Ri van NiMH accu

Iemand een idee wat de max. Ri is, of mag zijn, van een BOSCH 24V/2,6Ah NiMH
"Heavy Duty Battery Pack"?
Aantal cellen = 20, afmeting dxl = 22.5 x 42.5mm per cel.
Toepassing: afkortzaag.

B.v.d.,
Gio Re

Re: Ri van NiMH accu

Zo laag mogelijk maar dat weet je vast ook wel.
Maar de echte waarde zul je nooit te weten komen! Die specs staan nergens
in een datasheet.
Je kunt een nieuwe kopen en die dan meten, maar dat wil je vast niet.
Je kan, van de gehele "rotte" accu, de Ri wel opmeten maar een slechte cel
gooit de Ri al snel omhoog.

Re: Ri van NiMH accu

Onlangs nog wat gezocht op gewone batterijen. Ik weet niet meer welk type
het was, maar ik meen dat van een  Duracell batterij wel degelijk de Ri
gegeven werd. Echter niet van alle typen. Ik denk dat ik het vond in de
specs die of bij Conrad of bij Farnell worden bijgeleverd. In dit geval was
het zo'n 80 mOhm voor een, dacht ik, alkaline batterij.
Hier een link naar specs:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/250000-274999/251077-da-01-en-DURACELL_STAYCHARGED_MIGNON_1950MAH_4ER.pdf ,

waarin een "impedantie" van 20 mOhm wordt genoemd.
Het geeft in elk geval een indicatie. De Ri van een set die je bij een
machine koopt zal inderdaad vrijwel nooit gegeven worden, want de fabrikant
van zo'n pack wil de vrijheid hebben er andere cellen in te stoppen als hem
dat beter uit komt.

Hal

Re: Ri van NiMH accu

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/250000-274999/251077-da-01-en-DURACELL_STAYCHARGED_MIGNON_1950MAH_4ER.pdf ,

Bedankt voor de link.

Voor Sub-C cellen vind ik bv. 6.5mOhm en nog wat andere waarden maar in de
regel < 10mOhm.
Na demontage van het battery pack blijkt dat 2 resp. 18 van de in totaal 20
cellen makkelijk afzonderlijk te meten te zijn.
Met een last van 10Ohm voor de sectie van 2 cellen levert dU/I een Ri op van
88mOhm (44mOhm/cel).
Met een last van 100Ohm voor de sectie van 18 cellen levert dU/I een Ri op
van 2.2Ohm (122mOhm/cel).
Onbelast levert de sectie van 2 cellen 2.52V, dat zou dus c.a. 22.7V moeten
opleveren voor de sectie van 18 cellen maar gemeten blijkt dat ruim een volt
lager te zijn.
Het lijkt er dus op dat zich in de sectie van 18 minimaal één slechte cel
bevindt.
Vervanging daarvan is denk ik, achteraf gezien, geen lonende zaak daar de Ri
van de betere cellen toch al behoorlijk is opgelopen tov. minder dan 10mOhm
voor nieuwe cellen.

Kanttekening: hoe betrouwbaar is informatie uit de (bovenstaande en andere)
data sheet(s)?

Als de Ri wordt berekend (dU/dI) uit de 1C en 2C curve vind ik ca. 50mOhm.
Uit de 1C en 3C curve ca. 40mOhm, uit de 1C en de 0.1C curve ca. 45mOhm.
In ieder geval meer dan de elders gespecificeerde 20mOhm.
Kan een faktor >2 verschil voortkomen uit de gebruikte testmethode? ("AC" @
1kHz vs. DC)

Groet,
Gio Re