Trommellager(s) niet goed Miele

30-9-03

Beste lezer(s),

Het gaat om de trommellagers van een 4 jarige Miele wasautomaat. Of het gaat om de binnen of buitenlager of beide, weet ik niet.

Het begon enkele jaren geleden met kraken na centrifugeren op hoge toerentallen en tijdens het schommelen na het stoppen met draaien tijdens het wassen op temperaturen vanaf +/- 60 graden. Enkele weken na het centrifugeren was er een kloppend geluid te horen en te voelen tijdens het draaien naar links en rechts, dat snel afnam. Daarna is het weer beter gegaan. Ongeveer een jaar geleden, begonnen de trommellager(s) te piepen tijdens het centrifugeren en dat verdween weer voor soms maanden en kwam daarna weer terug. Nog wat later, begonnen de trommellager(s) fluitende en scherpe geluiden te geven tijdens het centrifugeren, ook dat komt soms voor, en dan weer niet. De trommellager(s) geven een licht kloppend geluid, maar dat is nauwelijks te voelen. Sinds enkele weken, beginnen de trommellager(s) licht te piepen tijdens het wassen, eerst alleen naar rechts, maar nu begint het ook naar links. Ook als ik met de trommel draai en weer tot stilstand komt, piept de trommel daarbij. Het piepen is nog minimaal, maar wel constant en het piepgeluid, wordt steeds luider. Binnenin de ommanteling van de wasautomaat, zie ik dat er spikkels/leksporen vet uit de trommellager(s) is gekomen, maar dit proces staat al een geruime tijd stil, terwijl de trommellager(s) steeds meer gaan piepen. Mijn vraag is of er mensen kunnen inschatten, of deze trommellager(s) het nog lang gaan volhouden. Er is sprake van een slechte trommellager(s) afdichtring(en), het is dus geen normale slijtage omdat na +/- 1½ jaar na gebruik, de klachten begonnen, ik weet dus niet of dit proces sneller of trager verloopt dan bij versleten trommellager(s). Het lijkt erop dat de trommel wat zwaarder draait, maar of dit van de motor komt of van de trommellager(s) komt, weet ik niet, daarvoor moet ik de V-riem verwijderen. Volgens Miele B.V. kan zo'n V-riem er alleen met speciaal materiaal terug opgelegd worden, terwijl ik wel eens mensen heb gezien dat ze het gewoon zonder speciaal materiaal deden. En dat kan, hoe kan ik dit dan het beste doen? Er is sprake van meer onbalans dan normaal zou mogen en dan geeft hij een geluid alsof er iets tegen iets aanslaat, maar als ik met de trommel schudt zonder wasgoed, hoor ik niets. Misschien zijn er meer mensen met een Miele wasautomaat waarbij er ook sprake was van niet goede trommellager(s) en me met mijn vragen verder kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

country_the snipped-for-privacy@yahoo.com.

Reply to
wtechniek

Beste wtechniek, geef typenummer en of het een bovenlader is of een voorlader(met een deur aan de voorkant). Mijn ervaring is dat je bij de oudere Mieles (W 700 en900-series) je de zeepbak er helemaal uittrekt, dan zie je twee kruiskop schroeven diagonaalzitten. Deze losschroeven,dan de deur openen en hier zie je dan drie kruiskopschroeven of zeskantbouten,deze losdraaien, dan het klepje voor de filter openen, op de bodem zie je een metalen borgveer zitten, deze met een schroevedraaier naar beneden drukken en het hele voorfront draait open en kun je overal redeliujk goed bij. Let op de schokbrekers,deze willen het piepende geluid graag veroorzaken. Aan de zijkant van het bovenblad zitten vooraan, aan iedere zijde een, een plastic dopje,dit verwijderen en je ziet een kruiskopschroef,deze lsodraaien en je kunt het bovenblad van voren omhoog nemen en naar achter wegnemen. Nu kun je gemakkelijk de aandrijfriem wegnemen(eventueel aan de onderkant de borgbout op de motor-arm om de riem te spannen losdraaien dop 17 met lange verlengstuk).Nu kun je makkelijk diverse delen kontroleren. Succes A.Tabbers "wtechniek" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Muijrers.G

In elk geval met spoed ALLE lagers van de trommel incl. de simmerringen (afdicht ringen) vervangen. Is een uurtje of 2 werk, dan loopt ie weer goed. Hoe langer je wacht, hoe meer kans op dat een lager gaat vastzitten, en dat hij dan slipt in het lagerhuis of over de as v/d trommel. Ook steeds meer kans op vet in het wasgoed, De motor heeft het zwaarder, wordt heter, kost meer koolborstels, enz, enz.

