Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging? - Page 2

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Nee, het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat dat systeem gestopt
werd. Heel lastig, woonde toen in een studentenhuis, ik had een teller
gemaakt met drie telwerkjes. Ineens werkte dat niet meer, moesten we
over naar ISDN, dure centrale, duurder abo, elk zijn eigen nummer en
rekening.

Groetjes,
Rene

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Afgeschermde audio kabel is (meestal) een soort coaxkabel,
dus unbalanced.

Twisted pair is balanced.

Dat kan je niet zomaar aan elkaar knopen. Als je dat perse wil
moet je er een balun tussen zetten (twee dus, als je van balanced ->
unbalanced -> balanced wil gaan). En je moet zorgen dat de
frequentie karakteristiek en de impedantie van de kabel correct is.
Geen idee of jouw audio kabel daaraan voldoet (zou iets moeten
zijn als 50 ohm bij een frequentie van een paar kHz tot een paar Mhz).

Na even googlen kwam ik erachter dat die baluns inderdaad
bestaan: http://ww2.pulseeng.com/products/datasheets/EX100.pdf

Volgens mij is een stuk UTP er tussen zetten een stuk sneller,
goedkoper en simpeler :)

Mike.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Dat maakt niet zoveel uit, geloof ik, alleen je moet zorgen dat
de je een paar neemt.  Iedere paar heeft een "kleur" en een
"wit-kleur" ader.  (oranje/wit-oranje, groen/wit-groen, etc)

Ja, maar DSL gebruikt juist hoog frequentie (nou ja, hoog, 30kHz-2MHz
of zo, maar duidelijk buiten de audio frequenties (0-50kHz))

Casper
--
Expressed in this posting are my opinions.  They are in no way related
to opinions held by my employer, Sun Microsystems.

De paren zijn steeds opgebouwd als kleur en kleur+wit. Welk paar je neemt
maakt in principe niet uit, als je maar een paar neemt.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Van een UTP stekker/connector zijn de middelste twee (pin 4 en 5)
oorspronkelijk voor telefonie (tot 100Mbit/s).
De kleuren daarvan zij blauw en wit-blauw. Die zou ik nemen.

--
pim.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Niks oorsprokelijk voor telefonie dit zijn de kleuren voor standaard power
over ethernet samen met pin 7 en 8.
Kleuren 4-5 blauw/blauwwit, 7-8 bruin/bruinwit.

Dat ze daar later ook wat anders mee gaan doen is wat anders, maar het is
geen standaard voor tel.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Waar haal je die kierewiet nou vandaan???

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Ze zijn er eerder ipv later ook wat anders mee gaan doen als ik me goed
herinner, dus het zou zomaar historisch verantwoord kunnen zijn.

Hoe dan ook, als je een aderpaar pakt dat niet door 100mbit netwerk
gebruikt wordt is de kans op schade bij verwisseling alvast iets kleiner
dus kwaad kan het niet.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Zou ik niet doen.  Wat je volgens mij moet doen is
dit: je installeerd het modem *naast* het ISRA punt.
Dan ga je verder met ethernet (UTP) van het modem
naar de computer.

Ja volkomen verkeerde frequentie; een telefoon
kabel tot je ISRA punt is een twisted pair; niet
getwiste kabel is uit den beze.

Oops.  Dan zou ik toch een UTP kabel gebruiken van
het ISRA punt naar je modem.  Kost ook bijna niets.

Casper
--
Expressed in this posting are my opinions.  They are in no way related
to opinions held by my employer, Sun Microsystems.
Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Die kabel naar je modem toe moet je zo kort mogelijk houden,
pas vanaf de modem ga je met langere kabels werken.
Je internet verbinding zal anders nooit zo snel worden,
als je bv. 20Mb van je provider krijgt.
je hebt al mazzel als de kabels die naar jouw huis toe gaan, in goede
konditie zijn......

