Verbruik meten zonder stekker uit te trekken

Het stroomverbruik of het electriciteits verbruik? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Nee, om de simpele reden dat een netsnoer netto geen magnetisch veld opwekt. De magnetische velden van de 2 draden in het netsnoer heffen elkaar op, omdat de stroomrichting in de 2 draden tegenovergesteld is.

Bovendien is het verbruik van een apparaat (in Watt of kilowattuur) niet alleen afhankelijk van de stroom door de draad.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

Hoi, Ik ben op zoek naar een manier om het stroomverbruik van apparaten te meten zonder hiervoor de kabel stroomkabel uit te trekken.

Bestaan er apparaatjes die je over je stroomkabel (standaard 230V 50Hz) plaatst en die aan de hand van het magnetisch veld het verbruik van het apparaat kunnen meten ?

Hartelijk dank, Bram (kluns in elektronica).

Reply to
brambi

Yep, stroomtang. Voor AC (netspanning dus) vrij goedkoop. Als je de faseverschillen verwaarloosd : P = 230V * Stroom Zie conrad etc.

Hans

--
http://www.meadow.tk
Reply to

Dat dieng heet een ampere tang. Maar je moet EEN ader in de tang doen. Daarbij meet dat ding allen wisselstroom.

Als je de stroomkabel van bv je PC er mee zou meten, dan meet je bijna niets omdat het magnetischveld van de ene ader het veld van de andere ader opheft.

--
pim.
Reply to

meten

Zie Fluke site.....je zal versteld staan dat het WEL kan.

--
CU, Rob - Vanaf 1 november is onze site
www.kabel-inter.net - alleen nog via de mirrorsite

Hmm, ja, die was ik even vergeten :s ...

Hans

--
http://www.meadow.tk
Reply to

Heb je een URL of typenr? Ik kan zo gauw niets vinden. En volgens mij is ook onmogelijk om op die manier de stroom te meten, in ieder geval om het nauwkeurig te doen.

--
Maurice
Reply to

Ik heb een folder op het werk liggen, morgen even kijken voor je. Er zit een compensatie in, je kan zelfs 3 fase Ampere meten in een (dichte) kabel. Het is een nieuwe uitgave van Fluke, weet niet direkt of je het op de site al kan vinden.

--
[...]

"brambi" schreef in bericht news:7f48b.14856$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

meten

Ondanks alle goede adviezen ten spijt. Nee dit bestaat niet.

Wat wil je meten? Om het echte verbruik te meten heb je een Watt meter nodig. In je meterkast hangt een kilo-Wattt-uur meter Deze kun je alleen plaatsen door de de zaak los te halen en op de meter aan te sluiten, zowel fase als nul. Voor een simpele ziel is de stroom vaak ook voldoende. Welke je met de te verwachten netspanning (230 Volt) vermenigvuldigd. Als het een ohmse belasting is, dan is je fout niet zo groot. Apparaten met spoelen, zoals trafo's en motoren, krijg je wel een meetfout van 20- 40 %!!

De Stroom kun je op twee manieren meten. Een draad onderbreken, en door een amperemeter te laten gaan, of een amperetang te gebruiken. Deze moet om 1 van de twee geleiders (draden) gelegd worden. Hiervoor hoef je de draad niet te onderbreken, maar je sluit je bek van de tang om de draad. Simpel om een snoer meten is niet mogelijk! De twee magnetische velden van de toeveoer en afvoerdraad zijn exact gelijk in tegenfase, en heffen elkaar dus op. Als dit niet zo is, dus als er een verschil tussen de twee hebt, dan heb je een lekstroom naar aarde, en gaat je aardlekschakelaar er uit. Je Aardlekschakelaar werkt nl op dit principe Er zijn hele leuke stroomtangen verkrijgbaar. Sluit je aan op je universeelmeter, en hebben een overzetvehouding van 1:1000. Dus je meet bv 5 mA, in werkelijkheid is het 5 Ampere. Bij

heb ik net even gekeken. goedkoopste model 32 pleuro omzet van Ampere naar millivolt

BTW. we hebben het wel over 1 fase en niet over 3 fase, dan wordt de boel heel anders. Heb je gelijstroom, ook hiervoor zijn tegenwoordig aperte stroomtangen voor verkrijgbaar met een Hall element. Wel op letten bij aanschaf, een standaard amperetang meet alleen wisselstroom.

