230-440V -> 24-28V/150A en/of 24-28V generator

Tja, dat krijg je met leuke mobiele Xenon lampjes, dan moet je op zoek naar forse DC voedingen en/of generatoren....:)) (voorlopig voldoet 50A, maar 150A ligt in het verschiet) Heb in de USA een hoogst aardig/compact/licht switched-power exemplaar gezien van HC-Power....zwerft er in Europa ook dergelijk spul rond op de surplus danwel militaire markt? En dat laatste idem voor 24-28V generatoren, diesel danwel benzine? Heb wel eens rondgedwaald bij militaire radio-dumpzaken, maar nooit op voedingen gelet.... Regelbare voedingen van dit kaliber zitten teveel in het onbetaal- en ontilbare laboratorium segment, maar als het wieltjes heeft hou ik me ook daar aanbevolen voor dumpprijzen....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9880AC2F082BCwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

naar

gezien

Even vlug op marktplaats gekeken. Aangeboden o.a. 24V= 40A en 48V=1000Watt.

Hans

Reply to
JT van Es

"JT van Es" wrote in news:ed0e3$456095a3$d52e5993$ snipped-for-privacy@news.chello.nl:

Da's dus te krap....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9880BFEE26898wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Wat ik bedoel aan te geven is dat het wel zin heeft om die verkoop sites te bekijken. Met enige regelmaat staan er zware voedingen op maar er wordt vrijwel niet op geboden. Ik kan mij voorstellen dat men daarom het aanbieden van dat soort voedingen maar weinig doet. Maar de vraag stellen op die sites lijkt mij zinvol.

Hans

Reply to
JT van Es

Ken jij deze al?

Hommeles BV Rijksweg 5

5374RA Schaijk Tel: 0486 461312

Hebben de meest uiteenlopende (legerdump) voertuigen. Lijkt me voor jou een leuk adres om eens rond te neuzen. Geen idee of ze iets in de richting voedingen hebben, maar misschien weten ze waar je zoiets moet zoeken.

--
Peter Manders.

Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings,
 Click to see the full signature
Reply to
Peter Manders

Zou een (regelbare) DC lastrafo voor dit doel niet bruikbaar (te maken) zijn?

Bakhuys.

Reply to
Bakhuys

"Bakhuys" wrote in news:4560ad73$0$321 $ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

surplus

ook

Die tip had ik idd al eens gekregen (zijnde regelbaar tussen 0 en 30-40V?), maar dat beschouw ik voorlopig als een brute laatste optie....:)) Vraag me ook af of dat wel zo'n schone gelijkstroom is (meestal is het probleem andersom, schone (230) sinus, maar gezond lijkt me 24v wisselspanningsruis niet voor elektronica)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Dat soort voedingen zijn z.g. telecom supplies. Worden gebruikt in netwerk switches, telefonie apparatuur enz. Heel professioneel spul.

Ik heb er hier ook 2. 48-56V 1000W, softstart, zijn parallel te zetten, aan alle kanten beveiligd enz enz. Helaas niet terug te brengen naar

28V, maar als er iemand een serieuze toepassing voor heeft zijn ze beschikbaar.
--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
 Click to see the full signature
Reply to
Joop van der Velden

heb je 3x400V beschikbaar? een lastrafo op 3x400V geeft een mooiere gelijkstroom dan een gewone

1x230V. Kun je nog altijd enkele dikke elco's bijplaatsen om de kleine rimpel een beetje te dempen.

Verder kun je ook nog kijken naar opladers voor elektrische heftrucks/stapelaars/schrobmachines. Of misschien zelfs een vrachtwagen starthelper, ik heb er ooit eentje staan gehad voor camionettes en dat ding kon op zichzelf zonder autobatterij de camionette starten (met de nodige rookontwikkeling)

Reply to
Pom

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9880D75CBC91Bwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

30-40V?),

Ik vraag mij af of je wel met zo'n voeding kunt werken. Het staat mij bij, in het verleden ben ik ook met xenon lampen en voedingen bezig geweest, dat die voedingen stroom gestabiliseerd zijn.

