CAI netwerkje

Ik zit met een probleempje met mij CAI netwerkje (Hirschmann onderdelen). Gebruik geen versterker, signaal is sterk zat (76db). Daar waar de kabel binnenkomt heb ik een splitter(1) gebruikt waarvan 1 aansluiting naar de TV in de woonkamer gaat (2meter)en de andere naar een nieuwe splitter op de 1e verdieping (10meter). Op die splitter(2) heb ik twee tv's aangesloten:

- eentje met een kabel van 1 meter

- eentje met een kabel van 7 meter. Alles werk perfect en het beeld is prima.

Maar nu komt het: Als ik op splitter(2) een derde kabel aansluit die naar de zolder gaat, dan stort het hele signaal in elkaar; alle tv's krijgen een slecht tot geen signaal. Het vreemde is dat als ik de aansluiting op zolder (tweede verdieping) rechtstreeks aansluit op de splitter beneden(1), het signaal prima is?

Zelf heb ik het idee dat door de totale lengte de hele zaak in elkaar zakt. De beide kabels van splitter (2) afkoppelen heeft geen resultaat, het signaal op zolder blijft knudde. Wellicht dat de aansluiting op zolder net teveel van het goede is (qua lengte) of dat die 16db per splitter me de das om doet? Een versterker voor splitter (1) geeft geen noemenswaardige verbetering van het signaal op de toestellen. Wil het liefst de rijgmethode handhaven omdat een tweede kabel naar zolder geen optie is (kan er niet meer bij).

Kan iemand mij vertellen hoe ik die zolderaansluiting in de bestaande samenstelling toch van een goed signaal kan voorzien?

Reply to
Floor

Hoe sluit je die derde kabel aan op de splitter(2)? Is dat een drie-weg = splitter ofzo? Of er is iets mis met de TV op de zolder, of de kabel naar de zolder is = van mindere kwaliteit, of de gebruikte splitter is niet goed....

Het signaal is dan sterker omdat je een tweede splitter er dan niet = tussen hebt zitten. =20

Het zou normaal gesproken geen effect mogen hebben op de overige TV's, = de kabel naar de zolder mag daar eigenlijk geen effect hebben (als alles = netjes aangesloten is en de juiste impedanties heeft).

16 dB per splitter??? Wat voor splitters heb je dan? Want een twee-weg = splitter zou normaal zo'n 3,6 dB per aansluiting verzwakken. Bij een = drie-weg splitter is dat op 1 aansluiting 3,6 dB en op de andere twee = zo'n 7,2 dB. Of heb je splitters met een 1 dB aansluiting en de andere 16 dB verlies? = Dan moet de woonkamer op de 16 dB aansluiting, maar dan heb je daar nog = maar 60 dBuV signaal over als je input 76 dBuV bedraagt (hoeft geen = probleem te zijn). De aansluiting met de meeste lengte moet op de = aansluiting met de minste demping.

Wat voor dozen heb je precies?

Kijk eerst eens hoe alles precies is aangesloten, hoeveel demping heb je = op iedere aansluiting en heb je wel de juiste splitters. Per 10 meter = kabel kun je zo'n 3 dB verlies rekenen.

-- Mvg, Arl=E9

Reply to
Arlé Mooldijk

"Floor" schreef in bericht news:M%Chm.7025$ snipped-for-privacy@newsfe13.ams...

Gebruik vanaf het a.o.p. rijgdozen i.p.v. splitters. Zie ook

grt. Michel

Reply to
Groeten uit 's-Gravenzande

"Floor" schreef in bericht news:M%Chm.7025$ snipped-for-privacy@newsfe13.ams...

Ik ben nooit zo gek op vele splitters achter elkaar, maar ik denk dat die kabel naar boven misschien niet geheel goed is. Zelf zou ik gaan voor de meest rechtse oplossing in de link van Groeten uit 's Gravenzande (de ster oplossing) en dan zonder versterker. Tegenwoordig heb je toch digitale kastjes die aan het eenmaal gesplitte signaal genoeg hebben om te functioneren. Zelf split ik mijn signaal via een 4 voudige splitter die ik op de eerste verdieping heb staan om de leidinglengtes zo kort mogelijk te hebben. 4 tv's functioneren prima.

groet

Reply to
Gerard de Weerd

Nadeel daarvan is dat de demping hoger is en de installatie nog = gevoeliger is voor storingen. Met gewone splitters (dwz van voldoende = kwaliteit dus met F-connectoren) en einddozen hou je meer signaal over. = Een rijgdoos geeft een behoorlijke demping naar de aansluitingen op de = doos zelf. Dan moet je een behoorlijk sterk signaal hebben en korte = afstanden tussen de dozen, want iedere 10 meter kabel geeft weer zo'n 3 = dB verlies. Is een kwestie van rekenen.

