Re: dvd speler blijft hangen

"Ponzetta" schreef in bericht > Hallo,

> gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid... > > vandaag was ik op bezoek bij iemand en we waren even een dvd film aan't > bekijken... > > na een tijd bleef deze ineens hangen, tv-beeld wat 'verwrongen' en bleef > hangen, dvd-speler reageerde op helemaal niets meer, display veranderde

ook

niet enzovoort. > > Nu heb ik niet echt op het merk gelet of type, maar ik vroeg me af aan wat > dat zou kunnen liggen. Zou het kunnen door teveel warmte? Leek me gek > omdat het toestel mij niet overdreven warm leek en er een goede > luchtcirculatie aan het apparaat was. >

Programma fout op het schijfje. Het is gewoon een stukje software waarvan iets beschadidt is. De speler begrijpt de verminkte informatie niet en raakt zelfs zo van slag dat hij blijft hangen.

De compressie van duurdere spelers is vaak net wat beter...

Nix warmte dus, gewoon het "programma" zelf.

Reply to
Jeroen

ok, lijkt me een heel aannemelijke uitleg...

maar ik meen toch dat die persoon die film al vaker heeft afgespeeld zonder fouten...is het mogelijk dat er dan op het foutje kan komen? Lijkt me toch gek. En ook dat het niet op hetzelfde punt is dat het foutloopt...

raakt

Reply to
Ponzetta

wat

raakt

??????????????? Nu piemel je toch echt uit je hals. Een DVD speler comprimeert niet, zelfs niet als ie heel duur is. Mogelijk heeft een duurdere DVD speler wel een betere foutcorrectie, een beter mechaniek en/of laser optiek.

Kan best warmte zijn, in sommige goedkopere DVD spelers (bijv. CyberHome) wordt de DVD drive na verloop van tijd erg warm waarna het apparaat last van leesfouten kan krijgen. Als het apparaat afgekoeld is kan je de film gewoon weer verder bekijken. Er zijn overigens ook een hoop andere oorzaken te bedenken waardoor de bovengenoemde verschijnselen kunnen optreden. Bijv. slechte voeding. Als het een probleem met de DVD schijf zelf is dan zou probleem telkens op het zelfde moment in de film moeten optreden.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

"Peter van Merkerk" schreef in bericht > > De compressie van duurdere spelers is vaak net wat beter...

en/of

Ok foutcorrectie op de decompresie, die je hart nodig hebt als het mechaniek lullig in elkaar steekt....

This warm dus ik maak in de snelheid ook fouten;))

Reply to
Jeroen

mechaniek

Dat is volgens mij ook onzin. Een DVD speler heeft meestal één IC wat alle MPEG2 decodering doet. Deze IC's zijn allemaal ontworpen met standaard algoritmes en de decodering verschilt dus niet van DVD speler naar DVD speler omdat ze in elke DVD speler hetzelfde zijn. Hooguit zal het mechaniek iets meer fouten geven of door warmteontwikkeling het plastic uitzetten waardoor hij blijft hangen.

Reply to
Ultimate Buu

Foutcorrectie en de MPEG2 decodering zijn twee gescheiden zaken. Als de speler data van de schijf leest dan gaat deze eerst door het foutcorrectie circuit. Daarna gaat de gecorrigeerde data in de MPEG2 decoder. In de praktijk zullen niet corrigeerbare fouten als snel tot onoverkomenlijke problemen leiden voor de DVD speler. De kwaliteit van de DVD drive (mechaniek/optiek) zelf is doorslaggevend hoe goed deze in staat is om DVD schijven te lezen. Gaat het bij de drive al fout, dan valt er daar na weinig meer te repareren.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

"Jeroen" :

mechaniek

mechaniek

[...]

Het lijkt me toch wat logischer om een andere dvd af te spelen alvorens tot conclusies te komen dat het aan het apparaat ligt. Indien er dan weer een fout optreedt op die bewuste tijd dan zou je kunnen denken aan het apparaat zelf. Mocht het dvd'tje gewoon doorspelen dan weet je iedergeval dat het apparaat goed is en hadden jullie gewoon vette pech gehad met die film. Ik heb regelmatig dat bij gehuurde dvd's de film stopt vanwege viezigheid op de dvd zelf.

Reply to
jeffrey

gecorrigeerd

Dat is niet helemaal waar. Als je bijvoorbeeld de audio CD pakt wordt er op twee niveaus foutcorrectie toegepast; C1 direct op de data die van de CD komt, en C2 na het de-interleaven van de data. Met reed-solomon codering die op de CD wordt toegepast kan één byte per blok gecorrigeerd worden. De interleaving op de CD zorgt er voor dat burst fouten die vele opeenvolgende bytes kunnen beschadigen en dus niet meer gecorrigeerd kunnen worden door C1 worden omgezet naar veel blokken met hopelijk slechts één beschadigde byte die wel corrigeerbaar is door C2.

Bij eenvoudige implementatie van het foutcorrectie systeem werken C1 en C2 onafhankelijk van elkaar. In dat scenario kunnen C1 en C2 elk slechts één byte per block repareren. Het is echter mogelijk om C1 en C2 te laten samenwerken. Als C1 doorgeeft aan C2 welke bytes niet gecorrigeerd konden, dan weet C2 op welke positie de beschadigde bytes staan wat de correctiecapaciteit van C2 verhoogd naar 2 bytes per blok. Dit kost echter wel wat meer hardware. In theorie zou je overigens zelfs C1 en/of C2 kunnen weglaten, al zal zo'n CD speler niet veel CD's zonder poblemen kunnen afspelen.

Nu is dit allemaal interessante theorie, maar in de praktijk is de kwaliteit van het mechaniek en de optiek doorslaggevend.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

ok bedankt voor alle reacties, meer als ik had gedacht, maar nog even een opmerking bij de laatste reactie:

andere films zijn afgespeeld, zonder problemen. De film die bleef hangen was voorheen ook al afgespeeld zonder problemen, en de film bleef nooit op dezelfde tijd hangen...

Bedankt voor al de reacties

Reply to
Ponzetta