

Op je luidspreker kan je de polariteit controleren aan de hand van de kleur, hier is rood en zwart net zo.

Zijn er geen kleuren aan de speaker kan je met een 1,5v batterijtje testen. Zit de + aan de + zal de conus van de woofer naar voren "slaan" bij het aantikken met de spanning van de batterij. Slaat de conus naar achteren heb je de - van de batterij aan de + van de speaker gelegd.

| | |

Reply to
Peter

Zolang je beide kanalen hetzelfde aansluit moet het inderdaad goed gaan. Als je ze aan een box verwisselt heb je een interessante variant van ruimtelijk stereo (klinkt voor geen meter).

Maarten A.E.Bakker

"Joris" schreef in bericht news:3f4303b2$0$49105$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

niet

op

versterker

Het enige dat werkelijk van belang is, is dat alle luidsprekers in fase aangesloten zijn. Dat houdt in dat de luidsprekers alle op dezelfde manier worden aangesloten, alle plussen op de plus en alle minnen op de min. Andersom mag ook, zolang het bij alle aangesloten luidsprekers maar hetzelfde is. Als je door ontbrekende codering niet kan zien wat plus of min is, kan je de luidsprekers willekeurig aansluiten en vervolgens bij monoweergave luisteren of het geluid zich midden tussen de luidsprekers bevindt, danwel niet duidelijk te zeggen is waar het geluid vandaan komt. Vervolgens verwissel je bij 1 van de luidsprekers de plus en min en ga je opnieuw luisteren. De situatie waarbij het geluid uit het midden tussen de luidsprekers komt is de goede. Een andere methode is om met muziek naar de basweergave te luisteren. Bij ompolen van 1 van de luidsprekers wordt de basweergave meer of minder. De situatie die de meeste bas oplevert is de goede.

--
Mazzels!

Gerard

-verwijder nospam uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Je kunt aan het gaas zelf ook al genoeg zien. Als het heel stug is plak je een "geeltje" (Post-It memoplakker) op het gaas (bij de lagetonen speaker) en pas je de batterijtruuk toe. Met een beetje geluk zul je zien dat de Post-It weg wil vliegen, of juist het gaas in wil trekken. Als het hakkietakkie/yokoboko boxen zijn waarbij je niet zoveel beweging ziet, kun je misschien een 9v batterij gebruiken, maar ik weet niet of je de boel dan terminaal vergalt :)

Overigens lijkt het me het meest logisch dat de gemerkte (witte streep) kabel de pluskant is, zoals Alain al opmerkte.

Gert

Reply to
Gert Jan Wiersema

[...]

Gelukkig hebben versterkers en luidsprekers geen + en - Anders zouden gauw kapot zijn door de gelijkstroom

Fred L

Reply to
Fred L

"Fred L" wrote on 21/08/2003 in message ,

Wat een zever is dat??? :-[

Alain

--
e-mail: albeguin at village dot uunet dot be
                                 - 2330 -

Volgens mij is het dan juist goed (= in fase) als je geen bassen meer hoort als je de boxen met de voorkanten tegenover elkaar zet. Zet je ze naast elkaar (zij aan zij dus) en de bassen vallen weg, dan staan ze in tegenfase (verkeerd dus).

Rob.

Reply to
Rob K.

"Fred L" schreef in bericht news:bi29fd$jfv$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl...

Ik begrijp gauw nu een en ander opeens.

Reply to
Joris

Beste Rob,

Basgeluiden gaan in tegenstelling tot hoge tonen makkelijker een bocht om.

Als je 2 speakers vlak naast elkaar neer zet dan zul je een fasefout ook kunnen horen, maar nog beter is het met de conussen naar elkaar toe. Want bij een gedraaide fase gaat de ene conus naar voren terwijl de andere naar achteren gaat (de conussen gaan dezelfde richting uit) Je staat dus de luchtkolom alleen maar van de ene naar de andere speaker te pompen. De resultante van het naar buiten tredend (bas)geluid is dan zowat nul.

groetjes Bert Nieboer

"Rob K." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com... | >

Reply to
Bert Nieboer

Jij hebt nog nooit een luidsprekeraansluiting gezien?

Maarten A.E.Bakker

Hoewel cryptisch/ironisch uitgedrukt, heeft hij wel gelijk. + en -, rood en zwart, dienen slechts om de fase aan te geven. Het duidelijkste is om overal rood met rood en zwart met zwart te verbinden, maar als dat bij 1 van beiden niet duidelijk is (zoals hier) dan zorg je er gewoon voor dat links en rechts gelijk zijn. Bij 5.1 moet je wel wat beter opletten.

Greetz Patrick

Reply to
Kcirtap

"Kcirtap" schreef in bericht news:3f44e0bd$0$49110$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

en zwart, dienen slechts om de fase aan te

verbinden, maar als dat bij 1 van beiden niet

gelijk zijn.

Een hele simpele 3D schakeling is al te krijgen door op de beide plussen van het linker en rechter kanaal ook een luidspreker te zetten. Deze luidspreker geeft dus dan eigenlijk alleen geluid weer wat uit fase is. Het was dan ook een merkwaardige ervaring bij experimenten met deze schakeling een vrijwel onopvallende banjosolo op een plaat van Poco helder en klaar uit deze 3e speaker te horen komen. Kennelijk is deze solo er uit fase in gemixt of zo.

-- Moi

Ben

Reply to
Ben Doedens