-- Mvg, Arl=E9

Reply to
Arlé Mooldijk

Alle kabels moeten ook karakteristiek afgesloten zijn, anders reflecteren ze terug!. Dus als je op een kabel of contactdoos geen tv aansluit moet je er eigenlijk een weerstand in zetten.

Verder is het doorlussen van splitters slecht. Beter is het om meteen bij de inkomst alles te spiltsen met een 3- of 4 kanaals (afhankelijk van wat je nodig hebt) splitter en dan wat meer kabel te leggen.

Verder zijn er twee soorten splitters: met 3 dB (met trafotjes) of 12 dB demping (met weerstanden). Je moet de modernere 3 dB splitters hebben.

P.

Reply to
P.

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar hij heeft geen ruimte om meer kabels naar boven te voeren.

grt. Michel

Reply to
Groeten uit 's-Gravenzande

Arlé Mooldijk:

[...]

-

Ja inderdaad, ik gebruik allemaal Hirschmann VFC0421 11), verdeelelement, tweevoudig

-- kastje Delta - (11) - TV** en (11) naar boven met daar weer een (11) naar TV en nog een TV

Wil nu nog een keer naar boven (zolder) en had daarvoor de laatstgenoemde (11) vervangen door een VFC0741 (dus met drie aftakpunten. Zodra ik deze heb aan gesloten, heb ik op alle TV' ruisbeeld muv de TV beneden**

- Wat voor dozen heb je precies?

-

Zie hierboven, gebruik geen dozen maar verdeelelementen.

Heb de kabels nu zo aangesloten als je voorstelde (ivm lengte enzo) en het probleem doet zich nog steeds voor (hoewel al wel wat beter beeld.

bedankt, Floor

Reply to
Floor

Groeten uit 's-Gravenzande:

Can't do; signaal is dan te slecht voor goed beeld.

Floor

Reply to
Floor

Gerard de Weerd:

Ja daar heb je gelijk in. Ik werk nu zonder versterker en de toestellen die momenteel zijn aangesloten geven prima beeld; had er eerst wel een versterker voor geschakeld, maar toen was het echt prut.

Floor

Reply to
Floor

P.:

Je bedoelt zo'n 75ohm piefje? Daar waar ik geen kabel heb aangesloten op die VFC 0741 heb ik die erop geschroefd.

Het probleem daarvan is hierzo dat ik maar 1 kabel naar boven kan leggen.

Ik gebruik die zonder trafo (die heb ik juist opgeruimd en vervangen door wat we nu hebben). Op de VFC 0741 staat 4x 7,4 en op de AFC 1611 staat 0,8 en 16.

Verrekt vervelend dat ik hier niet meer van af weet, maar goed ben hier al stukken wijzer geworden!

Floor

Reply to
Floor

Wat voor rijgdozen gebruik je....??

Reply to
post2u

Ok, als ik het goed begrijp heb je nu 2 splitters in gebruik:

1 x VFC0421 op begane grond (BG) - geeft 3,9 dB demping 1 x VFC0741 op eerste etage (EE) - geeft 7,4 dB demping

TV1 Woonkamer is aangesloten met 2 meter kabel Tussen BG en EE heb je een kabel van 10 meter zitten Tussen EE en TV2 zit een kabel van 1 meter Tussen EE en TV3 zit een kabel van 7 meter Tussen EE en TV4 zit een kabel van ?? meter

Je ingangssignaal heeft een niveia van 76 dBuV schreef je eerder.

Je kan proberen de splitter VFC0741 vervangen door 2 splitters van type = VFC0421 en dan de TV naar zolder (TV4 dus; er vanuit gaande dat dat de = langste kabel is) aansluiten op de tweede VFC0421 (van beneden gezien). = Op de tweede aansluiting van de tweede VFC0421 sluit je dan de derde = VFC0421 aan. Op de derde VFC0421 sluit je dan de TV aan die op 1 meter = afstand staat (TV2 dus) en op de andere aansluiting TV3 die op 7 meter = kabel zit aangesloten. Met alleen VFC0421's heb je ook geen = afsluitweerstand nodig als je tenminste overal een TV hebt aangesloten.

Dit doorgerekend kom ik uit of grofweg de volgende signaalsterkten: TV1: 71 dBuV TV2: 61 dBuV TV3: 63 dBuV TV4: 62 dBuV (even voor het gemak op 10 meter kabel gerekend)

Hierbij wel uitgaande van correct aangesloten F-connectoren.

