Verouderende IC's

Is er ueberhaupt nog iets te ontvangen op de middengolf? (behalve Noord Afrika enzo?)

Jan

Reply to
J. J. Lodder

(Niet zo) Groot Nieuws Radio Jan. De zender van onze vrinden uit die andere ng. Verder op 1602 nog Radio Waddenzee overdag en Radio Seagull in de avond. Luister ik in de zomer veel naar 's avonds in de tuin.

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

In principe \ou het geen verandering moeten kennen. Wat wel kan gebeuren (zie andere postings) is verandering door misbruik (als ESD etc). En er is nog een effect wat kan optreden: migratie, het door andere materialen "wandelen" van atomen, oa bij goud op koper. Bij juiste materiaalkeuzes en tussenlagen zou ook dit niet mogen optreden.

P.

Reply to
P.

Op vakantie werkt het altijd wel, maar je moet ver weg zijn van alles wat TV heet.

Leuke reacties over Blan e.d. (zo ben ik ook begonnen). Maar is niet het antwoord op de vraag: Verouderen IC's? En ik bedoel hier niet het kapot gaan door b.v. temperatuur stress o.i.d. Maar verandering van de fysische eigenschappen van het materiaal. Bu

Reply to
Bu

Ahaa! De Amroh OC5, die heette HF te zijn, heb ik nog eens als prijs gewonnen in een Dr Blan prijsvraag in Radio Bulletin. Zal omstreeks '58 geweest zijn. De oplossing van de prijsvraag had ik uit een Radio Bulletin van 1946. Zo leerde ik al jong, ik ben van '43, dat literatuuronderzoek loont. GFT tekade zat net als de philips OC's in glas, tenminste het kleine spul. Ik heb nog steeds een DC laagspanningsvoeding met een dikke TKD eindtor. Die zit in degelijk metaal.

--
Groet, salut, Wim.
Reply to

Prima bouwjaar.

Wat het zelfbouwen betreft zijn er toch heel aardige projecten waarin programmatuur en zelfgebouwde apparatuur samengaan. Denk aan de Elektuur projecten of bijvoorbeeld, nu compleet off-topic, het RepRap 3D printer project

mvg, JvO

--
_____________________________________
Ing. Johan van Oostrum

Zie mijn andere posting. In principe dus niet. Maaer het is wel afhankelijk van de materiaalkeuzes die de fabrikant heeft gedaan.

Veroudering komt door veranderen van een component. De fysische eigenschappen kunnen eigenlijk alleen veranderen door migratie.

P.

Reply to
P.

"Boze opa" schreef in bericht news:22ccd$491efab3$d549adf8$ snipped-for-privacy@cache80.multikabel.net... En er was

Was dat niet doctoranders IJzerbout, die was bij Joost den Draaier (Joost mag niet eten) om een uur of kwart voor zeven even met een niets zeggend praatje over een FM zender voor zelfbouw.

Ach toe lief doctorandersje, nog een klein stukje.... Nee, volgende keer meer.

Moet zo in het begin van de 70-er jaren zijn geweest Althans zo zit het in mijn geheugen.

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:49200d87$0$3402$ snipped-for-privacy@dreader18.news.xs4all.nl...

Dat is hem helemaal. (Heeft nu ook weer een plekje op de tijdbalk gekregen) B.o.

Reply to
Boze opa

Ja, dat "vollllgende keer... meerrrr" dat doet hier ook wel een belletje rinkelen!

"Bu" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ik heb een hele berg oude 8 bitters (vanaf ~77) Het merendeel werkt nog. Het meest gevoelig zijn idd de elco's (de rubber seals drogen uit) en rubber van eventuele loopwerken, casseterecorder-aandrijfbandjes e.d. De halfgeleiders blijven erg lang goed (ze staan wel in redelijk deugdelijke opslag gezien temp en luchtvochtigheid)

2 jaar geleden ontdekte ik dat m'n eerste computer (een commodore pet 2001 uit 78) het niet meer deed. Dwz, hij boot, normale boodschap lijkt te verschijnen, maar er is niets leesbaar.. dus ik neem aan dat de karakter rom kapot is. (moet ik nog zien te repareren) ;[

Jack

Reply to
StofStuiver

Dat is misschien een leeggelopen EPROM. Als je ergens de bin of hex code kunt krijgen kun je de rom UV wissen en gewoon herprogrammeren. Er zijn genoeg hobbyisten die oude eproms aankunnen. Alleen even de romcode vinden.

Is het wel een EPROM?

P.

Reply to
P.

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dank voor het meedenken. Nee, het is een echte rom. Heeft ook niet veel nut om die nog te proberen uit te lezen denk ik. Ik heb, denk ik, de hex code nog ergens in een oude PBE (pet benelux exchange - was een maandblad voor commodore toen) staan. En heb ook nog

3032, 4032 en 8032 modellen, waarvan de rom ws hetzelfde is. Die moet ik dan branden in een eprom (heb ik allemaal)... en dan zou t weer moeten lukken. Wellicht een aansluitinkje omsolderen... maar dat lukt wel. Weet trouwens niet of die eprom brander nog werkt... laatste keer dat ik die gebruikte is zeker 20 jaar geleden...

Jack

Reply to
StofStuiver

De (binaire) inhoud van de ROM kan je hier vinden:

Bij de VICE emulator

staat de inhoud van iedere ROM ook in een apart bestand.

Reply to
Dombo

Verhip ja. En die O stond voor: geen gloeidraad... Mijn eerste bouwdoos was zo'n Philips kristalontvanger, daar zat een diode in: OA 79. Dat je dit soort info onthoudt... En een prachtding: en Variabele Condensator! Wat een prachtwoord vond ik dat, met zo'n mooi roor contactdraadje eraan. De antenne was een stuk koperdraad, de massa de waterleiding en dan lekker luisteren naar Radio Luxemburg.

--
Fe

> Maurits

Reply to
Fe

Ja, daar begon Felix Meurders als diejee.. Mijn eerste ontvanger was een toen al oud doosje waarop een losse diode detector werd geprikt, zat in een doorzichtig buisje met 2 banaanstekkertjes onderop. Weet niet meer wat voor merk dat was. Later kwamen de Amroh Step by Step 1 t/m 4 en Philips EE constructiedozen in beeld. Rond die tijd kwamen ook de zeezenders zoals 192 goed idee op stoom. Was weer eens wat anders dan radio luxemburg die s´avonds nogal last had van fading.

Luxembourg, *toe o eet* mediumwave en dan deden ze al aan zomer- en wintertijd nog voordat we er hier van gehoord hadden. Pas vanaf 20:00 uur werd de zender op vol gezet en konden we er een beetje naar luisteren, en fading, altijd tijdens je favoriete nummer. Godsamme, zijn we hier dan allemaal van de geboortegolf? B.o.

Reply to
Boze opa

Heeeee das mooi! Ik heb meteen een boel gedownload! Hartstikke bedankt ;]]]

Jack

Reply to
StofStuiver