Meten (en betalen) van blindvermogen

Je koopt een klassieke mechanische meter voor een paar euro tot een paar tientjes. Schroef 'm op een plankje met een stekkerdoos, snoertje van een meter eraan met een mooie stekker en je hebt een losse nauwkeurige verbruiksmeter. Alleen op nul zetten is meestal lastig.

Sjiek kan ook, volgens google:

(hij meet de 'vermogensfactor' dus houdt ook rekening met cos-phi)

--
Ruben

	We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
Reply to
Ruben van der Leij

Je kunt het ook bij de fabrikant proberen te achterhalen. Wat is het merk en type?

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates)

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk
Reply to
pim schaeffer

"Bu" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Het zal me niet echt verbazen als deze trafo een 80 Watt aan nullastverliezen verstookt. De verliezen zijn dan ca 5%.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Dat heb ik dus al (zowel een ouderwetse met een wieltje als een (goedkope) moderne (Conrad). (En volgens mij meet de Conrad verbruiksmeter eenvoudig de stroom (over een serieweerstandje) en vermenigvuldigt dit met de spannin onafhankelijk van de fase.)

Het op nul zetten is niet echt nodig want je kunt iedere keer bekijken wat de meterstand is als je een meting begint! Ik heb hem trouwens open gemaakt dan kun je beter zien en timen hoe snel het wieltje loopt (bij de testmetingen die ik uitvoer loopt het wieltje behoorlijk langzaam).

Maaaarrrr dit geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Meet de formele meter van Nuon nu wel of geen blindvermogen???

Bu

Reply to
Bu

Manus post nog een keer wat ik al vertelde , en dan kan ie beter zijn mond houden er word hier al genoeg geechoed;-)) Verder ben ik pas een jaar of 10 (geloof zelfs meer) actief op usenet, ik verander alleen voor de leut nog wel eens van nick. Wanneer je iemand die iets te melden heeft in je trollenbak wil doen is dat jouw probleem niet het mijne.....

En standaard, ach die zit aan mijn fiets en motorfiets......

"pim schaeffer" schreef in bericht news:dqm00o$13u3$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : DeviceZero wrote: : : Door je foutief quoten lees je ook slecht. : Manus heeft echt geen uitleg over blindvermogen nodig. : Je antwoord op het onbekende IC laat ook zien dat je slecht leest. : : Mensen vragen om zich aan de standaard te houden is niet off topic. : : Maar dat weet je natuurlijk allemaal niet, want je bent een newbie : sinds 1-1-2006. : Het is natuurlijk ook mogelijk dat je een reden had om van naam te : wisselen. Bv. trolling. : : Zie ik je weer boven de text reageren, dan kom je in mijn killfile. : : -- : "Life is short, art is long, opportunity fleeting, : experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates) : : pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
DeviceZero

Centen , daar gaat het over.......

"Pipo" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com... : On Wed, 18 Jan 2006 10:26:12 +0100, "DeviceZero" : wrote: : : >Bij een faseverschuiving, dus wanneer spanning en stroom : >niet meer helemaal in fase zijn neemt het gemeten vermogen : >af en het blind vermogen toe. Bij bedrijven eist het energie : >bedrijf blindvermogen compensatie om zo te lage rekeningen : >te voorkomen. Blind vermogen heet zo omdat dit niet gemeten : >kan worden, wel kan de zogenaamde cosinus phi de werkelijke : >faseverschuiving gemeten worden. Deze stelt de leverancier op : >eenvoudige wijze in staat te controleren of de afnemer aan : >zijn verplichtingen voldoet, het blindvermogen zo laag mogelijk : >te houden of geheel te compenseren. : : Het gaat niet om te lage rekeningen. Alleen het gedeelte met cos phi=1 : is energie, de rest is blind en geen echt vermogen. : : De reden dat ze maximaal een cos phi=0.8 willen is dat de blindstroom : WEL door de kabels loopt. Dus over grotere gebieden gezien moet het : koper overgedimensioneerd worden. De meeste grotere verbruikers zijn : inductief, en geven daarmee een aardige netbelasting. Er is dus meer : koper nodig, en er zijn meer koper(weerstand)verliezen in de kabel van : de elektriciteitsmaatschappy (verliezen bij jou vinden ze niet : erg...). : : Pieter

Reply to
DeviceZero

Teken nou eens twee sinussen, een voor stroom en een voor spanning. Doe dat een keer op elkaar en een keer verschoven ten opzichte van elkaar....

Hang dan eens een kaar de meter uit, en reken het product van deze twee sinussen op het hoogste punt eens uit....

In de eerste plaats zal je dan constateren dat het product van de sinussen die in fase zijn hoger is dan dit bij de sinussen in fase verschoven. Welnu, dat is wat de meter registreerd en jij op je afrekening krijgt;-)))

Vertel me met deze vers verworven kennis nog een keer het verhaal waar ik nu op reageer en je gaat bij mij in de trollenbak... En dat gebeurt echt niet snel....

[...]

Het merk is Ampy Automation UK en het typenummer: 5227C

(Op hun site (Ampymetering.com) wordt deze meter niet genoemd. Een emailtje dat ik stuurde naar Ampy.co.uk werd gebounced.)

Bu

Reply to
Bu

plonk.

--
[...]