Ik begrijp dat je geen dozen gebruikt en de TV's direct aansluit met = passende stekkers (male) op de coax-kabels die vanaf de splitters komen.

Als je uitgaat van de VFC0741 splitter kom je op grofweg: TV1: 71 dBuV TV2: 60 dBuV TV3: 59 dBuV TV4: 58 dBuV (weer met 10 meter kabel gerekend)

Bij de oplossing met alleen VFC0421's heb je maximaal 8 kabelovergangen = en bij de VFC0741 heb je er maximaal 6. Dit kan nog wel verschil = uitmaken, afhankelijk van de kwaliteit van de stekkers en de = verbindingen.

Helemaal ideaal had natuurlijk geweest om alleen een VFC0741 beneden te = hebben en dan 4 kabels apart naar iedere TV, maar je had al aangegeven = dat dat niet mogelijk is.

Hoe meer signaal (tot een bepaalde hoogte dan, anders krijg je = oversturing), hoe beter. In principe zou dit wel zonder versterker = moeten kunnen, anders moet je TV1 wellicht nog via een verzwakker = aansluiten als je wel een versterker (3-6dB ofzo) toepast. Het nadeel = van een versterker is wel weer dat deze wat ruis toevoegt aan je = signaal.

Ik ben wel benieuwd hoe je nu uitkomt.

-- Mvg, Arl=E9

Reply to
Arlé Mooldijk

Arlé Mooldijk:

Ok, als ik het goed begrijp heb je nu 2 splitters in gebruik:

1 x VFC0421 op begane grond (BG) - geeft 3,9 dB demping 1 x VFC0741 op eerste etage (EE) - geeft 7,4 dB demping [-snip-]

Ik ga het eens proberen, bedankt!

Floor

Reply to
Floor

post2u:

Hirschmann GEDU20

Floor

Reply to
Floor

Huh, gebruik je nu wel rijgdozen en zo ja, waar? Want als je deze dozen = gebruikt op iedere eindaansluiting dan verlies je 20 dB signaal naar je = TV en/of Radio toe. Dan heb je te weinig signaal over op je TV.

Deze rijgdozen kun je alleen toepassen als je er een versterker voorzet = van zo'n 20-26 dB, dan hou je in jouw situatie (zoals ik die eerder heb = geschetst) voldoende signaal over. Bovendien heb je R77 = afsluitweerstanden nodig voor iedere rijgdoos als je er geen doos achter = plaatst (dus doorlust).

Het beste kun je einddozen toepassen die max 2 dB (Hirschman EDC01 is = max 1,8 dB) dempen. Dit moet je dan nog wel aftrekken van de eerder door = mij berekende signaalniveau's.

-- Mvg, Arl=E9

Reply to
Arlé Mooldijk

[...]

Klopt.

Rijgdozen zijn geen splitters. De OP had dat wel wat duidelijker kunnen omschrijven.

Dozen uit de bouwmarkt kosten je altijd die 20 dB. Echter bij Conrad en andere sites kun je de goede vast wel bestellen.

Gebruik op het einde van de keten wel een einddoos en geen doorlus doos, of zet er anders een weerstand in (kost je maar 2dB of zo, voordeel is dat alle dozen hetzelfde en uitbreidbaar zijn).

P.

Reply to
P.

Hier bedoel je vast dat het einde van de keten altijd netjes afgesloten = moet zijn, dus of een einddoos of een afsluitweerstand op de kabel. Geen = doorlus/rijgdoos gebruiken want die dempt 20 dB (type GEDU20) naar de = aansluiting op de doos. Dit staat wat duidelijker dan wat jij schrijft = ("geen doorlus, of zet er anders een weerstand in"). ;-)

-- Mvg, Arl=E9

Reply to
Arlé Mooldijk

"Floor" schreef in bericht news:pSRim.252540$ snipped-for-privacy@newsfe16.ams...

Ook niet goed, de doos met de meeste demping plaats je als eerste in de serie.

grt. Michel

Reply to
Groeten uit 's-Gravenzande

Arlé Mooldijk:

Huh, gebruik je nu wel rijgdozen en zo ja, waar? Want als je deze dozen gebruikt op iedere eindaansluiting dan verlies je 20 dB signaal naar je TV en/of Radio toe. Dan heb je te weinig signaal over op je TV.

Neen, alleen aan het einde (op zolder) omdat ik ook radio gebruik. De rest is allemaal splitter (vanwege het minste verlies).

Floor

Reply to
Floor