Noodstroomvoorziening

Hallo,

ik ben van plan een simpele noodstroomvoorziening hier in huis te maken. Ik zit te denken om een 12v accu en een 12v - 220v omvormer en acculader te kopen. En dan van tijd tot tijd helmaal te ontladen en weer op te laden. Want een accu tijden lang niet ontladen is slecht? En loopt toch vanzelf weer leeg?

Ik heb deze op de Conrad site gevonden:

Conrad Energy loodaccu 12V 24Ah Einhell BT-BC 5 accu-lader HPL 1200-D-12 omvormer 12V 1200W

Wat denken jullie zou dit gaan werken? Ik heb geen ervaring met accu's. Eerst zat ik te denken om aan een garage te vragen of ze nog een oude auto-accu hebben liggen die toch nog werkt, maar dan loop je de gok dat ie snel leegloopt, en onbetrouwbaar is.

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Jan.

Reply to
Jan

"Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

In de afgelopen 10 jaar heb ik één maal meegemaakt dat de stroom uit viel voor wel een heel kwartier ! Paniek allom, ijskasten die beginnen te ontdooien, klokjes die stil vallen, mediacentre valt uit. We zijn nog dagen van de rel geweest en we zijn er nog niet overheen. Buiten een noodstroominstallatie hebben we nu ook een kolenberg in de kelder laten storten. We kunnen het huis in dat kwartier kunnen blijven verwarmen en kunnen koken. Ook heb ik 100 kilo kaarsen gekocht voor de verlichting en noodrandsoenen ingekocht. Mij overkomt het niet meer dat ik een heel kwartier zonder de moderne facaliteiten moet zitten.

En wanneer ga je ze ontladen, op het moment dat je net die noodstroom nodig hebt ?

Jep en jep

--
CU, Rob / Gompy
Reply to

Slecht plan. Omvormer: 1200W bij 12 Volt. Dat zou bij 100% rendement al 100 Amp zijn. Praktisch dus eerder 120 A. Dat gaat dezelfde kant op als de chinese 'Luidsprekersystemen'.

100 W (pmop) uit een 5 Watt adapter. Voor als je niet zo technisch bent aangelegd zal ik het ondertitelen: daar gaat bij benadering niet uitkomen, wat jij verwacht!

Als je een noodstroomvoorziening wilt, kun je die het beste kopen. Zo'n beest een een UPS. Of een aggregaat (maar die moet je meestal wel zelf starten.) Zolang het niet om een datacenter gaat, doet zo'n ding meestal meer kwaad dan goed.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Ik kende wel pmpo, maar pmop vind ik veel treffender. :-)

Dat gaat wel werken, maar slechts heel kort.

10 minuten ofzo.

Ik weet niet wat voor toepassing je in gedachten had, maar misschien wil je dat je wat langer noodstroom hebt. Dan wordt het allemaal heel moeilijk met accu's.

Mijn ervaring met de UPS die ik hier heb staan dat de frequentie waarmee de stroom uitvalt lager is dan de frequentie waarmee de accu's vervangen moeten worden. Uiteindelijk daar maar mee gestopt.

Reply to
Dombo

Dat is een bekend probleem met UPSen. De MTBF van de UPS is meestal korter dan die van het lichtnet.

Met wat geluk heb je gepland onderhoud wat je kunt uitvoeren op een gunstig moment, of de UPS heeft een bypass mogelijkheid waardoor je onderhoud kunt doen.

Je hebt al een paar reacties gehad, ie van mij kan er nog wel bij, ben jij even blij;-)

In de eerste plaats zou je je af kunne vragen wat er op de noodstroomvoorziening zou moeten aangesloten worden en of dat ook moet gebeuren als je niet thuis bent (diepvriezer, aquarium, videorecorder, telefooninstallatie, computer). Het loopt al snel op. Het totale vermogen wat je nodig hebt deel je dan door 12, dan houd je de benodigde ampères over. Die waarde moet de omzetter met een marge van zo'n 25 % extra, uit de accu's kunne betrekken. De accu's moeten dat dan voor de tijd dat de stroom uitvalt kunnen volhouden.

Loodaccu's hoeven niet ontladen te worden, dat is zelfs slecht voor ze. Goed op spanning houden is het beste. 13,8 V bij 20 graden celcius omgevingstemperatuur. Nette acculaders houden dat vanzelf voor je bij. Een accu uit een auto is een start-accu en minder geschikt voor continue gebruik, het gaat wel, maar je haalt niet de volle capaciteit.

Bij

kan je alvast een beetje ronsnuffelen om een idee te krijgen van het goedkopere spul.

Hier meer info over accu's:

En hier nog veel meer:

Ik hoop dat je er veel (leer)plezier aan gaat beleven en blijf vooral vragen en dingen bedenken. Nog een waarschuwing: accu's kunnen ongelooflijk veel stroom in korte tijd leveren, pas dus op voor kortsluiting! Ik hoorde eens he advies om bij werken aan de accu-polen een hamer bij de hand te houden on de sleutel los te kunnen slaan als deze zich door kortsluiting had vastgelast.....

Reply to
Gerard

Wat jij zoekt heet een UPS. Maar bespaar je de moeite. Ik heb jarenlang een UPS voor mijn computerapparatuur gehad maar eigenlijk heb ik meer uitval en kosten vanwege de UPS gehad dan dat die paar stroomstoringen hebben veroorzaakt.

