PAL en SECAM

Bestaat SECAM nog? Kunnen de moderne toestellen beide systemen aan? Hebben ze in Frankrijk nog SECAM?

-- Met vriendelijke groeten, Jawade. 1 mei: HWBOOT is vernieuwd! Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje? Kom naar alt.jawade.nl

(Mirror op
HWBOOT Bootmanager, ClrMBR, DiskEditors, POP3-lezer, File-browser Posted by news://news.nb.nu

Reply to
Jawade

"Jawade" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Ja

Soms

Ja

Ben

Reply to
BenDeGek

Ja; hangt er vanaf; ja.

Nou, als je nou gewoon een moderne tv hebt gekocht, kan díe dan SECAM aan? Ik denk het dus niet. Dus dat betekent als je naar Frankrijk verhuist: Een toestel kopen die beide of tenminste SECAM verstaat. Right?

--
http://jawade.nl (Mirror op http://www.geocities.com/kolibrie.geo)
HWBOOT Bootmanager, ClrMBR,  DiskEditors, POP3-lezer, File-browser
Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Jawade

De meeste goedkope TV's kunnen inderdaad alleen PAL B/G (West-Europa) aan, of wel SECAM B/G/D/K (Oost-Europa) maar niet SECAM L zoals ze in Frankrijk hebben. Doorgaans tref je SECAM L alleen aan op multinorm toestellen, of de wat duurdere klasse TV's. Dit moet dan in de specificaties vermeld staan.

Dit is duidelijk, dank je. Dat wordt dus een nieuwe tv met SECAM L erop. Die Fransen zijn altijd al eigenwijs geweest. :-)

--
[...]

Tsja, als we verstandig waren geweest hadden we in heel Europa de inmiddels al jaren afgeschafte Franse norm E genomen, en daar PAL of SECAM aan gekoppeld. Dan konden we nu nog jaren vooruit met analoge HDTV (819 lijnen).

aan,

Frankrijk

of

maar de mensheid is dom. nu gaan we inderdaad weer naar hdtv met 1000 lijnen (in digitale vorm dan) en dus tov van het franse e systeem terug naar af. inmiddels kijken we regelmatig met breedbeeld naar 400 lijnen, het afgeschafte (te slecht) engelse a systeem die 200 gulden krijgen we zo nooit

ook afgebroken spoorlijjnen worden hier en daar weer hersteld. wedden dat analoge tv en radio ook weer terugkomt, net als vinyl

Reply to
XYZ

DRM is stukken gemakkelijker te implementeren in een digitaal systeem dus digitale TV heeft de toekomst :-) (eigenlijk :-().

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Ach ja, al zouden we er maar wat van leren. :-) Maar digitaal kan natuurlijk vele voordelen hebben. Wij hebben het ook, en het opvallendste is de blok-achtige storing die veelvuldig optreedt. Nieuwigheid denk ik. Hoop ik.

--
[...]

Nee, inherent aan het systeem. Blokvorming treedt op bij te hoge compressie (natuurlijk worden de kanalen te ver gecomprimeerd, dan past er meer op) en bij ontvangstoringen. Bij analoog zie je dan wat streepjes, ruis of reflecties, bij digitaal gaat de boel blokken.

Bij mij lijkt het toch op een te zwak signaal. Het varieert van soms hier en daar blokvorming naar stilstaand beeld met blokver- vormingsstoring tot helemaal geen beeld meer. Soms dagen achtereen maar evengoed doet 'ie het dan weer dagen goed. Ik moet nog een klacht indienen, maar ja, dan doet íe het weer en heb ik weer moed en stel het weer uit. Ook heb ik natuurlijk het analoge signaal nog.

--
[...]

In Frankrijk doen ze tegenwoordig TNT - wat hier Digitenne heet. Ontvangertje kopen, zonder abonnement, en je hebt (denk ik) RGB op een SCART (Peritel) plug.

En dan doet een PAL-tv het ook.

Idem met schotel. Op de kabel zal wel analoog zitten gok ik.

Thomas

Reply to
Zak