hoe urgent is de juiste aansluiting van een luidpreker?

Net vier luidsprekers in mijn Golfje gebouwd (en dat is een /rotklus/). Komt er een buurman die me erop attendeert dat de polariteit van een luidspreker van belang is en dat ik allevier de portieren open moet schroeven en met een 1.5 volt batterij een en ander moet gaan controleren... Bij juiste polarisatie moet de conus naar buiten komen of zoiets of anders gaan ze kapot...

Hoe urgent is dat nou en kan het ook tot volgende week wachten? Het regent en ik heb helemaal geen zin meer. En is het risico alleen dat de speakers kapot gaan, of heeft het ook invloed op de geluids- kwaliteit? Ik heb mijn hele leven luidsprekers blind aangesloten en er nooit iets van gemerkt.

Reply to
paai

ze moeten dezelfde polariteit hebben. anders gaat de ene conus naar voor, terwijl een ander naar achter gaat, wat niet het gewenste resultaat oplevert ...

alle tweeters zelfde polariteit, alle midrangers zelfde polariteit en alle woofers zelfde polariteit.

je mag dus alle midrangers ompolen, iets wat vaak gebeurt, al weet ik niet waarom, iemand?

Reply to
Charles de Smurf

Urgent is de polariteit van speakers nooit, wel is deze van belang voor het geluidsbeeld en de geluidskwaliteit. Testen van de polariteit kan je simpel met een batterijtje van 1,5 volt. Tik heel even de aansluitingen aan, en aan de richting van de conus kan je dan zien wat de polariteit van je speakers is. Uiteraard is het belangrijk dat deze gelijk is, stuk gaan speakers echter niet van verkeerde polariteit.

"paai" schreef in bericht = news:42025614$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com... :=20 : Net vier luidsprekers in mijn Golfje gebouwd (en dat is een = /rotklus/). : Komt er een buurman die me erop attendeert dat de polariteit van een : luidspreker van belang is en dat ik allevier de portieren open moet : schroeven en met een 1.5 volt batterij een en ander moet gaan : controleren... Bij juiste polarisatie moet de conus naar buiten komen : of zoiets of anders gaan ze kapot... :=20 : Hoe urgent is dat nou en kan het ook tot volgende week wachten? Het : regent en ik heb helemaal geen zin meer. En is het risico alleen : dat de speakers kapot gaan, of heeft het ook invloed op de geluids- : kwaliteit? Ik heb mijn hele leven luidsprekers blind aangesloten : en er nooit iets van gemerkt. :=20 :=20 :=20 :=20 :=20 :=20 :=20 :

Reply to
Peet

Elke luidspreker heeft zo zijn eigen karakteristiek, samen kan dat harmonie of kakafonie betekenen. Het om of tegen polen van de middentonen is een boerenmanier om te luide middentonen af te zwakken en zo een middelmatige speaker en filterkeuze te maskeren.

[...]

: > Hoe urgent is dat nou en kan het ook tot volgende week wachten? Het : > regent en ik heb helemaal geen zin meer. En is het risico alleen : > dat de speakers kapot gaan, of heeft het ook invloed op de geluids- : > kwaliteit? Ik heb mijn hele leven luidsprekers blind aangesloten : > en er nooit iets van gemerkt. :=20 : ze moeten dezelfde polariteit hebben. anders gaat de ene conus naar = voor,=20 : terwijl een ander naar achter gaat, wat niet het gewenste resultaat = oplevert=20 : ... :=20 : alle tweeters zelfde polariteit, alle midrangers zelfde polariteit en = alle=20 : woofers zelfde polariteit. :=20 : je mag dus alle midrangers ompolen, iets wat vaak gebeurt, al weet ik = niet=20 : waarom, iemand?=20 :=20 :

Reply to
Peet

Dan heb je geen goede oren. Polariteit maakt niet uit (er staat toch wisselspanning op), maar de fase is wel belangrijk voor de geluidsweergave. Als de luidsprekers uit fase staan (180 graden doordat de draden verwisselt zitten), dan zit er heel weinig bas in het geluid als je precies tussen de luidsprekers gaat zitten. Zelfs ik kan het horen.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

"paai" schreef in bericht news:42025614$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Je kunt gewoon met een lange stopnaald kontroleren wat de konus doet als je een batterijtje aansluit op de draden. Je doet dan zwart aan de min en rood aan de +. Het ligt er maar net aan wat voor kleuren draad je hebt. Je maakt even kontakt terwijl je met de stopnaald voelt waar de conus naar toe beweegt. Zo ook voor de overige speakers. Alles moet gewoon gelijk zijn. En als het verkeerd zit gaat hij niet kapot, maar is de gaafheid van het geluid niet goed meer.