--
Bedankt, Thanks,

The Fug.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
In article

In mijn oude huis heb ik indertijd een cat-5 netwerkkabel gebruikt
(telefoonstekkertjes aangemaakt). Lengte ca. 12 m. Maar dat was met een
abonnement met snelheid van 3 mbit. Werkte zonder problemen. Hoe dat
zich staande houdt met hoge snelheids abonnementen durf ik niet te
zeggen.
In de documentatie van KPN stond toen een lengte van ik dacht 16 m
genoemd als maximale lengte tussen ISRA en modem.
Met 20 m begeef je je dus in de 'gevarenzone'. Ik zou geen audiokabel en
zeker geen telefoondraad gebruiken over die lengte.

Jammer dat je niks bij het ISRA punt kunt plaatsen, want ethernetkabel
kun je zonder problemen tientallen meters lang maken.
--
Peter

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Voordat mensen adviseren om een DSL modem bij
het IS-RA punt te plaatsen, en de afstand met UTP
af te leggen;
Die mogelijkheid is bouwtechnisch in deze situatie
uitgesloten ('publiek' trappenhuis bevat IS-RA punt).

Je bedoelt dat iedereen zomaar toegang heeft tot die kabel? Lijkt mij een
zeer onwenselijke situatie. Elke woningbouwcorporatie zorgt ervoor dat die
afgeschermd in een kabelgoot ed ligt en alleen de KPN (?) abonnee heeft er
toegang toe.

Maurits

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Ik heb precies hetzelfde als jou, ik woon dus ook in een appartement
waar de meterkast (incl het ISRA punt) op 20-25 meter afstand van mijn
modem zit. Ik heb dus ook geen mogelijkheid om daar een modem in de
meterkast aan te sluiten.Wat ik wel gedaan heb, is 1 van mijn 2
telefoonaansluiting in huis niet meer gebruikt, en op de ander splitter
met modem en telefoon aangesloten.
Alleen wat ik ooit van Timo begrepen had hier, kan het zijn dat ze het
telefoonsignaal naar je huis versterken over die afstand. (of had iemand
anders het van de helpdesk die ik toen belde dat gezegd? ) Toen ik dat
hier meldde had ik dus problemen met mijn ADSL-verbinding, was ergens in
februari).
En dit is dus precies de reden waarom ik niet goed op XS-4ALL Only durf
(die heel lange kabel dus) over te gaan, door dat probleem van die lange
kabel. Alles werkt nou weer goed.

Johan

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Als je meterkast IS/RA punt en de oude PTT aansluiting een aantal meters uit
elkaar zitten, zou het weinig moeten uitmaken voor je ADSL. Daar zit als het
goed is gewone 4+1 aderige kabel tussen rood wit blauw oranje (kleuren van de
Nationale vlag?) en een aardkabeltje blanco).  Gebruik rood en blauw en geen
derde ader of afscherming (tenzij de kabel heel dicht langs stoorbronnen zoals
een draadloze telefoon of magnetron loopt, zwaar onwaarschijnlijk!).

Voor ADSL geen afscherming of aard-draadje nodig.  Sluit je splitter aan waar
je eerste telefoon-aansluiting zit (waarschijnlijk zo'n 4 puntige stekker in
de woonkamer en daar ook je modem. De Phone lijn kan dan verder het huis in...

In sommige andere landen hebben ze geen splitters maar moet je op elke
telefoon aansluiting een DSL filtertje zetten, is niet optimaal maar werkt
ook.  Alleen dan krijg je last van reflecties in lange kabels en iets lagere
snelheid, als je pech hebt.

20 meter kabel vanaf een IS/RA punt naar je modem (en splitter vlak ervoor)
maakt echt weinig uit, tenzij je het verschil wilt tussen 19 en 20 Mbit of
zoiets.

Verhalen van mensen die een klos (opgerold) van 100 meter UTP kabel hebben (en
die als telefoon lijn gebruiken) zijn ook redelijk freaky. Ik heb het eens
geprobeerd en het maakte nul komma nul uit in snelheid en signaal/ruis
verhouding (op een 4/1 verbinding een jaar of 5 geleden).  Ikzelf zit bijna 2
km van de centrale overigens.

Overgangen en "lassen" maakt dus wel uit.  Zo min mogelijk stekkertjes er
tussen dus.

