Programmeringssprog til microprocessorer

Jeg sidder og leger lidt med at finde ud af hvad man kan lave med sådan nogle små Atmel fiduser og er så kommet til at fundere lidt over hvilket sprog der mon er det smarteste at sætte sig ind i for at kunne lave noget til sådan nogen. Jeg ved at mange bruger en eller anden C compiler, men jeg har aldrig været rigtig gode venner med C. Jeg har altid været mere en Pascal mand - i hvert fald i de gode gamle DOS dage. Nu er jeg mere til Visual Basic (for applications)

Jeg ved der findes Pascal compilere (MikroPascal) til AVR (og PIC m.m.), men findes der nogen gode steder med kodesamples til det

Hvad med Basic compilere - er det helt YT

Alternativt må jeg jo krybe til korset og give mig til at lære at C

--
/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen

"OZ8HP - Hugo Pedersen" skrev i en meddelelse news:4670f626$0$43342$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Eller tage et kig på denne side:

Der finder du noget af det du søger.

--
mvh Uffe
Reply to

God ide, C er trods alt meget bedre end Assembler og man kan stadig alle de lowlevel ting som man skal kunne for at have med en AVR at gøre.

Pascal eller Basic ville, selv hvis der var en god compiler, også skulle have med register-pilleriet at gøre så der er ikke så meget vundet ved at have et super højniveau sprog.

En anden enorm fordel ved C er at der findes rigtigt, rigtigt meget C kode på nettet som kører lige fint på en 2GHz PC og en 20MHz AVR.

Det betyder bla. at komplicerede algoritmer kan udvikles og debugges på PC'en og flyttes til AVR'en når de virker.

Reply to
Flemming Frandsen

ket

et

=E6ret

vert

men

C og s=E5 bruge Keil uVision s=E5 er man meget godt k=F8rende. Og s=E5 lidt asm hvis det g=E5r helt galt.

-- Christian......

- =D8nskes:

- En ny forbindelse over Randers Fjord

- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor

- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler

Reply to
Christian B. Andresen

"OZ8HP - Hugo Pedersen" skrev i en meddelelse news:4670f626$0$43342$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Lær C. Næsten alle bruger C, så der er langt større mulighed for at finde halvfærdige kodestumper og hjælp på nettet.

Er det til hjemmefusk, villle jeg bruge Atmel's eget udviklingsmiljø, og så bruge WinAVR plugin. Så har du et godt udviklingsmiljø, debugger, Assembler og C-compiler kørende. Det kører uden problemer for mig. Jeg er ellers vant til at bruge professionelle compilere til dagligt.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

OZ8HP - Hugo Pedersen skrev:

Hvis det er til hurtige små projekter, kan PICAXE klare det, den kodes i basic igennem 2 modstande, så ingen dyre programmers eller andet udstyr.

Der er grænser for hvad de PICAXE kan, til gengæld kan man udvikle meget hurtigt på dem.

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

"OZ8HP - Hugo Pedersen" skrev i en meddelelse

Hejsa

Bruger selv BascomAVR fra

Det er ufatteligt nemt at gå til. Du kan downloade en demo version der kan compile 4KB kode, men ellers koster en fuld version ikke alverden.

God fornøjelse.

Thomas

Reply to
Thomas Hansen

Som å banne i kirken, men jeg foreslår, bruk ASSEMBLER til du forstår arkitekturen i kontrolleren.

Gå til atmel.com og download "studio"

HM

Reply to
Harald Mossige

Hvor mange ekstratimer må han som har problemer med å lære C bruke for å "lære nok til husbruk"?

Hvor mange timer må man bruke for å få peiling på de aller nødvendigste bibiolotekene?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hvis man allerede kan pascal og basic så skal der ikke ret meget til før man kan det C der skal til for at kunne programmere en AVR.

C og pascal er jo næsten det samme sprog.

Rolig nu, det er C, ikke Java det her, så der er altså ikke ret meget man *skal* forstå af grundlæggende libs og man kan sagtens kode C til en AVR uden et eneste lib.

