CAI-perfectionisme: geen dozen gebruiken?

Kwil overschakelen naar een onconventioneel CAI systeem, maar wil graag weten of ik ergens denkfouten maak... en het er wel beter op wordt. De bedoeling: met zo weinig mogelijk overgangen van AOP naar TV / Radio.

Kenmerken:

- geen aansluitdozen

- vanaf AOP via splitter rechtstreeks naar apparaat

- CAI/Coax 6 -> F connector -> Splitter -> Koka799 -> IEC connector

Mijn vragen / overwegingen:

  1. Veranderd in theorie en praktijk het beeld / geluid wanneer je het volledige signaal aan je TV / Radio hangt (dus zonder filterende werking van de aansluitdoos)?

  1. Neemt de maximale totale kabellengte toe als je minder / geen dozen gebruikt (nu is het geloof ik 15 meter)?

  2. Mag je de AOP van je binnenkomende Coax (6 of 12) halen en er een passende F-connector op monteren (en die dus rechtstreeks in een splitter/versterker schroeven)?

Alvast bedankt voor het meedenken....

PS. Ik weet dat ik in mijn geval voor de woonkamer (Radio en TV) twee kabels moet trekken, maar in mijn overige vertrekken (2) heb ik alleen TV.

Reply to
Wouter Reumer

In principe maakt dit niet zoveel uit, veel huishoudens werken zonder.

Iedere verbinding heeft demping, met name splitters maar ook einddoos etc. dus je demping zal uiteraard verminderen.

Dat is je probleem, dat mag dus niet. Zodra je direct op de binnenkomende kabel doorborduurt en je krijgt een keer blikseminslag, kan de kabelmaatschappij JOU aansprakelijk stellen voor eventuele schade toegebracht aan hun netwerk.

Voor radio en TV heb je een einddoos (bij Hirschmann de overbekende FS1NL) waar je eenmaal met de kabel ingaat en je een gesplitst R/TV signaal uitkrijgt.

R.

Reply to
Richard Hijdra Imaging

Hoi Wouter,

Wouter Reumer wrote:

Niet doen, je moet het signaal met een einddoos of doorkoppeldoos (als er verderop nog een (eind)doos aan zit) met filters splitsen in radio en TV, de ingangscapaciteit van een audiotuner kan best eens flink hoog zijn (hoeft maar tot een 100 MHz de 75 ohm te benaderen) en daardoor TV frequenties (tot een 1000 Mhz) dempen, kans op beinvloeding andersom minder groot denk ik (laagste TV frequenties rond de 150 Mhz meende ik) maar op zich hoeft de tuner slechts in de werkzame bandbreedte een goede benadering voor de gespecificeerde ingangsimpedantie te hebben, mogelijk kan een TV er dus rechtstreeks aan vast zonder aansluitdoos/filter.

Ik denk dus de audiotuners altijd achter een filter (ook indien alleen op de kabel) en de TV's kunnen mogelijk rechtstreeks. Gebruik goede kabel (stug is vaak goed, harde isolatoren hebben vaak betere dielectrische eigenschappen) en monteer de connectoren goed degelijk (en met die haakse low-cost stekkers kan je vaak prima goede kabels maken, ik heb wel eens het idee dat die soms ten onrechte afgekraakt worden (vaak soldeer ik de bus wel even extra aan het montageplaatje vast en soldeer ik ook de kern in de pen (de schroefjes breken die vrij vaak), pas na stevig vastzetten en goed aarden met de trekonlas- ting vastsolderen (schroefje weglaten), en de kabel zit goed degelijk vast.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

De FM radioband is VHF band II, De TV ontvangt VHF band I en III (afgezien van de S-band die tussen band II en III in ligt bij mijn weten). Band I begint bij 47MHz meen ik.

Bedankt Bart en Maarten.

Bart,

Hierop voortbordurend heb ik nog 3 vragen... Ik begrijp van jou dat de 'radio-kabel' de overige 'tv-kabels' kan beïnvloeden. Let wel: ik ben van plan zowel een radio-kabel als een tv-kabel op de splitter te zetten.

Daarbij is er toch zoiets als kanaalscheiding tussen de uitgangen van de splitter (eigenlijk moet ik het een 'verdeler' noemen)? Ik ga in onderstaand voorbeeld even uit van een Hirschmann 4-verdeler (VFC

0741): Deze heeft een kanaalscheiding (bij Hirschmann 'Kopplungsdämpfung) van 20 - 25 dB. Bron: ftp://ftp.hirschmann.de/pub/katalog/Abzweier_Verteiler_Weichen.pdf

De kabel die via deze verdeler naar de radio loopt, is daarmee min of meer afgescherm van de door jou geschetste invloed. Wat je met 'ingangscapaciteit' bedoelt, weet ik niet precies. De door Richard (zie thread) genoemde einddoos FS 1 BNL heeft een interne koppelingsdemping / 'kanaalscheiding' van tussen de 12 en de 30 dB.

  1. Is de 20 dB scheiding/kopplungsdemping van de verdeler denk je genoeg om het geschetste fenomeen teniet te doen?

  1. En is de verdeel-demping van 7-8 dB (die ontstaat door de verdeler) zo sterk dat ie weer gecompenseerd moet worden door een versterker ? of compenseert het feit dat ik geen einddozen wil gebruiken (zie ook vraag 6...) ?