Bij een UPS moet je zowieso om de 3 jaar de accu's wisselen. Dat kan je zomaar 200 a 300 euro kosten.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Er zit 1 klein hiaat in die redenering: ook tijdens het onderhoud kun je een stroomstoring krijgen. Is mij weleens gebeurt met als gevolg dat ik +/- 30 servers opnieuw kon opstarten en controleren.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Nou, ik woon hier in NRW (Duitsland) op het platteland, en ik heb al vaak plezier van mijn UPDS gehad. De spanning valt best wel eens uit (nou, niet maandelijks, maar het komt gewoon voor) en we hebben een keer een uitval van ettelijke uren gehad (tijdens Cyrill). Tja, een UPS verdient zich gewoon soms in 1 keer terug :-)

Reply to
joop g

"Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Je moet jezelf wel afvragen of je er wat aan hebt. De door jou genoemde combinatie kan zo'n 200 Watt gedurende een uur leveren.

Of je er veel aan hebt, moet je jezelf natuurlijk afvragen. Een koelkast er op aansluiten heeft totaal geen zin. Een vriezer: de deur/klep niet openen, dan mag de binnentemp na 24 nog niet boven de nul uit zijn gekomen.

Eigelijk kun je er in huis alleen wat verlichting op aansluiten. En dat is natuurlijk wel erg handig, val je niet zo snel van de trap. De CV combi-ketel is natuurlijk ook erg handig, kun je toch onder de douche.

En je komjoeter?? heerlijk toch het ding even niet aan!

Maar verwacht echt geen wonderen

Reply to
Toeternietoe

Ik zou wat goede zaklampen met goede batterijen kopen. Als je meer wilt heb je meer aan een agregaatje met reserve brandstof. Dan kun je tenminste een aantal uren enkele kilowatten afnemen. Op dit moment heeft Cranenbroek al een 1000 W ding voor ? 129.

Hal

Reply to
Hal

"Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Hoe wil je dat alles aan het lichtnet koppellen? Handmatig stekkers ompolen?

Het idee van een noodstromvoorziening in dat-ie zelf actief wordt als het lichtnet uitvalt en tijdelijk een aantal verbruikers van stroom kan voorzien. Met nadruk op tijdelijk.

Gaat het je om een pc, of lamp(en)? Lampen zijn namelijk te koop met ingebouwde accu speciaal voor dit soort situaties.

Anders kom je bij een UPS terecht, een bakje dat je tussen je verbruiker en het lichtnet aansluit en dat enige tijd 220v levert. Meestal een slim bakje dat ook in staat in om je computer netjes uit te schakelen en daarna zichzelf. En ja, de ingebouwde accu gaat een jaar of 3-5 mee en moet dan vervangen worden; kosten afhankelijk van de zwaarte van de accu(s)

Ik heb mijn accu een half jaar geleden vervangen (kosten 25 euro) en hij heeft mij al een paar keer goede diensten verleend.

Frits

Reply to
Frits

En als je ze nodig hebt zijn de batterijen leeg, want je hebt er te lang niet naar omgekeken. Dan liever voor een paar euro zo'n dynamolamp met leds. Toegegeven, veel licht geven ze niet, maar wel net genoeg om te kunnen zoeken naar verse batterijen voor die goede zaklamp. ;-)

In het kader van noodstroom zou en dynamolamp inderdaad ook nog een idee zijn. Overigens kun je goede alkaline batterijen zeker een jaar of tien opslaan. Daarna zijn ze zeker nog niet leeg. Het eeuwige leven hebben ze inderdaad ook niet, maar ook van een dynamolampje moet je maar afwachten of hij het na tien jaar nog doet. er bestaat ook nog zoiets als bv. corosie. Misschien het ene doen en het andere niet laten.

Hal

Reply to
Hal

Als je het over een loodaccu hebt: die moet je absoluut nooit helemaal ontladen, en als het niet nodig is ook niet een beetje.

Hij zal bedoelen 1200W bij 230V Dat gaat bij genoemde accu ongeveer een kwartier goed.

HBZ

Reply to
hbz

Reply to
Jozef

Nee, dat gaat hij lang niet halen! Die converter heeft rendement van

90% (zie conrad site) en je trekt bij 1200W uitgang dus 111A uit de accu (bij 12V in). Download de datasheet van de betreffende accu (250226 toch?) eens en bekijk de ontlaadcurven. Je ziet dat die niet verder gaan dan 72A, en dan houdt hij het nog slechts 8 minuten vol.

Als ik even in een andere accu datasheet kijk bij de 5C curve (wat 120A uit een 24Ah accu betekent), dan zie ik daar dat die het dan nog geen

4 minuten uithoudt. Dus bij 111A uit de conrad accu lijkt mij 5 minuten een realistisch maximum.

En dan ga je nog uit van constant 12V. Bij 111A zit je al heel snel daar onder en tegen dat de accu leeg raakt zit je op 10V en heb je dus al

133A nodig om de 1200W op de uitgang te halen. Gebruik ook korte, dikke kabels, anmders lopen je verliezen snel op.

De capaciteit van een loodaccu wordt opgegeven ontladen in 20 uur, bij snellere ontlading is er minder capaciteit beschikbaar. De conrad datasheet geeft daar overigens een mooie tabel van:

20 uur: 24Ah 10 uur: 22Ah 5 uur: 19Ah 1 uur: 14Ah

Lager gaan ze niet, maar "5 min: 9Ah" lijkt lijkt me redelijk. ;-)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Get Revenge!  Live long enough to be a problem for your children!
Reply to
Stef