gevaarlijke spanning op massa scart tv

Hi,

ik kreeg bij het aanraken van de massa van een scartaansluiting een elektr. schok. Ik heb eens gemeten met een V-meter tussen de massa en de aarde, ik meet 196 Volt. Als ik de stroom meet naar de aarde meet ik 2,5 mA. De Tv is een breedbeeld JVC. Is dit normaal of moet ik de TV laten nazien.

Marc

Reply to
Marc

Op Sun, 12 Mar 2006 13:07:47 +0000, schreef Marc:

Enkele extra vragen:

- Is de TV direct op een antennesysteem aangesloten?

- Hangt er nog meer aan de TV - en dan in het bijzonder een pc?

- Als er geen antenne of pc op de TV is aangesloten, is de spanning dan weg?

- Zo niet, daalt de spanning dan aanzienlijk (tot ca. 40 volt) als je de stekker van de TV ompoolt?

Afhankelijk van de antwoorden kunnen we wat beter vaststellen wat er aan de hand is.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Marc" schreef in bericht news:D2VQf.310881$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

In eerste instantie lijkt me alles goed.

a: Maar hoe heb je gemeten? b: En waarmee heb je gemeten? c: En wat heb je gemeten?

te denken aan:

A: tussen massa TV/scart en aarde bij een stopkontakt, je CV, de grond, of je eigen lichaam? B: Electronische multimeter, een weekijzerkern, draaispoelmeter, scoop etc?? C: Wisselspanning/stroom of gelijkspanning/stroom??

Toet

Reply to
Toeternietoe

Eventueel alles los koppelen van de TV m.u.v. de netstekker en de meting herhalen.

Reply to
Peter van Merkerk

Dat hoort ongeveer 110V te zijn, en 2,5mA klinkt ook al wat hoog, maar dat er spanning opstaat klopt opzich wel.

- Met vriendelijke groet,

gemeten met een fluke 77 op ACV naar aardingspen van stopcontact. geen antenne aangesloten (tv is aangesloten op een satellietontvanger, deze was tijdens meting afgekoppeld) proef ook uitgevoerd op een draagbare tv, spanning was in de orde van 100V (bij aanraking niks gevoeld) Het betreft hier een TV van een vriend die problemen heeft met zijn Kaon ontvanger. Het decoderen van de TV-Vlaanderen kanalen wil maar niet lukken met de originele kaart en cam. Toen ik mijn Humax die het wel doet aansloot kreeg ik een schok.

mvgn Marc

Reply to
Marc

Heel vroeger lagen tv's altijd direct aan de 220 volt, daarom zaten er ook U buisjes in waarvan de gloeidraden in serie werden geplaatst. Er mochten geen zware trafo's in vanwege het magnetische strooiveld wat het beeld beïnvloede. Dat is nu denk ik nog, alleen de voeding kan nu veel lichter zijn. Gevolg, tv chassis mocht niet aan aarde, en alles was geïsoleerd zodat je er geen doodklap van kon krijgen. Hoe het nu precies gaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat dergelijke apparatuur nooit een randaarde steker aanzit. En er dus altijd een ongevaarlijke lekstroom/spanning op het chassis aanwezig is. Meet maar bij voorkeur met een spanningzoeker op alle elektrische apparaten die je in huis heb die je tijdelijk niet in een randaarde stopcontact zet. Bijvoorbeeld strijk ijzer, PC, bakoven, was machine. Je zal ontdekken dat ze allemaal min of meer lekken.

Bram

"Marc" schreef in bericht news:dHZQf.311424$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Reply to
Bram

"Bram" schreef in bericht news:44152ef6$0$729$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

De eerste KTV toestellen met een scart aansluiting hadden een soms een scheidingstrafo aan de 220 V. Al gauw werden er schakelende voedingen op een hoge frequentie met kleine trafo's ontwikkeld. De antenneplug kon altijd al afdoende beveiligd worden door er C's in op te nemen. Bij de scart plug zit je met een massa kontakt die je versterker/videorec ed. onder spanning zet. Daar zou die C zo groot worden dat het alsnog gevaarlijk wordt.

Maurits

Reply to
Maurits

Je meet de blind spanning ten opzichte van aarde , niks mis mee. wel uitkijken. Over de gelijkricht dioden staan kleine C's ter ontstoring 4 x dus... Hiermee komt er een poteniaal verschil van (230 Volt wortel 2 - 1,4 volt diode) pakmnietbeet 325V /2 te staan dus pakweg

165 volt met aarde door de 2 C's die in serie staan . Daarom is de scart connector uitgevoerd met een lange shielding ( dat ijzer dat je ziet) zodat er eerst massa wordt gemaakt en t potentiaal verschil wordt opgeheven...anders komt t verschil eerst op de in of uitgang te staan van je andere app. Maar dat kunnen ze meestal wel hebben...

grtz

elektr.

is

Reply to