--
Mvg.: Thomas.
-----------------

Hij heeft een goed stel hersens........., Alleen niet in de juiste
volgorde.

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
De Wâldpiek ©

Op 30 Sep 2003 02:26:50 -0700 schreef snipped-for-privacy@yahoo.com (wtechniek):

Als ik het goed voor heb is de V-riem van het "kartel" type (meerdere kleine V-riempjes naast elkaar) sommige van deze riemen zorgen voor de geluidsverschijnselen die jij opnoemt, is door een teveel aan grafiet in het materiaal, komt vooral voor bij Duitse wasmachines, heeft iets te maken met een norm dat er een zekere geleiding moet zijn in de riem om betere aarding te verkrijgen en statische elektricteit op de trommel te vermijden (zo heb ik me toch laten wijsmaken)

Reply to
x !

Waarom bel je niet naar Miele? Er zit meestal 10 jaar fabrieksgarantie op. De wasautomaat van m'n ouders begon na 9 1/2 jaar ook dit soort geluiden te maken en dat is toen kosteloos -bij m'n ouders thuis- door Miele verholpen.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

;-) Dan hebben je ouders zig naast een te dure wasmachine ook nog een te duur onderhoudscontract in de mik laten douwen want alleen met onderhoud als beschreven in de voorwaarden zijn ze bij Miele bereid voor "nop" uit de startblokken te komen weet ik voor een feit;-)))\

Intussen heb je voor het geld dat je dan verspijkerse 3 Zanussis of ander merk die je hele leven meegaan.

"Nico Coesel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.planet.nl... | snipped-for-privacy@yahoo.com (wtechniek) wrote: | | >30-9-03 | >

Peter

Bovenlader dus, meestal slijt het lager waar het aandrijfwiel zit het snelst.

Yep, ik heb ook een Miele bovenlader maar wel een oudere W481. De lagers heb ik zelf vervangen. Er zitten er twee naast elkaar ,zowel achter als voor. Om het grote aluminium aandrijfwiel waar de motorsnaar overheen loopt te vervangen heb je een poelietrekker nodig. En een rubber afdichtsetje van Miele als de keering(en) kapot zijn.

Nee hoor, die garantie zat bij de aanschaf inbegrepen.

Geen idee. Ik weet wel dat de vorige Miele wasautomaat van m'n ouders pas na 22 jaar aan vervanging toe was, die van m'n oma zelfs na ruim

25 jaar.
--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Vroeger was alles beter;-) De reputatie van een merk is gebaseerd op de kwaliteit die men vroeger leverde. Dat houdt geen enkele garantie in voor nieuwe apparatuur van dat merk. Het blijft dus gokken, tenzij je het apparaat voor de aanschaf zelf geheel mag onderzoeken.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

En zelf onderzoeken zegt ook nog niet alles.

Apropos wasmachine: daar is de laatste 20 jaar heel wat verbeterd. Als je een 20 jaar oude hebt zou ik hem sowieso vervangen vanwege het betere wasresultaat, minder gebruik van zeep, water en energie, en beter centrifugeren.

