Probleem vaatwasser

Hallo,

Volgende huishoudelijke apparaat (het is wat, verhuizen...): Mijn vaatwasser in het nieuwe huis maakt slecht schoon, in ider geval de vaat die onderin zit. Nu blijkt dat de onderste sproeiarm niet draait. Ook als ik de arm verwijder en de machine laat draaien met de deur half open (zodat ik kan kijken), lijkt er geen water uit de onderste aansluiting te komen De sproeiarm bovenin draait zonder problemen. Ik heb de machine al uitgebouwd ('t is een inbouw ding) en ik heb e.e.a. gereinigd (labyrint, slang van niveau kamer naar kuip, soda behandeling gegeven). Hij ziet er weer mooi schoon uit nu, maar de oorzaak van de niet draaiende sproeiarm was het niet...

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, hoe zou het op te lossen zijn? Het gaat om een Bosch vaatwasser met E-nr. SRV56A03/08.

Reply to
Ano

Heb je gekeken of de gaatjes in de sproeiarm zelf wel open zijn?

P.

Reply to
P.

Ja, gaatjes zijn open, als ik hem onder de kraan houd komt er netjes water uit. Ook als ik de arm verwijder lijkt er geen water te komen uit de aansluiting. Bedankt voor je reactie!

Reply to
Ano

Onderste sproeiarmpomp stuk? hij draait op waterkracht van de pomp.

Reply to
(on)wijs man

Zijn er werkelijk twee pompen, apart eentje voor de onderste sproeier en apart eentje voor de bovenste sproeiers? Of zou er ieets met kleppen worden gedaan?

Het apparaat heeft de have breedte van een normale vaatwasser, en alles is nogal slecht toegankelijk. Ik heb geen idee hoe ik eventueel bij die pomp kan komen, heb jij een idee? De zijkanten heb ik verwijderd, maar dan kom ik nog niet veel verder.

Misschien wil je even kijken op

en daar "SRV56A03/08" invullen? Op pagina 4/6 staan dan een aantal pompen e.d., heb je een idee welke pomp verantwoordelijk is voor het sproeien?

Reply to
Ano

Geraak niet tot bij de onderdelen. Na het invullen van het E nr :Fout: Geen produkten gevonden. Is de server misschien (in het weekend)buiten dienst?

Reply to
Marcel Aerts

Werkt hier zonder problemen, wel de " " weghalen om het nummer, misschien lukt het dan? Ik heb de schema's even hier neergezet:

(6 pagina's).

Reply to
Ano

Deze link doet het wel maar ik kom niet bij een schema.

en
Hier kun je via een schema al klikkend op de onderdelen het onderdeel bestellen. Moet je wel eerst het E nummer invullen dat staat ergens op de machine.

Ik zie zo gauw ook maar 1 pompmotor, partnr: 48 8186 op pagina 4

Het is dus toch misschien een klep hoewel ik het vreemd vind dat er een klep in de leiding van de bovenste draaiarm zou zitten en ook een in de leiding van de onderste draaiarm. Ze werken immers toch altijd allebij!

Reply to
(on)wijs man

Dat dacht ik ook, misschein zit er dan toch ergens een verstopping. Ik zie maar één uistroomopening van die pomp in ieder geval. Anders ozuden die kleppen/ventielen ook terug te vinden moeten zijn op de onderdelenlijst, toch? Weet iemand hoe ik daar bij kan komen? Moet ik de vaatwasser helemaal ontmantelen? Ik zie zo niet hoe ik daar bij kan komen.

Verder las ik nog op

: "Mocht de sproeiarm niet verstopt zitten, dan kan het zijn dat de wisselmotor (deze zit onder het verwarmings element gemonteerd) defect en/of geen spanning krijgt, hierdoor blijft de schijf binnenin het verwarmings element stilstaan, deze schijf zorgt ervoor dat wisselend de bovenste en onderste sproeiarm water krijgt."

Ik vraag me echter af of dit ook op mijn vaatwasser slaat. Trouwens, waar kan ik het verwarmingselement vinden op mijn schema?? Dat zie ik helemaal niet terug terwijl de boel toch lekker warm wordt ;-)

Reply to
Ano

De buis 35 7046 links boven op pagina 6 wordt er soms onder uit gedrukt, de onderste sproeiarm blijft daar dan tegen hangen en je hebt ook drukverlies. Kijk eens of je die beneden kan drukkken en eventueel voorlopig vastzetten met een tandenstoker. Je mag er zeker van zijn dat er voor het wassen maar één pomp (rechts onder op p4) gebruikt word.

