Minolta copier EP6000 met foutcode C0400

Hallo Hobbyisten,

Wie o wie kan mij op het goede spoor zetten van een storing in een Minolta EP6000 kopieerapparaat? Ik heb deze vraag een paar maanden geleden ook eens gesteld, maar geen reactie gehad. Heb wel naar een nieuwsgroep gezocht waar dit misschien beter geplaatst kan, maar niet gevonden. Het probleem is, dat door Minolta geen ondersteuning en reparatie meer wordt gegeven op dit type. De foutcode die in het display staat is C0400. Dit zou volgens Minolta waarschijnlijk de exposurelamp kunnen zijn. Als uitzondering mocht ik de laatste exposurelamp bij hun kopen, maar dat gaf jammer genoeg niet het gewenste resultaat.

Ik hoop eigenlijk dat er een oude Minolta techneut is die mij wat verder kan helpen. Maar dat hoeft niet speciaal van Minolta hoor, als er iemand is die mij kan helpen, graag.

Hessel

Reply to
Hessel de greeuw

"Hessel de greeuw" schreef in bericht news:1b49d$459029d3$54699090$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net...

Gaat de lamp wel aan? Het kan ook dat de temperatuur sensor defect is... Wat je kan doen is een andere ep6000 al dan niet defect kopen (wel met andere fout) en dan de onderdelen switchen.

Reply to
Jopie

"Jopie" schreef in bericht news:45904231$0$19517$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Hallo Jopie,

Bedankt voor je reactie. Daar had ik ook al aan gedacht, maar waar zijn die voor niet al teveel te koop. Niet bij Minolta, die begint daar niet aan. Er heeft er een tijdje geleden één op marktplaats gestaan die werkt nog wel hoor, maar vroeg 1500 euro. Ik hoop eigenlijk dat een oud monteur (niet een oude monteur hoor maar mag ook) dit leest en mij zou willen helpen. De lamp gaat niet aan, en een temperatuur sensor hoe ziet die er uit en waar zitten die dingen. Kan je daar een weerstand aan meten of is het gewoon 0 of oneindig met die gevallen.

Hessel

Reply to
Hessel de greeuw

"Hessel de greeuw" schreef in bericht news:b10af$45900b68$54699090$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net...

Die sensor meet de temperatuur van de trommel war die lamp in zit. hij zit meestal in het midden tegen de trommel aan .maar geen idee wat voor weerstand hij moet meten... als de lamp niet brandt kijk de aansturing ervan eens na. Hij zou worden aangstuurd via een triac misschien dat die defect is of een zekering ervoor.

succes.

Reply to
Jopie

"Jopie" schreef in bericht news:459055a2$0$7214$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Hallo Jopie,

Ik heb het apparaat vandaag nog eens open gemaakt om bij de lamp te kunnen komen. De temperatuur sensor waar je het over hebt zit inderdaad in het midden achter de lamp. Daar stak een rood pennetje uit, dus dacht ik die is er op zijn beveiliging uitgesprongen. Maar dat was niet zo, hij meet gewoon als dooverbinding, en ik kon het rode pennetje ook niet verder indrukken. Ik denk dat als die gestoord was het rode pennetje er nog verder uit moet steken. Voor de zekerheid de lamp gemeten en of dat goed is weet ik niet, maar ik meet 6,8 Ohm

Wat me verder opviel was dat het display heel slecht te lezen was, ondanks dat ik aan de zijkant wel kon zien dat er blacklight werkte zowel aan de boven als aan de onderkant. Maar dat zal niets met de foutcode C0400 temaken hebben. Viel me nu zomaar op dat het niet mooi hel verlicht was, maar misschien is dat wel ergens in te stellen als hij weer werkt.

Nog een technische vraag, hoe meet ik een triac door? Kan dat in cicuit, of moet hij er uit gesoldeerd worden tenminste als het geen SMD techniek is. En kan het met een gewone universeel meter met een diode meting?

Hessel

Reply to
Hessel de greeuw

Display is ondertussen opgelost. Achter de deksel zat een knopje om de verlichting achter het display te kunnen regelen.

Hessel

"Hessel de greeuw" schreef in bericht news:1738a$45912dd4$54699090$ snipped-for-privacy@cache40.multikabel.net...

Reply to
Hessel de greeuw

Even een vraagje..Is de code daadwerkelijk C0400 of toevallig -> C0040?? In dat laatste geval zit de fout in de bandmotor (vastgelopen, defect).

Suc6

Eric

"Hessel de greeuw" schreef in bericht news:1b49d$459029d3$54699090$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net...

Reply to
Eric

Even een kleine correctie.. met bandmotor bedoelde ik de fan motor (copieerfoutje..). Kijk gelijk naar het achterste ozonfilter; mogelijk vuil en/of verstopt.

Mvrg,

Eric

*************************************************************************************8

"Eric" schreef in bericht news:NMSdnT2YQ9RJ3A snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

Reply to
Eric

Hallo eric,

Het is duidelijk code C0400 hoor, vandaar dat de leverancier ook meteen de exposurelamp verdacht.

Wat me wel opviel was, als ik het copieerapparaat open maak. (middels het grote groene hendel aan de voorzijde) er aan de bovenkant veel stof zat bij de luchtafvoer?

Ik zal naar het achterste ozon filter kijken en eventueel schoonmaken met een kwastje en de stofzuiger. Tenminste als ik die kan vinden, is dat filter zo te verwijderen, zoja via welke kant?

Hessel

"Eric" schreef in bericht news:J5KdnY-qEKIE2Q snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

*************************************************************************************8
Reply to
Hessel de greeuw

ok, in dat geval -> C0400, Exposure lamp does not turn on or AE sensor problem.

Je hebt het over stof; er KAN dus ook nog vuil zitten op plekken waar het niet mag zitten!

Check daarom de schalkelaar die door de hoofddeur gesloten word, deze kan vuil/ingebrand zijn. De fan waar ik over spreek zit bovenaan bij het optische deel van de machine.

Controleer ook nog even (je hebt immers de lamp vervangen) of deze lampcontacten schoon/niet ingebrand zijn.

Eric

"Hessel de greeuw" schreef in bericht news:4e5eb$45924c69$54699090$ snipped-for-privacy@cache10.multikabel.net...

Reply to
Eric

Hallo Hobbyisten,

Allemaal bedankt voor de reacties, maar ik ben er uit. Wel met hulp van Minolta helpdesk hoor, ik heb gebeld en de meneer die ik kreeg vertelde een heeeeeel simpele oplossing. Als u een storing C0400 heeft gehad, moet u even op het resetknopje drukken. En dat resetknopje zit op een klein printje daar en daar achter een klein luikje wat met een schroefje open te maken is, en dan moet hij het weer doen. Dat klopte, je moet het maar weten. Dit staat dus niet in de gebruiksaanwijzing, aangezien het uitwisselen van de exposurelamp een reparatie is die door een monteur van Minolta moet worden uitgevoerd.

Hessel