Reply to
gelder

Dat is erg kort door de bocht. Het heeft te maken met de fase-draaiing in het filter. De midden-/hogetoner loopt dan weer in fase met de andere speaker

Cees

news:vGsMd.2497$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Reply to
Cees

Als jij het niet hoort is het helemaal niet urgent, want stuk gaan doen ze niet als je een speaker polariteit verkeerd aansluit.

Het heeft te maken met het natuurkundig gedrag van geluid.

De hoge tonen hebben meer de neiging zich in rechte banen te verplaatsen en de bassen dwarrelen meer rond.

Dat is ook een van de manieren om speakers op juiste polariteit te testen. Zet 2 speakers op korte afstand met de voorzijde van de conussen naar elkaar toe. Vallen de bassen weg dan is er 1 fout aangesloten.

Want dan wordt de lucht van de ene conus die "perst" gewoon door de andere conus naar binnen gezogen omdat deze zuigt. Je pompt dus gewoon lucht heen en weer, zonder het gewenste resultaat n.l geluid produceren Het resultaat een groot verlies aan bassen. Maar ook het geluid in de hogere frekwenties zal door de tegenfase een deel geneutraliseerd worden.

Voor het totaalplaatje geldt dan dat de klankkleur niet optimaal is en dat je er te veel vermogen in moet steken voor het gewenste geluid. Je rendement loopt dus aanzienlijk terug.

Maar nogmaals stuk gaat er niets.

groetjes Bert Nieboer

"paai" schreef in bericht news:42025614$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Reply to
Bert Nieboer

"paai" schreef in bericht news:42025614$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Paai,

Dit is nieuw voor mij: Luidsprekers die stuk gaan als je ze verkeerd om aansluit. De enige omstandigheid waaronder ik me dat kan voorstellen is met twee luidsprekers in één kast. Maar anders...

Het maakt wel verschil voor het geluid. Als een linker- en een rechterluidspreker niet in fase zijn, heeft dat nogal invloed op het waargenomen geluid. Sommige mensen horen dat direct.

Het goed aansluiten van de speakers begint al bij de radio. Daar moet verschil aan te wijzen zijn tussen beide aansluitingen. Soms gaat dat met rood en zwart, soms met plus en min, soms met signaal en aarde en soms op nog andere manier. Je hebt dan ook luidsprekersnoer nodig waarvan de ene draad te onderscheiden is van de andere. Als je nu bij de radio de snoeren op één manier verbindt en dat vervolgens bij de luidsprekers ook doet, zit je goed.

Het batterijtje kun je gebruiken als er geen verschil tussen de snoeren zichtbaar is. Je kunt dan bij de radio de snoeren losnemen en met het batterijtje uitzoeken of de conus van de speakers bij het aansluiten naar voor of naar achter uitwijkt. Ook hier geldt dat het vooral belangrijk is alle snoeren op dezelfde manier aan te sluiten.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ah, dank je. Dat is wat ik wilde weten...

Reply to
paai

Ze gaan niet kapot, alleen is je ruimtelijk geluid erg slecht als er een speaker verkeerd staat.

"paai" schreef in bericht news:42025614$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Kapot gaan ze echt niet hoor. Zelfs geen enkele beschadiging, laat je niets wijs maken.

Als je luidsprekers van een stereo-installatie niet hetzelfde aansluit, krijg je geen stereo-effect. Je hoort dan b.v. geen geluid "uit het midden" (tussen de twee luidsprekers).

"Peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... Elke luidspreker heeft zo zijn eigen karakteristiek, samen kan dat harmonie of kakafonie betekenen. Het om of tegen polen van de middentonen is een boerenmanier om te luide middentonen af te zwakken en zo een middelmatige speaker en filterkeuze te maskeren.

Onzin. Je moet in 1 systeem natuurlijk wel gelijkwaardige luidsprekers hebben.

"Peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... Dat is nou net onzin, verschillende speakers Woofer mid range en tweeter kunnen helemaal niet gelijkwaardig aan elkaar zijn. Daarvoor is de opbouw te verschillend.

De linker- en rechter speakers moeten het zelfde zijn. Dat links zowel als rechts opgebouwd kan zijn uit meerdere speakers had ik het niet over.

Oei, zeg dat niet tegen een geluids-freak :-))

Want die zal beweren: "als iemand een klap op een pauk geeft, gaat het vel eerst naar buiten en dan weer naar binnen - dus de polatiteit maakt wél uit, want die speaker moet hetzelfde doen".

Maar in dit geval heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ook thuis maak ik me er overigens niet druk om.

Telcofan