3 fase motor 1 fase veldrichting omdraaien

Deze vraag heb ik in nl.doehetzelf gesteld, maar nog geen sluitend antwoord gekregen. daarom hier nog een keer:

Ik heb een vraagje over een drie fase motor. Maakt het uit hoe de stroom door de wikkeling loopt? Ik bedoel als je bij ster aansluiting kijkt, haal je een aansluiting van het sterpunt los, hier de fase aansluiten, en de andere aansluiting van de spoel weer aansluiten op het sterpunt. Maakt dit nog uit voor het vermogen of iets dergelijk? Voor de draairichting maakt het niet uit, dat wijzig je door twee fase's te verwisselen, dat weet ik. Ikzelf denk dat het niet uitmaakt, een collega zegt van wel. Wie weet het exact?

Alvast bedankt en groet, Robert.

Reply to
Robert

Ja dat maakt uit, het koppel op de as zal minder zijn, omdat 1 spoel tegenwerkt aan het normaal roterende veld. als je twee fasen wisselt dan draait de rotatie richting vasn het veld om. Wissel je nu eenspel van polariteit dan zal het veld veroorzaakt door die spoel in mindering worden gebracht op het netto veld. Ergo minder as-vermogen. Plus waarschijnlijk een onregelmatie loop van de motor en varierende slip.

suc7 cees

--
# Javascript is a powerful language, except it mutates faster than a
# fruit fly in a X-ray machine    (Andrew TanenBaum)

"Robert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Kij in nl.doehetzelf

Jantje

P.S. Je hebt meer aan antwoorden als je je vraag goed en duidelijk steld. In de andere nieuwsgroep schrijf je dat je een ster-dubbel ster motor hebt. Vaak heb je dan geen sterpunt op klemmen. maar is dit in de motor gemaakt. beantwoorden in de andere NG svp Dit is echt geen elektronica

Jantje

Reply to
jantje

En iemand die vragen over z'n kapotte wasmachine post, vind je dat dan wel reel? Dan zie ik liever een vraag zoals deze. Waar had hij dan volgens jou die vraag moeten posten? In nl.doehetzelf vind ik hem helemaal niet thuis horen, dan zie ik hem liever hier. Iedereen z'n mening (was verder niet bedoeld om af te katten!).

Maar goed, volgensmij zou dat niks uit moeten maken behalve dat de draairichting zal omkeren. Het enige wat je doet is een spoel andersom bekrachtigen.

--
Remove -- when u reply
Reply to

hebt.

gemaakt.

Robert had zijn vraag in de nieuwsgroep nl.doe-het-zelf ook gepost. Hierin had hij ook al een aanvulling geplaatst. Om met vragen over een 3 fase motor met ster- dubbelster aansluiting, zal wel meerdere kilowatt's aan vermogen in een groep electronica te posten vind ik zelf een beetje vreemd. Heeft dan ook totaal niets met electronica te maken.

Tja een wasmachine bevat nogal wat elektronica, dat past hier prima. En er zal altijd wel een schemergebied overblijven in welke nieuwsgroep je iets posten moet.

Oke en ook niet om te katten, maar om aan te vullen.

Jantje

Reply to
jantje

"jantje" schreef in bericht news:bm4nal$dd4$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

vind

Dat kan ik niet met je eens zijn. Tussen elektronica en elektrische motoren e.d. loopt geen duidelijke scheidingslijn. Tenslotte is een elektromotor een toestel dat spoelen bevat, en een spoel is nu eenmaal geen onbekende in de elektronica. Daarnaast zie je in ellerlei elektronica spul zoals videorecorders en cd-, dvd- ennidisc spelers enz. ook weer motoren zitten, van allerlei soort en konstrukties. 3-fase motoren voor aandrijving van machines zijn dan alleen wat groter, maar vallen functioneel toch in de zelfde soort.

--
Mazzels!

Gerard
 Click to see the full signature
Reply to
Bezemsteel

Ik vind het hier beter op zn plaats dan in nl.doe-het-zelf, zeker omdat hier wat meer over de theorie gesproken wordt (velden die tegenwerken e.d.). Ik zie dit veel liever hier dan de zoveelste die roept dat zijn pc niet werkt of vraagt wat de beste hifi-set is.

Just my 2 cents :)

Paul

Reply to
User

En daarbij komt ook nog dat er zo iets als vermogens elektronica bestaat. Ik heb zelf eens gewerkt met ignitrons, een plasje kwik met vacuum erboven die gebruikt worden om grote condesatorbanken leeg te trekken, zoals 4 farad met een spanning van 2 a 10 kV. En dan leegtrekken in minder als 10 uSec. Dan loopt er echt wel fff stroom met een leuke di/dt

Plasma onderzoek is best leuk.

MvG Cees

--
[...]

Het maakt zeker wat uit,hij zal een abnormaal geluid maken. Hij zal zeker verbranden als er geen overstroomzekering in de kring staat. Bij iets zwaardere motoren springen veiligheden gegarandeerd. Kan met een 4,5V batterij en een multimeter gemakkelijk gecontroleerd worden. Alle verbindingen losmaken ook de ster-driehoek plaatjes. De batterij parallel op één van de spoelen zetten en met de multimeter de inductiespanning(DC) op de andere spoelen meten door de batterijstroom te onderbreken.Indien de naald bij de 3 wikkelingen in dezelfde richting uitslaat is hij ok .

