Philips GR2.2 sync./ audio probleem!

Hallo groep,

Bij een Philips met chassis GR2.2 is de synchronisatie compleet verstoord. Meten aan de TDA2579B (IC7470) geeft dat de input pin 5 laag is. Door de BC848C (TR7471) eruit te halen bleek de sync. weer goed te werken en is het beeld weer 100%. Er is alleen geen geluid. De eindversterker(s) werken goed; vanaf het IF sound module; signaal op pin

8M51 en 10M51 gegeven. (Diode 1N148 (D6249) er even tussen uit gehaald vanwege muting). Ik heb zelf het vermoeden dat de TDA8417 (stereo dec.) defect is, maar heb hier nog geen zekerheid over.

Heeft iemand ervaring met deze fout? Ik werd even op het verkeerde been gezet vanwege de weggevallen sync.!

Groeten,

René

Reply to
René

Hoi Rene,

"René" wrote:

Ik begrijp dat je die transistor vervangen hebt en het sync-circuit weer normaal werkt ?, dan zou ik de TV even lang aan laten staan, als ie na een 15min (bij goed beeld via scart of tuner !, geen "no-signal" en beeldruis) altijd uitvalt is de videodetectiepin van de microprocessor mogelijk opgeblazen (HS-trafo defect geweest ?), zoek die signaallijn dan maar even op (komt direct vanaf de TDA2579), achteraf weet ik dat die lijn niet meer helemaal naar 0V wil met een defecte inputpin op de micro (destijds nieuwe micro geplaatst en geluid was er daarna weer, was bij een GR2.2/55cm, bij grotere 64/70cm GR2.2's heb ik dit nog nooit gezien, bij de 55cm wel, daarbij kan de lijntrafo vrij heftig stuk gaan, waarschijnlijk de oorzaak). De TDA2579 kan zelf ook stuk gaan, ook met een defecte micro hoort de inputpin "gewoon" hoog en laag te worden al naar gelang wel/geen beeld/sync (of andersom).

succes ermee, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Verder kan ik me nog van genoemde GR2.2 met audiomute door defecte microprocessor inputpin nog herinneren dat er een cmos schakelaar defect was (ergens bij de tuner ?), een 4052, je kunt hem evt. even wisselen met die op de scart-2 print boven de hoofdprint. Door deze defecte CMOS schakelaar rolde het voorheen beeld altijd (altijd scheve strepen met af en toe wat groen/paarse strepen/flitsen door het verder zwart-witte beeld), na vervanging was het beeld goed maar bleef de audio-mute over. Ik moet er wel bij zeggen dat het een toestel was waar al aan gewerkt was na het defect (zou een "hampelman" kunnen zijn geweest maar hoeft niet, hij/zij kwam er in ieder geval niet uit), de TXT module was ook defect (het langste ic erop, een dip48 oid., na vervanging weer goed). Het kan het defect raken van de lijntrafo zijn geweest die dit alles heeft veroorzaakt maar ik ben zelf ooit ook al eens een aquadag aansluiting in een TV vergeten (en dan is het ook feest.........).

succes, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma