Motor vertragen

Hoi,

Ik heb onlangs een tweedehandse loopband gekocht. Dit toestel moet dienen om mijn invalide dochter het stappen te revalideren. Nu blijkt dat de laagste snelheid nog net ietsje té snel is.

Ik zoek dus een manier om de band te vertragen.

De snelheid van de band is mechanisch regelbaar via een hendel die 2 conische schijven traploos van of naar elkaar toe brengen. Over die schijven loopt een riem naar de motor. De motor heeft een constant toerental. Deze manier van toerentalregeling werd vroeger veel gebruikt in de machinebouw. Maar hoe dit juist heet, weet ik niet. Op mechanische wijze zie ik geen mogelijkheid om het toerental nog te vertragen. Ik zal dus moeten de motor elektrisch vertragen. Maar hoe?

Ik kan op elektrisch vlak wel redelijk mijn plan trekken (al zeg ik het zelf). Maar als het gaat om het één en ander te berekenen, dan weet ik niet waar te beginnen.

Ik vermoed dat dit kan opgelost worden door ergens een weerstand te plaatsen. Of misschien is een regelbare weerstand beter. (de band schokt nogal bij het aanzetten)

Iemand enig idee hoe ik eraan begin?

Dank bij voorbaat.

--
- Don't Be Fooled By The Name -
Reply to

Wat voor soort motor zit er op de loopband, is hij 220V, zitten er koolborstels in of zit er een condensator aan de buitenkant (ronde staaf0. Dit is erg belangrijk die gegevens.

"- Rick Tammenaers -" schreef in bericht news:1171022198.255316@bru-ix-srv240...

Reply to
Theo.

Theo. schreef, Op 9/02/2007 13:14:

De gegeven op de motor zijn: INDUCTION MOTOR Sports Art Industrial Co.LTD Type: ASEC Volt: 220 Phase: 1 Pole: 4 Amps: 4 Horsepower: 3/4 Hz: 50 rpm: 1400

En dit is waarschijnlijk de condensator: MOTOR Starting Capacitor SEICA Electric Co. LTD CAP 150 MFD W.V 125 V.AC Type 125

Reply to
- Rick Tammenaers -

Als het goed is kun je deze motor enkel vertragen met een frequentieregelaar. Deze zijn ook niet goedkoop als ik het goed is.

Dat mechanische susteem klinkt een beetje als een variomatic met het verschil dat je hem zelf regelt. Van het vroegere sleutelen aan scooters weet ik dat er vaak nog wat ruimte is om het mechanisch zo aan te passen dat je het bereik van de vario aanpast door bijvoorbeeld de minimale ruimte tussen de twee halve schijven te veranderen. Door bij de schijven aan de motorzijde de ruimte kleiner te maken zal de overbrengingsverhouding zo veranderen dat de band langzamer zal gaan lopen. Is er nog ruimte tussen de twee halve schijven en is dat aan te passen?

"- Rick Tammenaers -" schreef in bericht news:1171025577.553738@bru-ix-srv240...

Reply to
Peter van Kralingen

Een variomatic. Wereldberoemd gemaakt door DAF. Ik zou proberen een wasmachinemotor in te bouwen, deze hebben allerlei wikkelingen voor verchillende toerentallen.

Reply to
Sjouke Burry

Variomatic, ook bekend als jarretelaandrijving.

Voorzover ik weet zitten in dat soort apparaten motoren die zich niet op een eenvoudige - lees: goedkope - manier laten regelen.

Strikt genomen alleen als 'ie uit van Doorne's Automobiel Fabrieken komt en je de spelling aanpast tot DAF's Variomaat. :>

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij

idd variomatic dat is de juiste benaming. Mechanisch kan ik de boel niet meer vertragen. Ik heb ze al zo afgesteld dat de schijven maximum open staan. De riem loop net niet op de as.

Mijn ervaring met scooters was net om ze sneller te laten lopen ;-)

Peter van Kralingen schreef, Op 9/02/2007 14:50:

Reply to
- Rick Tammenaers -

"- Rick Tammenaers -" schreef in bericht news:1171022198.255316@bru-ix-srv240...

Kan u de motor niet vervangen door een gelijkstroom motor, deze kan probleemloos en eenvoudig op elk toerental draaien.

