Labvoeding bouwen m.b.v. darlingtons

Hallo,

In verband met het toenemende aantal projectjes wat ik onderneem, was ik van plan een labvoedinkje te bouwen.

Nu ben ik in het bezit van een voedingsmodule van Philips, type PE 1266. Dit voedinkje is in principe een symmetrisch ding met sense-aansluitingen en een vaste uitgangsspanning. Regeling van de uitgangsspanning vindt plaats door middel van darlingtons, tweemaal BDX65, die met een hoop elektronica aan een LM723 gekoppeld zijn.

Ik wilde alles (trafo, afvlakking, gelijkrichting en de darlingtons in koellichaam) intact laten en de hoofdprint opnieuw ontwikkelen tot iets regelbaars, symmetrisch van 0 tot

15V 1A.

Voordat ik me hierin verdiep, ik heb al wat gegoogled, zijn er kant- en klare ontwerpen om zoiets met darlingtons op te bouwen? En kan ik met darlingtons uberhaupt tot 0 volt regelen?

Bedankt,

Dirk-Jan

Reply to
Dirk-Jan

"Dirk-Jan" schreef in bericht news:dr3b93$hot$ snipped-for-privacy@netlx020.civ.utwente.nl...

Dat kan maar heb je een negatieve hulpspanning nodig voor het regelcircuit. Dat kan je ook uit de trafo trekken. Er zijn zat IC oplossingen, waarbij je de Darlingtons helemaal niet meer nodig is.

Ook leuk is

Met een LM317T én een schema hoe je makkelijk Li-ions kan laden! Ruben?

Maurits

Reply to
Maurits

Die sheet van National is inderdaad aardig! Maar ik ben eruit, ik bouw

met tweemaal een LM317 in TO-3. Het wordt dus een enkelzijdige voeding, waarbij ik mooi de bestaande trafo, brugcel, afvlakking en koellichaam kan gebruiken.

Reply to
Dirk-Jan

Ik vind dit schema bepaald niet optimaal. Ik heb sterke twijfels bij de mate van stabilisatie en bromonderdrukking. Verder vind ik het schema gewoon een beetje klungelig en onhandig opgebouwd. Maar in elk geval toch veel succes toegewenst bij je projectje!!! B.

Reply to
Badman

"Badman" schreef in bericht news:dr66j2$at0$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Als hij die eis van tot nul volt terugregelen laat vallen kan het veel eenvoudiger. Bij die link van mij regelt die terug tot ong. 1.5 V en dat zijn maar weinig onderdelen buiten de LM317T.

Maurits

Reply to
Maurits