Li-ION accu defect na vakantie

Na mijn vakantie was de accu van mijn laptop defect. Ik heb de behuizing
open gemaakt en de cellen gemeten, nog geen 1 volt per cel (3 x 3 parallel
in serie). Met de lab-voeding 4,1 volt op een enkele cel gezet, er loopt dan
geen noemenswaardige stroom. Alle cellen vertonen dit verschijnsel. Valt
hier nog iets te redden? Of weet iemand een adres voor Li-ION cellen?
--
Mazzels!

Gerard

Re: Li-ION accu defect na vakantie
oftewel, nieuwe kopen bij de fabrikant van je laptop, die kan je wel een
adresje geven.
Al is het maar om de veiligheid ;)

Re: Li-ION accu defect na vakantie

4.1 volt is wel veilig, als je de stroom begrenst. Wel gek dat de boel
extreem leeg is.

Je kan het beste proberen via de laptop langdurig te laden. Voorzichtig
bijladen tot bijvoorbeeld 3 volt (met stroombegrenzing) kan ook. En dan
hopen dat de laptoplader het weer overneemt.

Maar de posters hier hebben gelijk: mishandeling kan erg gevaarlijk
zijn. Maar 3 volt per cel is veilig, als je de stroom in de gaten houdt.

Als je de meetdraden die waarschijnlijk op de 'middenaftakkingen' tussen
de cellen zijn aangesloten wilt loshalen moet je oppassen. Op
sci.chem.selectrochem.nbattery heb ik eens opgevangen dat je bij + of
juist bij - moet beginnen omdat anders de hele beveiligingsschakeling
het definitief kan begeven. Even googlen dus.

Thomas

Re: Li-ION accu defect na vakantie
parallel
Is het zo gevaarlijk? Op alle batterijen staat dat ze kunne exploderen als
je ze probeert op te laden, accu's hebben over het algemeen een
veiligheidsventiel tegen overdruk, Li-ION cellen niet? Graag wat meer
specifieke info over deze beweringen?
--
Mazzels!

Gerard

Re: Li-ION accu defect na vakantie

Een NiCd of NiMH cel kan de overtollige energie bij overladen omzetten
in warmte.  Een Li-ion cel is volkomen anders van opbouw.  Bij overladen
heb je kans dat het lithium als metaal gaat neerslaan in de cel met als
gevolg een interne sluiting.  En dat wil je echt niet bij een cel die
enkele tientallen watt-uren aan electrische energie bevat!

http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index1.htm
http://www.voltaicpower.com/Secondaries/li-ion-reac.htm
http://www.buchmann.ca/chap3-page6.asp

Enzovoorts - Google zelf nog maar even verder.

--
Joop van der Velden
snipped-for-privacy@amsat.org

Re: Li-ION accu defect na vakantie
moije die eigenwijze drollen zelf late voelen hoe hard dat kan knallen die
cellengies

dat  NIHM erg hard  kan knallen  en die van li-ion krijg je geen tyd om na
te denken moije direckt weg pleuren hij ontploft spontaan
ehn die knal is erg hard super hard en heeft wel degelijke vernietegingde
krachten

gaat als volgt zodra het begint te gloeien steeds heter en heter   echt niet
meer nadenken gelijk buiten pleuren en knal als handgranaat uit elkaar
""beng""

als

Re: Li-ION accu defect na vakantie

Andere batterijen kunnen exploderen, maar lithium zal ook in brand vliegen
bij contact met de lucht.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: Li-ION accu defect na vakantie

Ik meen gelezen te hebben in de duitse c't dat Li-Ion cellen een beperkte
levenduur hebben, die chemisch bepaald is. Orde van grootte: 2-3 jaar. Het
doet er niets toe of de cellen gebruikt worden of niet, een paar jaar na
fabrikage, einde oefening.

Mat Nieuwenhoven

Re: Li-ION accu defect na vakantie
parallel
dan
Hierbij dank aan allen die op mijn vraag gereageerd hebben. 'k weet weer wat
meer, das weer een voordeel bij een nadeel (dooie accu).
Dat de Li-ION cellen na 2-3 jaar er van nature mee ophouden lijkt in dit
geval wel een juiste verklaring. Ik zou als ik dit geweten had liever een
andere soort accu voor mijn compie gehad hebben, maar ja, da's achteraf.
--
Mazzels!

Gerard

Re: Li-ION accu defect na vakantie

NiMH gaat theoretisch langer mee, maar in de praktijk alleen maar als je
ze niet snellaad en netjes tot zo'n 1,1 volt leegtrekt iedere keer bij
gebruik.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: Li-ION accu defect na vakantie

berichtnieuws
snipped-for-privacy@news.text.chello.nl...
behuizing
parallel
loopt dan
Valt
beperkte
Het
na
De 2 Li-ion accu's van mijn Sony camcorder werken na 6 jaar nog prima,
terwijl er sporadisch gebruik van wordt gemaakt.

Guus

Re: Li-ION accu defect na vakantie
Mogelijk dat daar het verschil inzit: de accu van mijn laptop is -bijna-
altijd aangesloten, mogelijk dat het protocol niet echt goed met de accu
omgaat. De accu van jouw camcorder wordt waarschijnlijk maar af en toe bij-
of opgeladen?
--
Mazzels!

Gerard

Re: Li-ION accu defect na vakantie

Maar niet zomaar dood, het is meer een sluipend capaciteitsverlies.

Google anders in het archief van sci.chem.electrochem.battery. Vooral de
postinga van Evgenij Barsukov (spelling?) zijn erg goed.

Thomas

Site Timeline