Reply to
Criticus

"- Rick Tammenaers -" schreef in bericht news:1171022198.255316@bru-ix-srv240...

Kan je de aangedreven schijf niet vervangen door een grotere ???

Anders een frequentieregelaar een optie. Ze staan wel eens op

peter govaere

"peter govaere" schreef in bericht news:1M5zh.886$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Een gelijkstroom motor uit een rolstoel zou sterk genoeg zijn, en is met pulsbreedte heel goed te regelen. Alleen even eeen voeding voor 12 of 24 VDC maken en een simpel pulsbreedte regelaartje met een NE555 en een flinke FET.

Bram

Reply to
Bram

Bram schreef, Op 10/02/2007 10:09:

Oh, ja, euh, ik geloof je op je woord. Ik heb niet direct zo'n motor bij de hand. In het beste geval heb ik hier nog ergens een wasmachine motor liggen. Het voorstel van peter govaere zie ik beter zitten.

--
- Don't Be Fooled By The Name -
Reply to

Het lijkt een pseudo- 3 fase motor te zijn met een 2e wikkeling gevoed via een condensator. Geen synchroonmotor dus, en dus hoeft de frequentie niet gevarieerd te worden.

Ventilatoren zie je vaak met dit soort motoren.

Ik heb er hier een die perfect met een variac te regelen is.

Moet je alleen een variac (regeltrafo) zien te scoren, je ziet ze wel eens 2e hands...

--
 - René
Reply to

Een weerstand tussenschakelen werkt ook, de simpelste weerstand is een gloeilamp. Als een 100 watt lamp nog teveel weerstand heeft, neem dan 2 stuks parallel, want hogere wattages zijn misschien niet zo goed te krijgen. Zorg ervoor dat je kindje zich niet aan de hete lampen kan branden.

--
Veel plezier, Bert
Reply to

De schijven van die variomatic zitten rechtstreeks op de as van de motor. Neen dus.

--
- Don't Be Fooled By The Name -
Reply to

Voor het waarschijnlijk hogere vermogen dat die rolband gebruikt (er moet een mens op lopen, dat zal toch niet met slechts enkele Watts vooruit gaan denk ik, is een elektrisch kacheltje of een wasutomaat ook een mooie voorschakel weerstand.

Om nog even op een andere post in te gaan, gezien het te verwachten waarschijnlijk wat langduriger gebruik is een investering in een rolstoel motor misschien niet eens zo gek. (even voorbijgaand aan de regelbaarheid, we spreken hier wel van een fors aantal amperes, ook iets om bij al dan niet regelbare voedingen rekening mee te houden.).

            -  DizTRacT  -

Hoeveel is 24% van nagenoeg geen enkele eigenlijk ?

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

Of, wat we allemaal toch hadden moeten bedenken, kleinere rollen. Kleinere doorsnede -> langzamer draaien.

Andersom was makkelijker geweest natuurlijk ....

[...]

Alleen de aandrijfrol, natuurlijk :-)

[...]

Lijkt me inderdaad de simpelste oplossing. Men moet nl. bedenken dat OP geen perfecte regeling over het totale toerental vraagt. Hij wil slechts wat verder vertragen. Ik ben geen echte motordeskundige, maar ik denk dat vertragen tot zo'n 50% geen enkel probleem is. Zeker niet bij het door jou aangegeven type. Maar zelfs een echte synchroonmotor kun je wel een beetje vertragen (op de slip?). Het vermogen kan kritisch worden. Dat zal ook afhangen van het gewicht van OP's dochter. Een variac proberen is verreweg de simpelste oplossing. Mocht OP in de buurt van Eindhoven wonen, kan ik hem zelfs wel een variac lenen om e.e.a. uit te proberen.

Hal.

Reply to
Hal

Vermoedelijk een kortsluitankermotor. Weldegelijk is dit een driefasen motor. De condensator levert de derde fase.

Variacs zijn ook niet goedkoop. En sinds de ontwikkeling van de halfgeleider technologie, niet echt meer in zwang.

Mogelijk probleem dat ik zie is dat de variac of de gloeilamp oplossing de motor minder kracht zal laten leveren. Hierdoor kan het tempo onregelmatig worden.

Dit bezwaar heeft de frequentieregelaar niet (of in elk geval minder).

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek