Vraag oudere draadloze telefoon

Hallo,

Ik heb een wat vervelend probleem met een (ouder) type draadloze telefoon van destijds nog PTT Telecom, te weten de Orlando 80, aangeleverd met de klacht dat de accu defect was. Na vervanging van de accu geeft het toestel echter totaal geen krimp - hij reageert nergens op, ook niet nadat de nieuwe accu ruim een dag opgeladen is.

Twee vragen: Er staat me bij dat sommige van deze toestellen na vervanging van de accu met een 'truukje' weer tot leven gebracht moesten worden, maar ik kan niet ontdekken hoe dit in zijn werk moet gaan. Verder: hoeveel cellen heeft de oorspronkelijke accu eigenlijk? De eigenaar had deze al weggegooid, en heeft de vervanger (drie grote platte knoopcellen achter elkaar in één stuk krimpfolie) aan de hand van een plaatje in mijn leveranciersgids aangewezen. Misschien dat het vier cellen moeten zijn (wat ik me nauwelijks kan voorstellen - ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien)?

Overigens: de oscillator van de controller loopt gewoon (4MHz), maar de toetsen lijken niet gescand te worden. Misschien is 'ie dus wel gewoon kapot. Hoe dan ook, iedere extra informatie is welkom.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Hallo Richard,

ik had laatst bij iemand ook zoiets aan de hand,was overigens geen orlando

80, toen bleek dat je een bepaalde toets, waarschijnlijk de aan/uit of de rode toets of de toetst om het gesprek aan te nemen vrij lang (enkele seconden) ingedrukt moest houden. Daarna was er weer leven in de brouwerij. Ik heb nog even in de Conrad gids gekeken, verreweg de meeste telefoonaccu's zijn 3,6 volt, dus dat zal waarschijnlijk wel goed zijn.
--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel
3.6 Volt 400 mAh, dus drie cellen.

Aroen.

Reply to
Aroen

voorzover ik me herinner moet je hem resetten met accu. Accu eruit, handset op houder leggen/zetten, accu erin. (handset liggen laten natuurlijk !!!!) Geeft dat wat knipperlichten ofzo. Daarna herkent de houder de handset weer. Zoiets was het dacht ik. Zet je de accu erin zonder op de houder zitten dan herkent hij hem niet meer. Had hier het zelfde probleem na plaatsen nieuwe accu. Bij toeval op de houder gezet en daarna werkte hij toch weer. Grtz CPK.

Reply to
MCK
[bad quote relocated]

Helaas, de genoemde procedure een aantal keren geprobeerd (lastig, want de enige oplaadstand is verticaal, en het stekkertje van de accu inprikken is dan *erg* onhandig), maar er gebeurt nog niks. Ik zal het ding maar total loss verklaren, want het is toch al een ouwetje.

In ieder geval dank voor de reactie, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
[knip]

Het ingedrukt houden van een toets had ik ook al geprobeerd - zonder resultaat. Ik zal nog een keer goed kijken of er enige elektrische activiteit onder die toetsen zichtbaar is. Zo niet, dan is 'ie denk ik toch echt overleden (jammer, want die nieuwe accu kostte bijna 9 euro).

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

telefoon

de

toestel

dan

nieuwe

Reply to
MCK

Zijn de print onder die toetsen en het toetsenmatje goed schoon? Anders lijkt het voor de electronica alsof er een of meer toetsen continu zijn ingedrukt.

Telefan.

Reply to
telefan
[....]

Alles is schoon, en ik heb talloze vingerbrekende combinaties van toetsen indrukken, accu aansluiten en basisstation inschakelen geprobeerd - maar tot dusver klaarblijkelijk niet de goede. Overigens vermoed ik dat 'ie toch niet defect is, want van ieder paar toetscontacten voert één contact een positieve spanning, die verdwijnt bij het indrukken van de toets. De controller doet er alleen nog niets mee ... Het wordt langzamerhand wel een lichtelijk frustrerend puzzeltje, ondanks alle goede raad.

Ik neem niet aan dat iemand misschien nog een handleiding van de Orlando

80 heeft liggen? Overigens wisten ze er bij de Primafoon ook geen raad mee

- ze probeerden me zelfs hun eigen nieuwe accu te verkopen, à 18(!) euro. En nee, ik mocht 'm niet terugbrengen als dat niet hielp.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

En dat terwijl er op marktplaats een complete set incl. handleiding voor 20 Euro wordt aangeboden momenteel. Ik weet `t, dat is hoogst waarschijnlijk je eer te na, maar als je nu tegen je klant zegt, dat..............

Aroen.

Reply to
Aroen

Thuis even mijn Orlando 80 handleiding en het toestel bekeken (uit ongeveer

1996):

- Accu: 4 winterjasknoopcellen, 4,8 V 280 mAh (maar mijn schoonvader had er standaard 4xAAA formaat in zitten, die is ouder).

- Mijn versie heeft twee kanalen: A en B, moet natuurlijk wel op handset en basisstation gelijk staan.

- Er was destijds ook een Orlando met (automatisch?) 10 kanalen, geloof ik.

- Manual: er zijn 4 versies van de Orlando te koop met elk twee kanalen, totaal 8 verschillende kanalen. Ruilen binnen 4 dagen als je buren dezelfde hebben.

- Manual: nergens staat iets over opstart rituelen na vervanging van wat dan ook.

Dus mogelijke oorzaken:

- Acccuspanning te laag.

- Handset en basisstation horen niet bij elkaar (of A/B schakelaar fout).

- Echt kapot.

Overigens: Prima toestel. van 1996 tot heden dagelijks in gebruik, alleen gebroken antenne vervangen door rubberen ding, originele accu is tegenwoordig nog goed voor ruim 30 minuten bellen wat onvoldoende is voor mijn huisgenoten maar wel beter voor de telefoonrekening.

Sukses, Peter.

Richard Rasker schreef in artikel ...

toestel

niet

cellen

Reply to
P. Roozendaal

Aha, VIER cellen! En dat blijkt inderdaad de oplossing. Het probleem was zoals gezegd dat de oude accu niet was bijgeleverd (het toestel was eerst aan een winkel aangeboden, en die hadden de accu maar gewoon verwijderd en weggegooid, en vervolgens het toestel ongerepareerd teruggegeven). Bovendien verkoopt Nedis alleen van die grote, ronde knoopcelpakketten met drie cellen, zodat de eigenaar de goede helemaal niet *kon* aanwijzen. Naja, ik verzin wel een oplossing - zo te zien passen er zelfs wel vier gewone penlight-accu's is, en daarvan heb ik er nog een heel stel met soldeerlippen liggen. Heeft 'ie meteen ook veel meer capaciteit (al zou de laadstroom dan eigenlijk ook verhoogd moeten worden).

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor dit cruciale stukje informatie, een kennis van me is binnenkort weer heel blij met zijn ouwe vertrouwde telefoon!

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Sorry voor de verkeerde info (3 cellen 400 mAh), maar ik had het van

Geldt waarschijnlijk voor de Orlando 90

Aroen.

Reply to
Aroen