Andere vraag: (in het geval van gebruik van einddozen) De genoemde einddoos heeft een doorgangsdemping van 1 a 2 dB.

  1. Wat komt daar verder nog aan demping bij:

- van de verbinding tussen coaxkabel aan deze einddoos ?

- en van de stekker die de uitgaande kabel naar de tv/radio (een KOSWI 3) ?

Alvast bedankt voor verdere reacties en doe er zelf ook je voordeel mee.

Groeten,

Wouter

van

Wouter Reumer

Richard,

bedankt voor je uitgebreide info. Ik kan om op safe te spelen toch via het AOP lopen... Een andere mogelijkheid: zelf een overspanningsbeveiliging (demping 0,5 dB) monteren. Of is het AOP niets anders dan zo'n overspanningsbeveiliging.

Wat me tegenstaat is de IEC-plug die je op het AOP-moet zetten (demping?). Wat bedraagt de demping van zo'n KOKWI-plug?

Wouter

connector

van

kabels

Reply to
Wouter Reumer

Hoi,

Wouter Reumer wrote:

Wat de audiotuner betreft: probeer een meetontvanger te vinden en meet het na bij een paar tuners, dwz: meet de signaalsterktes op een nog gecombineerde radio/TV kabel, eerst zonder audiotuner eraan vast en vervolgens met tuner (en neem een TV zender met freq. binnen de fm-band en een zender ver daarboven, richting 1000 MHz, en kijk of de demping door de tuner bij beide freq. ongeveer even groot is).

Hangt gewoon van het binnenkomende signaalniveau van alle zenders op je kabel af, uit ervaring weet ik dat de meeste videorecorder modulatoren iets van 60-65 dBuV maken, en dat is niet erg ruim, bij een 55 dBuV krijg je vaak al beeldstoringen, bij ons komen de TV-zenders op een 90 dBuV binnen, dus hier hebben we niet zo snel last van wat extra demping (meet met een meetontvanger hoe dat bij jou zit, ik zou dus zorgen voor een signaalniveau van minimaal een 60 dBuV voor iedere TV maar weet niet de officiele specs daarvoor). Vanwege genoemd uitgangsniveau gebruik ik meestal wat oudere types philips videorecorders, de modulator daarin zendt met een vrij forse 77-79 dBuV uit en heb ik bij een tijdelijk CCTV systeem dat ik zelf af en toe aanleg slechts af en toe een versterker nodig om meerdere TV toestellen aan te sturen, voor een capacitieve raamkoppelaar heb ik soms geen versterker nodig (geeft bij het dik geluidsdempend thermopane dat we hier hebben een 10-15 dB in het gebruikte frequentiegebied). Ik zou eerst de binnenkomende signaalniveaus dus eens even meten om te kijken hoeveel ruimte er is.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Sowieso moet je proberen zo min mogelijk koppelstukken etc te gebruiken. Om een Radio en een TV tegelijk aan te sluiten, zou ik toch gewoon een goede Hirschman aansluitdoos gebruiken:

-De TV signalen zijn aanmerkelijk sterker op de kabel, en hierdoor kan intermodulatie in je FM radio ontstaan.

-Het alternatief van de aansluitdoos is een splitter. Deze heeft een doorgangsdemping > 3.5 dB, aanmerkelijk meer dan de aansluitdoos met filters.

DualIP

Reply to
DualIP

Maak eens een kabel met die connectoren, en meet dan eens de reflectiedemping! Kwalitatief betere pluggen onderscheiden zich duidelijk op dit punt.

De reflectiedemping van de aangesloten TV is echter nog veel slechter, waardoor het in de praktijk inderdaad weinig zal uitmaken

DualIP

Reply to
DualIP

Denk ook aan het juiste type einddoos: er zijn tamelijk grote verschillen, bijvoorbeeld 3 db of 12 db demping.

Groetjes,

Pieter Hoeben

Reply to
Pieter Hoeben

[...]

Eeehm, ben je een luisterfanaat?

Plaats dan een eigen flinke FM-antenne op je dak. Je ontvangt minder zenders, maar wat je ontvangt heeft vrijwel altijd een betere kwaliteit dan de CAI.

Telefan

Reply to
telefan

Zover ik het weet gaat dit niet altijd op. Er wordt beweerd, dat bijv Radio 4 via de kabel een niet bewerkt signaal doorgeeft (het zou digitaal doorgegeven worden), en via de lucht een signaal dat is aangepast aan de auto, dus dynamiek compressie ed. Dan zit je met een dakantenne dus wel slechter!

Cees

Reply to
Cees

Zo, dat is slecht nieuws! Nog niet eerder van gehoord. Ik vraag me af of dit ergens bevestigd kan worden.

Jammer dat het al of niet toepassen van compressie niet aan de radiofabrikanten of radiokopers wordt overgelaten. Zo moeilijk is het niet. En ook een klassieke CD in de auto kan wel wat compressie gebruiken, dus je slaat meerdere vliegen in een klap. :-)

Maar verder bedoelde ik natuurlijk dingen als veel te veel ruis, soms ook vervorming (door allerlei invloeden), kanalen soms te dicht bij elkaar, en dergelijke. (maar dat wist je ook wel, denk ik).

Telefan

Reply to
telefan