Hardnekkig Iiyama monitor probleem.

Betreft een Iiyama 405 17" monitor van ±3jaar oud.

Bij het opstarten is een geluid te horen dat doet denken aan het sproeien van de hoogspanning. Het beeld is hierbij rafelig en niet stabiel. Na verloop van tijd verdwijnt dit spontaan en heb ik het mooie strakke beeld weer terug. Tijdens bedrijf meldt het zich weer om na een minuut of zo te verdwijnen.

Ik heb de monitor open gemaakt en in het donker gekeken of ik een lichtspoortje van de HS (hoogspanning) kon ontwaren, maar niks hoor. Ook op het gehoor is niet te herkennen waar het precies vandaan komt. De HS tule in de beelbuis nauwgezet bekeken en de printbanen van de HS trafo gecontroleerd, maar niks. Kan het inwendig aan de HS trafo zelf liggen?

hma

Reply to
hma

moet toch een hoogspannings lek zijn , of een condensator , of een FET die inwnedig problemen heeft maar eerder naar het eerste , kan een zeer klein overslagje zijn anders eens een lang kartonne pijpje nemen en zo luisteren , dit lokaliseerd beter

groetjes Jeroen "hma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@casema.nl...

Reply to
JS

Dat klinkt als een losse soldeerverbinding. Soldeer om te beginnen alle transistoren/diodes die op een koellichaam zitten, alle connectoren en de hoogspanningstrafo opnieuw vast.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

lijkt een probleem met de degauss functie

Reply to
Joz via webnieuws

"JS" wrote in news:D2SZc.4220$ snipped-for-privacy@hestia.telenet-ops.be:

Zoiets had ik al gedaan met een houten lepel. Maar overtuigend was het niet. Het sproeien is flink te horen, dus echt iets kleins zal het niet zijn. Het laat zich niet zien ook en dat is het nare. hma

Reply to
hma

snipped-for-privacy@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote in news:413816fb.134122067 @news.planet.nl:

Geen inbrand plekken te zien. Voor de zekerheid had ik de verbindingen al opnieuw gesoldeerd. Naar wat JS ook zei, moet er mogelijk toch een condensator vervangen worden. Meestal zijn die dingen gebarsten als ze er slecht aan toe zijn. Gelukkig zijn het er maar een paar in het HS gedeelte.

Allemaal bedankt voor de tips.

Reply to
hma

Dan zal het een storing op het horizontale afbuigsignaal zijn wat je hoort, of een interne overslag in de lijntrafo.

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:chc7pu$9qk$ snipped-for-privacy@news.tudelft.nl:

Het is sproeien van de HS wat ik hoor, dat duidt niet op een afbuig probleem. Interne overslag in de lijntrafo behoort tot de mogelijkheden. Maar dat weet ik alleen door de lijntrafo te vervangen.

Eerst de condensatoren maar bekijken en dan de lijntrafo inspuiten met iets isolerends met de monitor uit!!!, vervangen kan altijd nog.

Reply to
hma

Als je overslag in de lijntrafo hebt, dan kun je dat als volgt zichtbaar maken: zet de monitor in een donkere ruimte, aanzetten en vervolgens naar de lijntrafo blazen. Als je inwendig allemaal ontladingen ziet, dan weet je genoeg.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Als het echt een zuiver sproeigeluid is en je ruikt ook ozon, dan is het duidelijk, maar ik heb wel eens twijfelgevallen gehad, vandaar dat ik het noem.

Je kan eens kijken of de HSP kabel los in de trafo is bevestigd. Hier heb ik bij bepaalde televisies wel eens sproeiproblemen gehad. Je kan sproeien ook met je hand voelen aan de luchtstroom, of voorzichtig ruiken. Verder, als je het hoort moet het toch aan de buitenkant van een onderdeel zijn, dus in het donker zichtbaar... Soms heel moeilijk, maar als je vervolgens een beetje vochtige lucht of uitgeblazen adem langs de sproeiplek laat komen zie je het misschien opeens wel.

Yep, inspuiten en insmeren met siliconenekit, schellak ect. zijn vaak maar tijdelijke oplossingen. Het enige wat echt helpt is vervangen ;-(

Maurits

Reply to
Maurits

snipped-for-privacy@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote in news:413ac825.159850092 @news.planet.nl:

Aha, lijkt me een goeie tip : ) Meteen proberen, bedankt !

Reply to
hma

"Maurits" wrote in news:chetn7$1bob$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Eerst het probleem maar eens localiseren. Siliconenkit : die onthoudt ik. Bedankt.

Reply to
hma

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:chemth$4q2$ snipped-for-privacy@news.tudelft.nl:

Ik heb vreselijk goed mijn best gedaan om er iets van te bespeuren in het donker. Het chassis hing er zover mogelijk uit. Maar ruiken of met je handen in de buurt van HS lijkt me niet echt een aanrader. En ozon ruik je alleen als er genoeg van is. Maar ik zal kijken wat er gebeurt als ik er voorzichtig naar blaas. Als ik het probleem vindt en de oplossing dan zal ik het direct posten.

Reply to
hma

Denk dat je juist die beter meteen weer kan vergeten. Behalve dat de kit meestal op zuurbasis is, moet het ook heeeeel erg lang drogen om het water eruit kwijt te raken.