Reply to
Flemming Frandsen

Ja, hvis man ikke har andet at lave. Der er ikke altid nødvendigt at forstå hvad der sker på assembler niveau slet ikke når man er ny.

--
Hilsen Mikkel Lund
Mikkel Lund

Så vidt jeg kan se er PICAXE en anden type CPU og da jeg allerede har lavet et hjemmestrikket udviklingsboard til AVR er det nok ikke den vej jeg går :-)

--
/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen

Jeg har set lidt på AVR Studio og det ser ret godt ud. Jeg har også prøvet lidt med CodeVision og den er heller ikke dum.

Så jeg får testet mit hjemmelavede bræt godt af og det ser ud til at være fornuftigt skruet sammen. Dog skal jeg nok have lave nogle flere I/O kort med forskellige funktioner.

--
/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen

Akkuratt, ja. Ingen "religiøse" har for vane å forsøke å gi noenlunde eksakte svar.

HM

Reply to
Harald Mossige

At bruge C eller pascal till disse tingester er som at pi.... i bukserne. Masser af overhead og unødig kode. Brug asembler, så lærer du også arkitekturen at kende.

Reply to
ER

Hej Hugo

Jeg synes også du skulle se på ARM-processorer. F.eks. har ARM-920T coren MMU, hvilket burde betyde, at du kan anvende Linux kerne 2.6 (og anvende et hav af sprog herpå). Linkene er lidt "gamle":

Prøv også at kigge på:

Nyhedsgrupper: nntp://linux.debian.ports.arm nntp://comp.sys.arm

Nov. 08, 2004 Tiny Linux box targets solar, vehicle, control apps:

Citat: "...ARM-7: Linux 2.4.x, ARM-9: Linux 2.6.x..."

March 7, 2006 Techsol Product Announcement: TPC-57 Medallion Touch Panel Computer:

SA2410 Medallion CPU Module:

Citat: "...featuring an ARM-920T core with MMU and cache memories..."

Techsol Services: Shipping:

Citat: "... That means that your product could ship from Canada, USA, China, Korea, or UK depending on your needs. For example, we can: ... Or build your product in the UK and label it "Made in EU". ..."

ARM baseret board:

Citat: "...The AT91SAM9261's on-chip LCD controller supports black-and-white and up to 16M colors, driving *active TFT* and passive STN LCD displays with a resolution of up to 2048x2048..."

Mulige leverandører:

-

Kig evt. også på:

Her er bl.a. open source-værktøjer:

F.eks. adressen:

Mar. 13, 2006 Ultra-low-powered SBC for solar applications runs Linux (ARM9 $150@100stk):

En ARM baseret SBC på størrelse med en stykke tyggegummi:

Her er "tyggegummiet" stoppet ind i en RC helikopter:

robots and uav:

-

Hvis det ikke skal være for "kedeligt"? - for andre altså...:

The SR4 Autonomous Mobile Robot:

Citat: "...As an Educational Platform...The SR4 features the Linux operating system, Java, the Medallion single board computer with an ARM microprocessor..."

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Hugo

netCF-vx $65:

Her er f.eks. et board med netværksgrænseflade med diagram:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Harald

Han har ikke skrevet hvad formålet er - eller hvad han skal bruge dem til.

Skal han lære en ny arkitektur til en SBC kunne den sagtens være ARM baseret.

Så derfor tager jeg mig den frihed og henviser til en processor familie som i dag kan fås særdeles billig med open-source (Linux...) understøttelse.

ARM-processorer kan programmeres til at bruge meget lav strøm og fås både store som små.

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Feil. Først og fremst Hugo vurdere størrelsen og kompleksiteten på de oppgavenehan skal løse.

Vi anbefaler ikke en bobil til et avisbud, heller ikke en moped for å ta familien med på ferietur.

HM

Reply to
Harald Mossige

Det var egentelig poenget mitt. Generellt er der mange som ønsker å besvare spørsmål som ikke er stillt!

HM

Reply to
Harald Mossige