Thomas

Reply to
Zak

Daar heb je -tot op zekere hoogte- gelijk in. Als de fabrikant echter

10 jaar garantie durft te geven, dan moet dat wel iets over de kwaliteit zeggen.
--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

bereid

ander

Ik kan je redenering wel volgen, maar je kan ook 10 jaar garantie geven als verkoopargument, waarbij je dus kwaliteit suggereert, en dan gewoon alles wat stuk gaat onder garantie vervangt. Door een grotere winstmarge te nemen is dan die garantie te betalen voor de fabrikant, als die dat al betaalt: van B&O weet ik dat de winkelier de reparaties die onder de garantie vallen zelf moet betalen, daarvoor krijgt de winkelier dan wel 2 % korting op de jaarafname van B&O apparaten. Lekker veilig voor B&O, dat wel. Zelf ben ik wel geneigd de beste kwaliteit te kopen, maar dat wil ook nog wel eens tegenvallen, ik kom dingen tegen die eigenlijk niet zouden mogen voorkomen bij kostbare apparatuur.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"wtechniek" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com... | 30-9-03 | | Beste lezer(s), | Miele wasautomaat

Dat zegt alles, mijn ouders kochten een poos geleden een Miele automaat het enige dat er zondermeer strak aan was is de prijs... Die was concurrentie en compromisloos, voor de rest heeft het onding nooit goed gewerkt....

Sinds ik met mijn betere helft (ruim 30 jaar) onderweg ben is de huidige onze 3e zanussi waarbij ik aanteken dat de eerste en de tweede weggingen vawege het feit dat ik niet kon geloven dat een koopje zo lang goed kan blijven werken....

Onnodig te vertellen dat ik in ruim 30 jaar minder geld aan wasmachines en dus wassen uitgaf dan mijn ouders.... Zelfs het op de dure machine afgesloten servicecontract kostte extra geld;-((((

Reply to
Peter

"Nico Coesel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.planet.nl... | "Peter" wrote: | | >;-) Dan hebben je ouders zig naast een te dure wasmachine ook nog | >een te duur onderhoudscontract in de mik laten douwen want alleen | >met onderhoud als beschreven in de voorwaarden zijn ze bij Miele bereid | >voor "nop" uit de startblokken te komen weet ik voor een feit;-)))\ | | Nee hoor, die garantie zat bij de aanschaf inbegrepen. | | >Intussen heb je voor het geld dat je dan verspijkerse 3 Zanussis of ander | >merk die je hele leven meegaan. | | Geen idee. Ik weet wel dat de vorige Miele wasautomaat van m'n ouders | pas na 22 jaar aan vervanging toe was, die van m'n oma zelfs na ruim | 25 jaar.

De lucht zal wel niet te harden zijn bij de brave mensen;-)))

Peter

"Nico Coesel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.planet.nl... | "Bezemsteel" wrote: | | Daar heb je -tot op zekere hoogte- gelijk in. Als de fabrikant echter | 10 jaar garantie durft te geven, dan moet dat wel iets over de | kwaliteit zeggen.

Als de goedkoopste troep zonder problemen 16 jaar meegaat zegt dat zeker iets over de fabrikant van het veel te dure merk;-))) Wat laat ik even aan de fantasie van de lezer over als je het niet erg vind;-))))))

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | "Nico Coesel" schreef in bericht

| Zelf ben ik wel geneigd de beste kwaliteit te kopen, maar dat wil ook nog | wel eens tegenvallen, ik kom dingen tegen die eigenlijk niet zouden mogen | voorkomen bij kostbare apparatuur.

Duur hoeft net zo goed niet goed als goedkoop slecht te zijn;-)))

Reply to
Peter

"Peter" schreef in bericht news:d4Bgb.4663$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

nog

mogen

Help! deze kende ik nog niet;-)))

--
Mazzels!

> [...]

Dat blijkt wel uit je gezeur.

Reply to
Peter

"Peter" schreef in bericht news:PpUgb.29406$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

Als dit niet als grap is bedoeld, en zo komt het op mij niet over, ben je blijkbaar nogal instabiel en zou je toch een moeten overwegen een tijdje rustig aan te doen: de eene dag ben je hier humoristisch, de volgende dag ga je zitten zieken! Zullen we het hier een beetje leuk houden? dit is 1 van de weinige nieuwsgroepen met een prettige sfeer! Laten we dat zo houden!

Deze keer met vriendelijke groeten,

Gerard

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Ach weer zo een die gezellig dom gekeuvel prefereert boven bruikbare informatie;-(((

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | "Peter" schreef in bericht | news:PpUgb.29406$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com... | >