Automatische laders

Ik zoek een automatische lader voor NiCad en NiMh penlite en potlood cellen. Hij moet dus stoppen met laden (of overgaan op druppelen) als ze vol zijn. Bestaat dat, en zo ja, waarom wordt dat niet vermeld bij de laders?

--
  ____________________
Reply to
"NachtWacht"

Hoe kom je erbij dat dit niet bij de laders genoemd wordt? Ik heb in het verleden sites bezocht op zoek naar een geschikte lader en op de meeste sites staat dat er wel bij.

Overigens wordt voor NiMH-accu's aangeraden om een lader te nemen die alleen voor dit soort accu's geschikt is.

Ik kijk even in mijn documentjes...

Doc1: ===================================================================

  1. nimh-batterijen.
  2. Navulbare batterijen te snel leeg

  1. nimh-batterijen.

"Pete" schreef in bericht news:ahj2au$br3$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

hoog.

Lege cel moet minimale spanning hebben van 0,9V Een geladen cel een spanning van 1,4V Geef de cel eventueel een stroomstoot gedurende 1 minuut van 20% van zijn capaciteit. Herhaal dit als de spanning van 0,9V niet bereikt wordt. Eventueel nog een maal. Geen 0,9V? Cel onherroepelijk defect! Wel 0,9V? Cel opladen volgens voorschrift! Daarna ontladen tot 0,9V en weer opladen. Nu moet de cel zijn oorspronkelijke capaciteit weer kunnen leveren. Succes ermee Gerard.

  1. Navulbare batterijen te snel leeg

Ik heb een digitale camera gekocht waarin 4 NiMH 1,2V/1800mAh zaten. Bij de technische gegevens staat dat hij werkt op 4 x 1,5V van het type LR06 (AA) werkt. Met de bijgeleverde batterijen gaat het nochtans prima.Ik heb nu een set nieuwe batterijen gekocht als reserve nl. 4 x 1,5V/2000mAh (wat ik dacht een grotere capaciteit te hebben) en die zijn veel vlugger leeg. Ook een reserveset van 1,5V/1800mAh (zoals in de technische gegevens) gaat niet lang mee. Zijn al deze soorten dan niet gelijkwaardig in gebruik? En vooral dat laatste soort is dus toch wat vereist is. Alvast bedankt MJ

NiMH cellen zijn oplaadbare cellen. Batterijen van 1,5 V zijn niet oplaadbare, zogenaamde primaire cellen. De nieuwe set zal mogelijk pas na enkele keren op- en ontladen over de volledige capaciteit beschikken. Het gebruik van de camera is ook van invloed op de gebruiksduur; Flitsen en beeldjes bekijken op het display gebruikt relatief veel stroom. De meeste apparatuur werkt zowel op gewone batterijen (primaire cellen) als op accu's (oplaadbare cellen). Bij oplaadbare cellen wordt de nominale capaciteit aangegeven, de werkelijke capaciteit kan hoger zijn, maar wordt sterk beïnvloedt door de belasting en de (omgevings) temperatuur. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders maar weer vragen.

--
Gerard

Alvast bedankt met de reactie. Het is me echter nog niet helemaal
duidelijk
want ale batterijen waar ik het over heb zijn oplaadbaar. Bij de
technische
gegevens van de camera staat: Werkt op 4 x 1,5 V van het type 06 (AA)
en er
zijn 4 batterijen bijgevoegd nl. 4 x NiMH 1,2V/1800mAh. (dit komt dus
niet
helemaal overeen met de technische gegevens). Ik koop dus een nieuw
set als
reserve nl. 4x NiMh 1800mAh for 1,5 V applications en 1,2 Volt Output
Voltage. Ik veronderstel dat dit toch dezelfde zijn. Deze gaan echter
niet
zolang mee in vergelijkbare omstandigheden. Dus ik veronderstel: het
verkeerde merk. Ik koop er nieuwe nl. 4xNimH 2000mAh for 1,5 V
applications
en 1,2 Volt Output Voltage. Ik neem dus 2000 i.p.v.1800 in de hoop dat
ze
langer mee zouden gaan. Maar mis. Deze zijn nog zwakker dan de vorige.
Ik
laad al mijn batterijen met hetzelfde toestel. Hoe kan nu zoiets? Ik
kan
toch niet nog een derde set gaan kopen. De nieuwe sets zijn toch al
verschillende keren op- en ontladen. Maar ik heb schrik om ze nog te
gebruiken want ze zijn meestal leeg op de meest onmogelijke momenten.
MJ

Die batterijen zijn niet zo belangrijk, die doen het allemaal wel,
veel
belangrijker is de lader, laad ie met teveel stroom en/of te lang dan
is het na een paar keer laden al gebeurd, NiMH is gevoelig voor
overladen, ze gaan kapot
Is het een oudere tijdsgestuurde lader (wat ik vermoed) dan laadt ie
misschien te kort voor batterijen met hoge capaciteit en presteren ze
onder de maat omdat ze gewoon niet vol raken...

Deze mogelijkheid had ik even over het hoofd gezien.
Een goede redelijk snelle lader werkt met delta-piek-afschakeling en
pulslading. De meeste moderne cpu gestuurde laders werken zo, ik heb
zelf
erg goede ervaringen met een compit (friwo) lader.
Reply to
mmiserus

Ik heb zelf de Ansmann digispeed 4. Hier is een review:

Deze laadt de batterijen 'slim' op, en zorgt ervoor dat ze niet te heet worden. Het is wel een duur apparaat (40 euro met 4*AA geloof ik), maar de batterijen gaan wel langer mee.

Bram

Reply to
Bram Avontuur

Ik verwijs naar het onderwerp "een vraagje over oplaadbare batterijen" in nl.fiets.

Fred.

Reply to
Fred

Fred schreef in bericht news: snipped-for-privacy@48g2000cwx.googlegroups.com...