Grtz Jean

Reply to
Jean

Nee dat maakt absoluut niet uit, de wikkeling word net zo magnetisch en is niet afhankelijk van de stroomrichting.

Ook het koppel zal gelijk blijven volgens de aloude formule T = BIL .Waarbij T staat voor Torque de B voor magnetisme de I uiteraard voor stroom en de L voor de lengte van de ankerstaven. Let wel, niet elke motor die drie fasen voor eenfase bedrijf lijkt is er een. Zo kwam ik in een zaagtafeltje een motor tegen die uit een hoofdwikkeling en een hulpwikkeling en een nullijn bestond, en in een dergelijk geval is hoe je de wikkelingen aansluit wel van belang....

"Robert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com... | Deze vraag heb ik in nl.doehetzelf gesteld, maar nog geen sluitend | antwoord gekregen. daarom hier nog een keer: | | | Ik heb een vraagje over een drie fase motor. Maakt het uit hoe de | stroom door de wikkeling loopt? | Ik bedoel als je bij ster aansluiting kijkt, haal je een aansluiting | van het sterpunt los, hier de fase aansluiten, en de andere | aansluiting van de spoel weer aansluiten op het sterpunt. Maakt dit | nog uit voor het vermogen of iets dergelijk? | Voor de draairichting maakt het niet uit, dat wijzig je door twee | fase's te verwisselen, dat weet ik. | Ikzelf denk dat het niet uitmaakt, een collega zegt van wel. Wie weet | het exact? | | Alvast bedankt en groet, Robert.

Reply to
Peter

"jantje" schreef in bericht news:bm4bt6$5k9$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl... | | "Robert" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@4ax.com... | > Deze vraag heb ik in nl.doehetzelf gesteld, maar nog geen sluitend | > antwoord gekregen. daarom hier nog een keer: | >

???? Dat is altijd driehoek dubbel ster en noemen we in de wandelgangen van het motorisme een dahlander;-))) Het grote voordeel van een dergelijke motor is de twee toerentallen die hij kan draaien. Indriehoek heeft ie immers n poolparen en in dubbelster 2*n poolparen....

Een beetje motorjojo weet wat dat betekend;-)))

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com... | >

| En iemand die vragen over z'n kapotte wasmachine post, vind je dat dan | wel reel? Dan zie ik liever een vraag zoals deze. | Waar had hij dan volgens jou die vraag moeten posten? In nl.doehetzelf | vind ik hem helemaal niet thuis horen, dan zie ik hem liever hier. | Iedereen z'n mening (was verder niet bedoeld om af te katten!). | | Maar goed, volgensmij zou dat niks uit moeten maken behalve dat de | draairichting zal omkeren. Het enige wat je doet is een spoel andersom | bekrachtigen.

Je moet een beetje leren lezen, hij draait geen aansluitdraden op de wikkelingen om maar laat de stroom in een tegengestelde richting door een van de wikkelingen lopen en vraagt zich af wat het effect daarvan is of niet natuurlijk;-))

Wat dat met electronika te maken heeft ?? Eenieder die werkelijk iets van electronika weet of in de historie thuis is weet dat ooit alles begon met magnetische versterkers Zogenaamde Amplistats en Amplidynes...Ken je de roots niet zal je ook nooit het grote geheel ooit snappen;-( Succes met het nabouwen uit boekkies verder;-((

| | -- | Remove -- when u reply |

Reply to
Peter

| En daarbij komt ook nog dat er zo iets als vermogens elektronica bestaat. | Ik heb zelf eens gewerkt met ignitrons, een plasje kwik met vacuum | erboven die gebruikt worden om grote condesatorbanken leeg te trekken, | zoals 4 farad met een spanning van 2 a 10 kV. | En dan leegtrekken in minder als 10 uSec. | Dan loopt er echt wel fff stroom met een leuke di/dt

Ik heb ooit dat soort tieten (zo noem ik ze) via moderne electronica aangestuurd om een robotarmpje op een open dag snoepjes te laten uitdelen;-)) Zo breng je de oude en de nieuwe techniek bij de mensen en laat je zien dat ze 40 jaar geleden ook niet achterlijk waren, ze deden hetzelfde maar dan anders that''s all...

Ach, iedereen heeft zo zijn stokpaardjes;-))

| | MvG | Cees | | -- | # Javascript is a powerful language, except it mutates faster than a | # fruit fly in a X-ray machine (Andrew TanenBaum) | # Cees Keyer, HVA dept I&E, Weesperzijde 190, 1097DZ Amsterdam, Holland | # pe1jmj@-NO_SPAM-amsat.org Voice: (+31)20-5951639, Fax: (+31)20-5951620 |

Reply to
Peter

Grappig dit, wie heeft nu gelijk? Ik ga het maar gewoon proberen denk ik en goed luisteren en de amperetang gebruiken.

Groet Robert

Reply to
Robert