;-)))

"pim schaeffer" schreef in bericht news:dqo6n2$cju$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : DeviceZero wrote: : > Manus post nog een keer wat ik al vertelde , en dan kan : > ie beter zijn mond houden er word hier al genoeg geechoed;-)) : > Verder ben ik pas een jaar of 10 (geloof zelfs meer) actief op : > usenet, ik verander alleen voor de leut nog wel eens van nick. : > Wanneer je iemand die iets te melden heeft in je trollenbak : > wil doen is dat jouw probleem niet het mijne..... : >

: > En standaard, ach die zit aan mijn fiets en motorfiets...... : : plonk. : : -- : "Life is short, art is long, opportunity fleeting, : experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates) : : pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
DeviceZero

M'n mond houden ? voor "ApparaatNul" ? geen denken aan ! en voor de leut van nick veranderen ? m'n hoela , gezien jou onbezonnen wijze van antwoorden moest je wel....wie voert hier nou eigenlijk een lamme discussie ? ga eens wat elektrotechniek studeren i.p.v. stukjes tekst van usenet te kopieëren en te plakken.

groet : Manus.

Reply to
Manus

Nee, hij meet geen blindvermogen. Dat heeft ook geen zin want het is geen reele weergave van je energieverbruik. Blindvermogen is het verschil tussen V * A en V * A * cos(phi). Reeel vermogen (V * A * cos(phi)) is wat je echt verbruikt, wat de NUON meet, en waar je voor betaalt.

--
Ruben

	We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
Reply to
Ruben van der Leij

Ruben,

Op zich is die redenering correct, blindvermogen moet echter wel geleverd worden, veel zal afhangen van hoe die kWh meter gecompenseerd is (remwerking door permanente magneet), ik kan me nauwelijks voorstellen dat al dat (blind)vermogen bij particulieren niet op één of andere wijze wordt doorberekend hoewel dit bij wet verboden is meen ik....? De energie rekening zit wat dat betreft nogal krom in elkaar, ieder wil/moet z'n deel hebben, leverancier-netwerkbeheerder-regering, wat verder opvalt is dat de leverancier geen adequaat antwoord geeft over blindvermogen, alsof het niet bestaat....

groet : Manus.

Reply to
Manus

: discussie ? ga eens wat elektrotechniek studeren i.p.v. stukjes tekst : van usenet te kopieëren en te plakken. : : groet : Manus. :

Reply to
DeviceZero

Zééééér kort lontje dus en een zééér (on)deskundig antwoord ;-)

fijne discussie nog...

groet : Manus.

Reply to
Manus

Inderdaad

Pieter

Reply to
Pipo

Klopt toch? Je betaalt de afgenomen energie.

Echter: De blindstroom loopt wel door de kabels. Je betaalt alleen de koperverliezen achter de meter, niet wat ervoor verloren gaat.

Een slechte cos phi geeft een hogere blindstroom. Deze loopt dus wel door de kabels. En geeft energieverliezen onderweg, op kosten van de energiemaatschappy.

Pieter

Reply to
Pipo

"Bu" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Tja, ik moet een beetje op mijn geheugen afgaan maar ooit heb ik iets over de werking van die klassieke kWh-meter geleerd. In zo'n meter zitten twee spoelen, een stroomspoel en een spanningsspoel die tezamen het loopwerk aandrijven. De snelheid van het wieltje wordt dus altijd bepaald door het echte vermogen: De momentele stroom maal de momentele spanning. Dat is dan ook wat je betalen moet. Dat de NUON een beetje extra zou mogen rekenen voor het blindvermogen lijkt me op zijn zachts gezegd hoogst onwaarschijnlijk. Dat er bij het ijken van de meter geknoeid zou mogen worden, is ongeveer ondenkbaar. Wel ben je als consument verplicht de blindstroom zoveel mogelijk te beperken. Vandaar dat er condensators in TL-armaturen zitten die voor de werking van de verlichting niet nodig zijn. Voor bedrijven geldt net zo goed dat ze alleen de werkelijk gebruikte energie moeten betalen. Ze riskeren alleen een boete als het blindvermogen te groot wordt. Dat is dan een compensatie voor de schade die het elektriciteitsbedrijf leidt. Die schade zit, zoals door anderen al uitgelegd, in de verliezen die de grote(re) stromen in het net veroorzaken. De nieuwe, elektronische kWh-meters registreren ongetwijfeld ook de werkelijk verbruikte energie. Het ijkwezen is nogal streng in die dingen. Of ze al dan niet stiekem nog meer kunnen/mogen registreren is een ander verhaal. Er kan beslist heel veel. Er mag beslist minder. Als NUON en consorten dingen zouden doen die niet door de beugel kunnen, riskeren ze op zijn minst een flink schandaal. Voor meer informatie kun je de specificaties van de desbetreffende meter opzoeken. Misschien staan die op het internet. Anders zou je ze bij de fabrikant of de NUON op kunnen vragen. Verder moet dit bedrijf ook kunnen vertellen waar en hoe die meter geijkt is. De kans dat de juffrouw van de helpdesk daar iets over weet, is echter bijzonder klein.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Reageren op een plonk? Nou, dan is ie ook de moeite waard om te volgen... Kla-deng!

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Nee, want het is virtueel. Het bestaat niet. Het is een resultaat van de (onjuiste) vermenigvuldiging van spanning en stroom zonder rekening te houden met de fasehoek tussen die twee. Gelijkspanning en -stroom en wisselspanning en -stroom zijn verschillende dingen.

Daar hebben ze dan volkomen gelijk in. Rekenfouten hebben geen reeele gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk. Het enige wat ze moeten doen is rekening houden met een stroomverbruik wat hoger is dan je op grond van reeel vermogen en dom rekenen zou verwachten. Door hun klanten op de voeden kunnen ze dat verschil klein houden, en met een gemiddelde cos(phi) van 0.95 is het in de praktijk te verwaarlozen.