Op dit moment heb ik 200 feet (zeg 6 meter) "platte" 4-aderige paarse
telefoonkabel tussen mijn splitter en modem zitten (meegenomen uit
Zwitserland, daar leveren ze dat standaard en ze rollen de rest gewoon op als
de afstand korter is, en het was 50 cm dus kabel was overbodig)!  En het werkt
gewoon...

Gelul dus over die huis-tuin-en-keuken kabeltjes.  Ik zie het verschil niet ,
plat of UTP en 2 aders, RJ11 stekkertje aan de ene kant en een RJ45 aan de
andere kant. Gooi ze gewoon niet in een goot met 50 Hz netstroom of vlak langs
TL buizen en dan is het toch prima?

Die verbinding in Zwitserland (via een ISDN lijntje) was overigens een
redelijk goedkope 12/2 SDSL verbinding (12 Mbit down, 2 Mbit upload) en die
haalde met gemak 24 down en 5 Mbit upload *gemiddeld!* met een 1 GB bestand,
over een VPN verbinding zelfs.

Zo kan het dus ook... (was wel een zakelijke lijn natuurlijk, en ze hadden een
maar 1:10 overboeking geloof ik).

Lees hier van alles over mensen die hun beloofde snelheid niet halen... maar
als het aan je kabeltjes ligt moet je het wel heel bont maken, voor of na je
splitter...

--
Kuifmans

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Oeps 20 feet dus, en een foot is 12 inch en een inch is 2,54 cm.
Ja 6 meter dus... lekker belangrijk ;-)

--
Kuifmans

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Dit snap ik niet. Een SDSL van 12/2 is toch niet Symmetrisch? Verder, hoe
kun je nou meer halen uit een verbinding dat er fysiek gespecificeerd is?

--
Bas.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Ergens zit je een factor 10 naast...

Gelul... Lekker kort door de bocht weer. Je vergeet maar even dat het zelf
ook afstraalt, dus als je het geluk hebt dat er geen sterkere
storingsbronnen zijn die je ADSL overhoop gooien ben je met je platte
kabel alsnog zelf een storingsbron voor andere signalen geworden... Dat is
bij een stukje van een paar meter soms al te merken op bijvoorbeeld de
radio. Gebruik dus twisted pair!

Het kan ook aan de kabeltjes onder de grond liggen, van de KPN dus.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Als je soms ziet wat men onder de grond allemaal heeft zitten, in oude
grote steden vooral, dan sta je versteld hoe stabiel de signalen zijn.
Ik denk inderdaad dat je meer moet letten op de schakelpunten, de
soldeerpunten, en de verliezen die daar optreden, dan op kabeltransport.
Juist omdat het geen hoogfrequent is wat je nodig hebt voor ADSL,
is de kabellengte van secundair belang. Er treedt wel verlies op,
maar dat is echt summier per meter. Ik heb zelf thuis wel mijn modem
op maar een paar centimeter van het isra punt staan, zonder stekkers,
helemaal gesoldeerd, met wat stukjes blik eromheen tegen de ruis.
Daarmee haal ik nu, op 1100 meter van de centrale, via telfort;

    * Operational Mode G.Dmt.BisPlus
    * Annex Type ADSL2A
    * Upstream 1216000
    * Downstream 20172448
    * CO Vendor GSPN

Dus Nathan; Ik zou in ieder geval veel aandacht besteden aan
de aansluiting OP het isra punt. Goed afschermen.
En UTP snoer gebruiken. En misschien overwegen twee aderparen
in te zetten, dus dubbel door de UTP te gaan, dat deed ik
in Frankrijk bij m'n moeder ook, en dat hielp flink in het
terugbrengen van verlies. Zeker binnenshuis zal dat werken.

Julius B. Thyssen

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?
Hoi,

Afschermen waartegen ?

Robert

Re: Beste type kabel voor ADSL Annex-A verlenging?

Je vraag moet zijn: Waartegen niet?
Thermale ruis, Intermodulatie ruis, Crosstalk, Radio ruis, Impulse
ruis.
Google er op los zou ik zeggen ;-)

Site Timeline