Reply to
Marcel Aerts

Hier staat o.a. vermeld dat de machine een doorstroom-verwarmingselement heeft. Welk onderdeel dat dan is zie ik ook niet. Ik denk dat hij ergens ingebouwd zit.

Reply to
(on)wijs man

Doorstroom element op p 4 rechts boven 483058.

Reply to
Marcel Aerts

Ah, doorstroomelement = verwarmingselement.

Reply to
Ano

Nee, die zit goed, met de hand kan ik de onderste arm ook goed draaien. Ik ga komende week maar proberen de witte bak los te halen om bij de recirculatiepomp te komen. Het klopt toch wel dat de sproeiarmen tegelijk horen te draaien? Ik las ook zoiets als een paar minuten draait de bovenste, een paar minuten de onderste etc.

Reply to
Ano

Afzonderlijk draaien heb ik nog nooit geweten, Dat zou ook nogal omslachtig en zinloos zijn. Ik nog eens terug gelezen, er zou uit de onderste arm niets uit komen, ook als hij eruit is komt uit dat gat niets uit. Als de bovenste arm wel goed spuit dan is de circulatiepomp volgens mij OK. Doe de onderste arm er nog eens uit en blaas eens door het aansluitingsgat( eventueel met een stuk slang) aan die witte bak (483055) om zeker te zijn dat daar geen verstopping is.

Die witte bak of de circulatiepomp uithalen: niet simpel denk ik.

Ik zie niet goed hoe het water circuleert. Als het water via de zijdelinkse uitgang van de pomp naar het doorstroomelement gaat, dan zijn daar precies twee uitgangen aan (de 2 naast elkaar naar boven gericht) en zo naar de 2 sproeiers, dan is er misschien iets mis in het doorstroomelement.

Reply to
Marcel Aerts

OK, ik neem dan maar aan dat ze altijd tegelijk moeten draaien. Nog weer wat gerommeld: de ene keer komt er water met kracht uit de bovente, een andere keer toch ook uit de onderste, dan weer draaien ze beid niet en druppelt het uit beide armen. Lijkt me dat de recirculatiepomp idd goed moet zijn. Ik ga toch maar aan het demonteren, ergens tussen die pomp en de sproeiarmen zal er toch iets mis moeten gaan, toch een verstopping of zo? We zullen zien.

Reply to
Ano

Ik heb de onderkant gedemonteerd en het doorstroomelement losgemaakt van de uitstroomopeningen. Onder de twee uitstroomopeningen blijkt een plastic schijf door te draaien met gaten erin, om beurtelings boven en onder van water te voorzien, zo lijkt het. Deze schijf wordt aangedreven door een motortje. Ik denk dat er op deze manier pulserend een waterstoot aan de ene en de andere uitstroomopening wordt gegeven. Het ziet er naar uit dat de schijf los is geraakt van het aandrijvende radje: de schijf heeft een kruiskopuitsparing om aangedreven te worden, maar die uisteeksels zijn van het radje afgebroken. Hmm, voor dat afgebroken stukje plastic moet ik meer dan EUR 100 neertellen, dat is de prijs van een nieuw uitstroomelement. Weet iemand hoe ik de reciculatiepomp gemakkelijk kan losmaken van het uitstroomelement? Gewoon trekken, of zit die zwart-rubberen manchet vast aan het uitstroomelement?

Reply to
Ano

Dat is dan weer nodeloos ingewikkeld gemaakt vind ik en dat zal u dan weer

100 lappen kosten. Snap niet waarom dat zo hoeft. Volgens ik kan zien op het onderdelenschema zit de manchet vast met een klemband 17 2272.
Reply to
Marcel Aerts

Ik ook niet... Maar gelukkig bleef mijn combi-oven/magnetron reparatie vorige week zonder onderdeelkosten.

Ja, op het schema staat zo'n klemband met een schroef, in werkelijkheid een ding zonder schroef, daarom dacht ik, misschien kan ik de andere kant loshalen, maar ja, volgens het schema zit die kant eer vast aan het doorstroomelement, dus daar ga ik maar niet aan sjorren. Ik kom er wel uit. Als de reparatie succesvol is meld ik me weer terug (en anders ook ;-))! Nu hoop ik dat ik na ontvangst van het onderdeel alles nog op juiste wijze weer terug in elkaar weet te zetten...

Reply to
Ano

Na vervangen van het doorstroomelement draait hij weer als vanouds. Iedereen bedankt!

Reply to
Ano