Signaalversterker functiegenerator

Hallo, Goedendag,

Ik wil een signaal van een signaalgenerator versterken tot maximaal

80V, 80mA. De signaalgenerator heeft ongeveer 5V, sinus, zaagtand en blokgolf tot maximal 2000Hz.

De uitgangspanning moet echter regelbaar zijn met 0...10V of

0/4...20mA.

Ik moet er 50 hebben. Wat heb ik hiervoor nodig? een opamp?

Daniel

Reply to
Daniel

Dat gaat met een (power) opamp niet lukken. Texas Instruments heeft een aantal power opamps die op papier geschikt zouden zijn, maar die halen de opgegeven specificaties bij lange na niet vanwege de slew-rate. Je moet dus een versterker met losse transistoren bouwen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dank je voor je reactie.

Hoeveel transistoren heb ik nodig en wat gaat het ongeveer kosten?

en is er een standaard schema?

Reply to
Daniel

Wat zijn nou de specificaties? 80 of 10 volt? 80 of 20 mA?

80VAC, 5000HZ wil ik regelen met 0 t/m 10VDC
Reply to
Daniel

Er zijn diverse schema's. Een MOSFET versterker werkt wel aardig (bestaat uit een opamp en een tweetal mosfets *) maar je hebt een behoorlijke slew-rate nodig als je bij 80V nog redelijke blokgolven wilt maken. Een schema voor een audio versterker zal niet gaan werken.

Wat wil je precies gaan aansturen?

Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Voor het versterken van sinus, zaagtand en blokgolf is een power op-amp is een mogelijkheid. Zelfbouw van een versterker voor hoge spanningen is ook een mogelijkheid die elders in de thread al genoemd werd.

Uitgaande van 80Vrms/sinus (ontbrekende specificatie!), betekend dat 113Vp uitgangs spanning en 113mAp stroom. Minimale slew rate bij 113Vp/5000Hz/sinus c.a. 4V/µS.

Kijk eens bij Apex (thans Cirrus) in de product matrix. Een PA78xx voldoet ruimschoots aan je eisen, zie:

Sinds de overname door Cirrus zijn de prijzen fors naar boven bijgesteld, distributie in NL door AVNET.

Een (prijsgunstig) alternatief is de MSK130, zie:

Distributie voor MS-Kennedy in NL via MSA(D), zie:
T.b.v. prototyping kan ik je eventueel wel aan één of enkele stuks MSK130 helpen.

Een andere mogelijkheid is een huis-tuin-en-keuken versterker, of een audio IC uit de LMxxx of TDAxxx reeks, met aan de uitgang een "omgedraaide" audio distributie (100V) transformator. Voor sinus is deze mogelijkheid OK als je geen te hoge eisen aan amplitude stabiliteit en nauwkeurigheid steld. Voor driehoek en blok wordt het echter problematisch.

Mvg, Gio

Reply to
GRe

"GRe" schreef in bericht news:4d96edce$0$32470$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Of een beetje redelijk beveiligde PA versterker?

MRe

Reply to
MRe

Dag Daniel,

Op grond van deze summiere specs grenst het aan een gokpartij m.b.t. wat je nodig hebt.

Een paar puntjes:

-Binnen de 80mA/80V stroombron- of spanningsbrongedrag

-Zijn dit piek-piek waarden, piekwaarden, rms, etc

-Belasting (resistief, inductief, capacitief, etc).

-Hoe moet de versterker reageren bij vreemde belastingen (denk aan kortsluiting of open load)

-Toegestane vervorming

-Temperatuurgedrag (denk aan veranderen uitgangsstroom of -spanning)

-Ondergrens frequentiebereik (ik zie eerst tot 2000Hz, nu 5000 Hz,

80Vac)

-minimale dV/dt of di/dt (slew rate) vanwege blokgolfeis.

-Alle 50 vanaf =E9=E9n voeding, of allemaal losse voedingen

-Is een DC voeding beschikbaar of dienen de versterkers te werken vanaf 230Vac

-gebalanceerd input, of gemeenschappelijke ground (voor in en output).

-is zwevende output mogelijk (brugschakeling)

-CE markering vereist?

Op zich is een 80V/80mA versterkschakeling niet heel spannend voor het sturen van een resistieve belasting, maar zo'n ontwerp kan omvangrijker worden als er speciale wensen bijkomen.

Ander puntje is dat je zeer waarschijnlijk met gevaarlijke spanning gaat werken (ik ga ervan uit dat het onder EN 61010 gaat vallen [meetinstrumenten]). Gezien het aantal ruikt dit naar professioneel gebruik en is wellicht een professionele aanpak nodig.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder abc komt PM zeer waarschijnlijk aan.

Reply to
Wimpie