Assembler vraagje

Hallo,

Bij enige voorbeeld progjes die ik hier heb uit een boekje staat er om sommige labels te definiëren soms: Zie BVB. :

Naam van Label EQU $ NEW EQU $ LCDCHR EQU $ ... LCDCHR EQU $ ; output character via LCD MOV P2,#Addrhi ; MS address MOV R0,#addrRS1 ; RS=high data MOVX @R0,A ; output at address P2,R0 WT1 MOV R0,#50 ; 100 microseconds WT2 DJNZ R0,WT2 ; wait RET

Mijn vraag is nu; Waarvoor staat dat $-teken eigenlijk? Ik vind er nergens iets over van theorie of wat dan ook.

Wordt gebruikt voor een MCS-51 processor.

Kan iemand mij helpen?

Reply to
Christophe Vanhouteghem

dat is de locatiecounter.

marcel.

Reply to
Marcel.

"Christophe Vanhouteghem" schreef in bericht news:bg9aao$1fo3u$ snipped-for-privacy@sinclair.be.wanadoo.com...

$ Staat meestal voor 'huidig adres'. Lees als, LCDCHR komt overeen met het adres waar dit label staat. Zo kun je ook in de meeste assemblers loops maken met te jumpen naar bv. $-2. Zo zet je de program counter 2 minder en komt overeen met spring naar de instructie die in het geheugen 2 lager dan de huidige geheugenlocatie staat.

Hopelijk heeft dit een beetje geholpen...

Reply to
Billy

"Billy" schreef in bericht news:Zm3Wa.42511$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be...

In dit geval ook. Eeen beetje compiler heeft dit zoals het in het voorbeeld staat niet nodig. Ze zeggen hier dus dat het LCDCHR label start op "dat" adres. Het is ook niet nodig want bij label WT2 doen ze het weer niet ...

Reply to
Maarten Risseeuw