Hans

Reply to
JT van Es

Pom wrote in news:oMb8h.194095$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be:

Yep, hooguit niet altijd/overal. (ik moet nog uitzoeken of ik het ueberhaupt wel zonder akku's als buffer af kan, Xenon lampen hebben namelijk een startstroom die 10x hoger ligt dan nominaal (zelfs een standaard 12v/35W Xenon/HID unit moet al met 20A afgezekerd worden, die krijg ik nu al niet makkelijk met een 24v/10A voeding aan de praat), en bij 150A nominaal zie ik zelf bij een 400V aansluiting problemen met het lichtnet opdoemen....:)) (oh nee wacht, dat was overboost, de start-piek treedt alleen in de 100A stand op, dat valt dan weer mee (maar met 10x100A kunnen dat ook geen huis- tuin&keuken akku's meer zijn....maar alles beter dan diezelfde 24-28kW uit het net....8-)) (niet minder problematisch is dat de kabeldiameter op diezelfde piek-stroom ellende afgestemd moet zijn....:))

Klopt, maar die dingen zijn nogal ongeregeld qua voltage, cq net zo bruut als las-trafo's....kun je akku's zonder problemen mee roodgloeiend koken. En zodra ze wel geregeld/electronisch zijn kosten ze weer klauwen met geld.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"JT van Es" wrote in news:113b2$456198a1$d52e5993$ snipped-for-privacy@news.chello.nl:

Daar was ik al bang voor, net zulke ongeleide projektielen als simpele laadapparaten, die jakkeren er ook rustig tot 20/40v doorheen....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Lampen 1-voor-1 inschakelen? Relaitje per lamp, tijdsturing. Heb je ook geen hele zware schakelaar meer nodig die alls in 1 keer aan kan.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to

Stef wrote in news:eaf81$4561c4b6$54f63171$ snipped-for-privacy@publishnet.news-service.com:

Dat *is* 1 lamp....:)))) (die van 40A heb ik al in huis, als het transportprobleem opgelost is wellicht ook die van 100/150A....:))

Ik las toevallig in de Hella Marine catalogus dat het afgeraden wordt om meerdere Xenon werklampen tegelijk in te schakelen....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

De kabel hoeft daar niet op berekend als de duur van de piek maar kort is. Het gaat immers om de opwarming van de kabel die binnen de perken moet blijven. En dus niet elke seconde aan en uitzetten.

--
pim.
Reply to

Ook gewone gloeilampen hebben een inschakelstroom die 10x boven nominaal ligt. Maar als je voeding dat niet trekt, dan is die piek gewoon wat lager en langer. Misschien dat Xenon lampen zich wat anders gedragen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil alleen maar zeggen dat je je niet blind moet staren op die factor 10.

--
Maurice
Reply to

Pim Schaeffer wrote in news:ejslf4$2fsr$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Toch werd mij dat wel verteld in de context van 35W Xenon....al was het maar om te voorkomen dat de spanning aan het eind van de draad zover is ingezakt dat die lamp alleen daardoor al niet meer opstart....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Maurice Janssen wrote in news:ejsm4a$6ur$ snipped-for-privacy@saturn.z4.net:

Maar bij halogeen zie je geen navenante zekeringen van een factor 7-10x.... Lees: de ontsteek-fase van een Xenon/HID lamp duurt wel even iets langer. (die ontsteektijd is overigens ook zwaar bepalend voor de levensduur, en in tegenstrijd met automotive eisen, met name voor groot licht....snel ontsteken gaat ten koste van levensduur)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

De converter waar de buis zelf aanhangt zal vast stroomgeregeld moeten zijn, maar WJM heeft het over de voeding waar die converter mee gevoed wordt, dat luistert volgens mij minder nauw.

bij,

dat

Ik heb even op het web gesnuffeld naar "xenon lamp supply". De term stroomgestabiliseerd kom je dan regelmatig tegen. Ook kom je wel blokschema's tegen. Op het powerdeel staat de xenonlamp in serie met een smoorspoel aangesloten. Bij de lamp/smoorspoelcombinatie zit het ontstekingscircuit. De lampstroom regelt het powersupply. Waarom je dan een grote inschakelstroom zou hebben, zoals Willem-Jan schrijft, ontgaat mij. M.i. geeft een dergelijke constructie juist een vriendelijke stroomaanloop.

Hans

Reply to
JT van Es