batterij defekt ? ( InfoLithium)

Getallen willen we hebben!

- Hoe lang duurt het voordat het lampje dooft? Aan "enorm lang" hebben we geen zier.

- Hoe lang duurt hetzelfde experiment met de goede batterij?

- Hoe lang heb je die batterij in gebruik?

- hoe veel laad/ontlaad cycli heeft ie gehad?

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

Een 6V/3W lampje zou ruwweg 2 uur moeten branden op een volle 8,5Wh batterij.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org
-- zelf een GPS ontvanger bouwen? http://www.gpskit.nl/
Reply to
Joop van der Velden

mijn InfoLithiumbatterij van mijn Sony PC-110E doet raar. (fototoestel zie

) Wanneer ik ze volledig oplaad, dan kan ik er amper nog 5 minuten mee werken waarna het lampje lege batterij begint te pinken, en camera uitslaat. Ik heb de batterij reeds volledig ontladen met een fietslampje en dan volledig terug opgeladen. zonder resultaat blijkbaar. Wanneer ik mijn andere batterij in de camera stop dan doet die het normaal, dus de camera resetten is zinloos denk ik.

Wat mij vooral opvalt is, wanneer de camera het uitgevallen is door "lege batterij", en ik daarna het fiestlampje van 3Watt aansluit tot de batterij leeg is, dat dit enorm lang duurt voordat het lampje dooft.

Iemand tips ?

Gilbert

Reply to
Gilbert

"Gilbert" schreef in bericht news:blv00h$eq9$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

1 Lithium accu-cel heeft een nominale spanning van 3,6 Volt. Als de normale accuspanning duidt op meerdere cellen in serie, dan is er ten minste 1 van die cellen overleden. Na opladen kan er dan nog wel stroom gebruikt worden om het lampje te laten branden, maar is de spanning onvoldoende voor de camera, die dan aangeeft dat de accu leeg is. Het is voor lithium accu's niet aan te bevelen deze geheel leeg te maken, dat kan de levensduur erg bekorten. Lithium accu's kennen geen memory effect, dus ontladen voor opladen is overbodig. Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

mee

dan

door

tot

Rustig jongen, ruuustig... :-))

hebben

Het lampje van 6 Volt 3Watt brand +/- nog 5 à 6 minuten op volle sterkte (batterij is 7.2Volt) daarna verflauwt het tot niets over een tijdspanne van zo'n minuut

Mijn andere batterij is 17Wh, die defekte batterij is 8,5Wh, de vergelijking heeft dus geen zin. Ik sluit trouwens niet graag lampen aan op goede batterijen.

2 jaar

Dat is nu eens iets wat ik echt niet heb bijgehouden :-) Maar ik ben zeker geen beroepsfotograaf, ik gebruik hem misschien alle weken een half uurtje. en dan nog meestal om te fotograferen

Gilbert

Reply to
Gilbert

een

alle

Trouwens net nog eens de spanning gemeten onmiddelijk nadat de camera afslaat, deze bedraagt 7,4Volt, Dat is toch ruim voldoende ?

Gilbert

Reply to
Gilbert

Ik heb daar ooit eens wat over gelezen - op nieuwsgroep of webpagina.

Er was een bepaald "recept" - herhaaldelijk opladen en niet helemaal ontladen of juist andersom - om de zaak weer in het gareel te brengen.

Ik heb even gezocht maar kon het niet vinden. Maar probeer het zelf ook nog, dat zoeken. Het kan een Duitse site geweest zijn, of misschien een engelse nieuwsposting of -site.

Thomas

Reply to
Zak

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

ten

Er zijn ook cellen van 4.1V, deze zitten meestal in laptop accu's.

Ook moet je niet vergeten dat Li-Ion batterijen nog maar 80% van de werkelijke capaciteit hebben na een 1/2 jaar... De levensduur gaat dus vrij rap achteruit bij deze batterijen.

Al

Reply to
The Al Bundy

Hoi Thomas, volgens mij gaat datgene waarover je hebt gelezen met name over nikkel-cadmiuncellen, die kun je op die manier vaak reaktiveren. Ik betwijfel of dit ook met lithiumcellen kan.

Mvg, Jo

Reply to
mb

Het 'recept' heeft dan ook geen betrekking op het reanimeren van de cellen - dat zal met deze cellen inderdaad niet gaan. Maar wel om het weer in het gareel brengen van de controller, zodat deze (als ie de capaciteit niet meer kent) weer op de hoogte komt van hoeveel de accu werkelijk kan leveren.

Thomas

Reply to
Zak

Ik heb het zelfde probleem met 2 info-lithium batterijen (ander type). Hou ons op de hoogte!

"Gilbert" schreef in bericht news:blv00h$eq9$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

raar.

)

nog 5 minuten mee

pinken, en camera

fietslampje en dan

doet die het

uitgevallen is door

3Watt aansluit tot

het lampje

Reply to
ex-PDØFFM

in de info litium zit een klein printje dat de gegevns van je battery door geeft naar het toestel ,nu deze neemt de info tussen de cellen op en stuurt ze door ,als de eenen battery vol is en de andere minder dan gaat dit even tot de eene cel onder de waarde zakt van de ingestelde info ,endan zegt die battery leeg en dat is soms minder dan een 250 mvolt verschil.

Groetjes Jeroen

P.S : het zou intressanter zijn om te weten te komen of je de balancering (spannings comperator = spanings vergelijker ) kan doen misleiden .

"Gilbert" schreef in bericht news:blv00h$eq9$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Reply to
js

"Gilbert" schreef in bericht news:blv00h$eq9$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... | mijn InfoLithiumbatterij van mijn Sony PC-110E doet raar. | (fototoestel zie |

[...]

Een lampje zal blijven branden zolang er nog maar een beetje in de batterij zit, je camera werkt tussen gedefinieerde waarden. En zal dus onder een bepaalde spanningsdrempel zeggen dat de batterij leeg is, de batterij kan dan nog best wel veel lading bevatten hoor;-)))

| | Iemand tips ? | | Gilbert | | | | | |

Reply to
Peter

"Gilbert" schreef in bericht news:blv4uk$24pr$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... | | > >

Een onbelaste batterij geeft altijd een OK klemspanning, je test een batterij dan ook nooit onbelast maar nominaal of zelfs over- belast. De mate waarin de spanning dan instort is een goede graadmeter voor de kwaliteit. Je zou ook kunnen stellen dat twee tot drie jaar de uiterste gebruiksduur voor LiIon accu's is en een nieuwe kopen;-)))

Ik neem aan det je de contacten op de batterij en in de cam al eens met alcohol reinigde ? Overigens mag ik ook hopen dat je onder geen beding een alternatieve lader gebruikt ??? Ook is het ontladen met vreemde belastingen niet bevorderlijk voor je accu.

| | Gilbert | |

Reply to
Peter