ervaringen 12v barwig dompelpompje?

Besten,

Ik heb een 12 volts dompelpompje (Barwig) gekocht om slootwater op te pompen om mijn tuin mee te bevloeien, aangedreven door al aanwezige zonnepanelen.

Nu gaat dat prima (10 liter per minuut uit een pompje kleiner dan een bierglas, maximum opvoerhoogte 6 meter). Maar de gebruiksaanwijzing zegt dat je hem na een half uur pompen eerst een half uur rust moet geven.

Nou snap ik dat niet. Het enige gevaar lijkt me doorbranden. Maar het pompje hangt per definitie in water, dus bereikt de temperatuurverdeling m.i. snel (5 minuten?) een evenwicht, en zou ik denken dat als'ie het een half uur volhoudt zonder door te branden, continu gebruik ook geen probleem zou moeten zijn (zeker als de opvoerhoogte ver onder het maximum blijft).

Wat zijn de ervaringen met dit pompje? Wordt deze soep echt zo heet gegeten als'ie wordt opgediend?

Han

Reply to
Han

"Han" schreef in bericht news:46534132$0$37737$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

een

Of het echt zo is weet ik niet maar ik zie op conrad wel een type Barwig pompje wat voor continu gebruik is. die is 6 - 9 Volt.

Maar goed. zo duur is het pompje niet dus gaat tie kaduuk dan zet je er toch een andere in lijkt me. Of zet er een timer tussen

Reply to
Hans

pen

en

pje

el

en

Dit soort pompjes wordt nogal eens toegepast in mobilhomes e.d. Als je ze continu laat draaien in stromend water dat daarenboven nog een stuk koeler is dat de maximum opgegeven omgevingstemperatuur, dan zal zich geen probleem voor doen. Denk ik...

Als je ze langer laat draaien in een tankje van 50 liter met een temperatuur van 45=B0C...... Een fabricant denkt altijd "worst case".

Reply to
peter.govaere

Ja Peter, lijkt me ook. Als je ziet wat een plens (koelend) water er door het dingetje gaat, dan is na een halfuur alsnog doorbranden erg onwaarschijnlijk. Heeft vandaag ook weer 2 uur gedraaid dus meer dan een kuub water verzet.

En Hans heeft gelijk, het pompje is lekker goedkoop, àls 'ie stuk gaat koop ik gewoon een nieuwe.

Han

Reply to
Han

.> -Kunt u mij ook vertellen waar u dat pompje gekocht hebt.? Ik wil hem gebruiken als bilge > pompje. Bij voorbaat dank

Reply to
BUMBLE BEE

,

Ik zou er gelijk 2 kopen als ik u was. Ben je altijd nog goedkoper uit dan wat watersportzaken vragen voor 1 exemplaar. Pompje heeft simpele plastic behuizing, hoe die bijvoorbeeld olie doorstaat is even de vraag.

Reply to
Han

Ik zou 'm niet als bilge gebruiken maar als pompje werkt het wellicht wel. ;-) Sorry, kon het niet laten. En uiteraard, voor er allerlei reacties op komen, ik snap heus wel wat je wel bedoelde. Prettige avond, Erik-Jan.

--
Rondvaart in Naarden-Vesting       http://www.vestingvaart.nl
Historische Haven Naarden          http://www.havennaarden.nl

"Erik-Jan Geniets" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fotograaf.com...

Ik niet ?

Reply to
KoiBoy

Jammer genoeg weet ik nog niet waar ze te koop zijn.-

Reply to
BUMBLE BEE

Dat weet je wel, Erik-Jan - als je mijn berichtje net zo goed leest als je eigen bericht. :-)

dus. Als je zoekt op dompelpomp, vind je het vanzelf.)

Vriendelijke groet,

Han

Reply to
Han

Hoezo? Het water gaat door de pomp, niet door de motor! De enige koelende verbinding tussen pomp en motor is de motor as. Dus kan zo'n ding best wel doorbranden als de wikkelingen te heet worden.

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

"Meindert Sprang" schreef in bericht news:465b1426$0$12008$ snipped-for-privacy@dreader30.news.xs4all.nl...

Die motor geeft haar warmte af aan de behuizing. Die behuizing hangt in stromend rivierwater van maximum 20-25 °C. Ik maak me geen zorgen ....

Reply to
peter govaere

"peter govaere" schreef in bericht news:kJE6i.201934$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

De omgevingstemperatuur heeft een constante temperatuur. De motor van het pompje genereert naar schatting 12 W aan warmte. De eerste paar minuten zal de temperatuur in de wikkelingen best oplopen, maar dan ontstaat er een evenwichtssituatie - dus als het motortje na 5 minuten niet is doorgebrand, en na een half uur (mag van de gebruiksaanwijzing) nog steeds niet, dan brandt het denk ik nooit door. Peter zit denk ik goed: n de worst case is een pompje in een krappe omgeving. Bijvoorbeeld een bronneringspijp met een diameter nauwelijks groter dan het pompje, alleen aan de onderkant stroomt koel water toe maar de pijp om het pompje heen warmt mogelijk langzaam op. En als je dan ook nog eens de maximale opvoerhoogte hebt, genereert het motortje mogelijk 25 W, dus dan duurt het ook langer totdat er zich een evenwichtssituatie in het temperatuursverloop van binnen naar buiten heeft gevormd.

Reply to
Han

door

koelende

wel

Enne, die behuizing was van plastic, niet? Heb je wel eens naar de warmtegeleiding van diverse plastics gekeken? Die limiet van een half uur geeft de fabrikant niet voor niks....

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

Als de isolatie goed genoeg is, wordt er nooit een evenwicht bereikt, in theorie. Met zo'n plastic pompje en een luchtmantel om de rotor kan na een half uur nog steeds verdere opwarming plaatsvinden.

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

Tsja, maar we leven in de praktijk. En als de isolatie echt zo goed is, dan zou hij in het daaropvolgende half uur ook niet of nauwelijks afkoelen, dan zou hij 10 minuten per uur mogen draaien of iets dergelijks. Ik zou het wel aandurven om hem in deze situatie continu te laten draaien. Zet er voor de zekerheid nog een zekering in om de voeding te beschermen, mocht er kortsluiting in de pomp ontstaan.

--
Maurice
Reply to

Die limiet geeft de fabricant omdat je pomp ook kunt gebruiken in een gesloten vatje tot een watertemp van pakombeet 50=B0C

Reply to
peter.govaere

in

.=2E.

n,

Welke Bozo "isoleert" een elctromotor ?

Reply to
peter.govaere

Hoe kom je daar nu bij? Dat ding warmt in een half uur net zo snel op dan dat 'ie in het volgende half uur afkoelt. De warmte stroomt in beide richtingen even snel hoor.

Het is jouw pompje....

Meindert

Reply to
Meindert Sprang