Je kunt natuurlijk ook een aangepast verlengsnoer nemen. In het verlengsnoer neem je je meetschakeling op. Stekker van het aparaat eruit, en in je verlengsnoer, en meten maar. Zo hoef je het snoer van het apparaat niet te vernielen, en niets uit elkaar te halen.

Jantje

Reply to
Jantje

meten

Zie OP dan zie je dat het idd over ~stroom gaat, 230 V 50 Hz is en blijft nog even de aanduiding van voor huishoudelijke gebruikt geëigende stroom.

Dat gezegd zijde als rep op deze zou ik van OP ook graag even weten waarom het zo belangrijk is dat er GEEN stroom onderbreking komt in het te meten circuit.

Denis

Reply to
Marco Polo

Een beetje aan het knutselen gaan is imo de enige mogelijkheid.

Maak een extra voedingskabel waar tussen je de meetapparatuur aanbrengt. Sluit deze aan op het toestel terwijl de originele kabel er voor zorgt dat dit laatste nog werkt ( oppassen voor polariteit, en vooral, isolerende handschoenen dragen ) eens de nieuwe kabel in het stopcontact steekt, de oude er uit en meten maar.

Ik duim voor je.

Denis

"brambi" schreef in bericht news:7f48b.14856$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

meten

Reply to
Marco Polo

Interessant... Maar ik twijfel er een beetje aan of "Bram (kluns in elektronica)" het budget voor zo'n meter wil ophoesten.

Ik kan trouwens alleen normale stroomtangen vinden op de fluke site, heb je een directe dieplink naar dat apparaat? Of een modelnummer, dan googlen we er wel naartoe.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org
-- zelf een GPS ontvanger bouwen? http://www.gpskit.nl/
Reply to
Joop van der Velden

50Hz)

het

Sorry....verkeerde informatie....geen Fluke maar Megger

[...]

"Marco Polo" wrote in news:Kmc8b.15488$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be:

Gokje: met 1 stroomtang achtereenvolgens meerdere apparaten meten, om verschillen te ontdekken....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

Ja, inderdaad, het kan. Knap. Mooi ding.

Ik zie wel dat er wat beperkingen zijn, zoals een andere poster al veronderstelde.

Blijkbaar kan de tang die twee (of meer) aders voldoende uit elkaar houden, zodat hij ze als

*verschillende* aders kan beschouwen.

Telefan.

Reply to
telefan

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:3f62088f$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net...

-- knipperdeknip .....

daar iseen simpel antwoord voor te vinden denk ik .....

vele pc bezitters hebben meer dan 1 pc somige 3 a 4 + laptop

moeders hebben geklaagt dat er veel stroom kosten is ontstaan en geef die pc de schuld dus nou mot ie bewijs dat zijn zooi bijna niks verbruikt hahahahahah

is maar een idee toch ???

anders kwee ik ook nie he

-- knipperdeknip .....

-- De maatschappelijke ladder is voor de meeste mensen een huishoudtrapje.

Reply to
carlos

Het is leuk te weten dat er een oplossing bestaat. Het is duur maar op termijn waarschijnlijk wel noodzakelijk.

Bedoeling is om verbruik te meten van een reeks servers die moeilijk offline te halen zijn.

Bram.

Reply to
brambi

Ik vermoed dat die megger flexiclamp het nabij-veld meet van de individuele geleiders in een kabel, met hall elementjes of zo. Erg nauwkeurig kan dat niet zijn, en dat geven ze zelf ook al aan (12% bij ronde kabel). Je bent afhankelijk van de dikte van de isolatie en de ligging van de draden in de kabel, en dat geven ze zelf ook al aan

- in de data sheet staat een lijstje met ondersteunde kabeltypes.

Het valt wel mee met die prijs - ik zie die megger flexiclamp hier voor

100 Engelse ponden oftewel 160 euro staan.
Ik had verwacht dat ie duurder zou zijn.

Onderdeel van een goed systeembeheer is dat je zo nu en dan de servers van power haalt en opnieuw aanzet. Het gebeurt regelmatig dat de voeding of harde schijven niet meer willen starten na een tijd gedraaid te hebben - en het is dan sneu als je dat pas merkt na een onvrijwillige spanningsonderbreking.