Software til design og printlayout

Halløjsa

Nu er det år og dage siden jeg har rodet med PC software til elektronik hvad angår simulering og prindesign.

Hvad findes i dag og hvad skal man gå efter? jeg skal kun bruge det til hobby brug og altså ikke til design af fremtidens mobiltelefoner e.l. men stadig være til at gå til ligemeget om der indgår 5 komponenter eller 150. Samtidig vil jeg gerne kunne lave design->simulering->print layout i samme arbejdsgang så jeg ikke skal til at lave det samme i flere programmer. Om det er freeware eller koster en sjællandsk bondegård er i første omgang underordnet.

Lad mig høre hvad der findes derude og hvad i andre bruger og med lidt bemærkninger om hvad der er godt og skidt.

-- Vh. Peter Andersen

Peter Andersen

-nu ved jeg ikke lige hvad landbrugsejendomme koster på omtalte ø, men jeg bruger Cadence/OrCAD. Der er et godt diagramtegningsprogram (Capture), der også kan holde styr på dine datablade og andre relevante komponentoplysninger. Der er PSpice simulatoren, der er industri standard ndenfor analog simulering. Og endelig er der Layout, der (når man ellers har lært at bruge det) er meget effektivt til alt mellem 1 og

16 lag. Der er en Gerbereditor med, så du kan sætte paneler sammen til print produktion. dxf-tegninger kan naturligvis importeres til Layout.

Jeg vil interesseret følge med... Men det meste koster nu altså tættere på en Sjællandsk bondegård (ofte endda i byzone ;-) end alt muligt andet. Og hvis du snakker integreret simulering "der vil noget" - er jorden decideret udstykningsklar :-O

Check evt. også lige Bent Jørgensens tråd "layout editor ?" fra 23/4...

De gamle Orcad Layout versioner jeg har brugt (~9.1) var ikke imponerende... Cadence Allegro ser faktisk rigtigt fedt ud - men til ~100k skal man altså være ret aktiv/interesseret!!!! Pads PowerPCB kender jeg flere der bruger og er glad for. Det virker dog ikke så stærkt som Allegro. Eagle (jeg har kun brugt det et par gange for 5-10 år siden) er imho. noget legetøj - eller måske nærmere: "Til de mindre opgaver".

Til hobbybrug skal det efter min mening være tættere på freeware end bondegård. Jeg ville gerne give +25k for en Allegro/Orcad Capture. Men det er desværre en faktor 5-6 ved siden af - så jeg kigger stadig!

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

De ligger nok alligevel noget højere end Orcad Capture CIS/Layout. Sidstnævnte vil jeg tippe ligger på over 50k+moms hvis man handler lidt... Men det er uden krydderi (PSpice). Check evt selv hos NordCad.dk =)

Absolut. Der er stadig nogle småting i 10.3 - men det er ikke at foragte! Kaster selv mindst 5 timer i Orcad om dagen ;-)

CIS ville jeg ikke betale for som hobby-mand! Men har kæmpet hårdt for at få det indført på jobbet...

De gamle versioner havde nogle grimme tendenser til at fjerne net når man satte free vias (=katastrofe). Og så var det noget nær umuligt at matche længder etc. Ligesom ændring af banebredder på hele routede nedt var nærmest umuligt uden at route dem om... Og man skulle ikke bruge lang tid i lib-editoren før man havde lyst til at smadre et eller andet! Men til det mindre hobbybrug er det vel egl. detaljer. Jeg ville bare forvente mere af et så dyrt værktøj!

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Og endelig er der Layout, der (når

Hej...

Vil bare ligegive dig ret i at det er svært at lære....

og så endelig syntes jeg hele orcad pakken har for mange levner fra dos tiden....

Orcad 10.3 understøtter bla. stadig ikke fuldt ud lange filnavne :(

Men simulatoren Pspice er kanon god...

Bare mine 10 øre :)

Mvh

Kasper (og jeg ved vi aldrig bliver enige:))

Reply to
Repzak

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse news:4280c7bd$0$182$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

hvad

Jeg skal ikke gøre mig klog på diverse programmer til printudlæg mm. Men dette:

har jeg tænkt mig at lege med engang med tiden. ( hvis computere stadig eksisterer når jeg kommer i gang ) ;o)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe

Jeg har brugt Protel en del. Her er også en ok simulator i. Nuvel... Det er ikke PSpice og er ikke lige så stærkt et program som Capture CIS sammen med Allegro - og autoroute skal man ikke bruge det til, men ellers er jeg udemærket tilfreds med det - til hobbybrug, og det er til at købe for penge.

-- Med venlig hilsen

Tomas

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 5557 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent den gratis her:

Tomas Skott

fat mod min gode mand, 10.5 er på vej...

OK, jeg er ikke hobbymand, men har glæde af det alligevel, selv om jeg ikke har en produktionsvirksomhed.

effektivt til alt mellem 1 og 16 lag.

Brug IKKE gamle versioner. Ja, der har været problemer i tidligere versioner. Men køber man en Unison pakke, får man f.x. også Specctra autorouter med. Den er også fin at lave manuelt arbejde i.

Bo //

-daglig bruger af OrCAD

Ja, det er ikke click'n'route. Probelmet er at mange tror de kan bruge det, men ikke forstår grundprincipperne i programmet. Faktisk har jeg et Layout kursus, jeg holder flere gange om året, og som hjælper mange mennesker.

Hvilke ?

Hvor lange?

Jo, vi er enige om PSpice er brugbart til mange ting :-)

beror på hvad du skal bruge det til. Har du brug for high speed digitale print, er der ikke andet end Allegro, med HS option, der kan det.

Nej, Mentor graphics er lidt bagud her, og forsøger at sælge deres Lynx program til signal analyse

Jeg ville gerne nøjes med den pris, også.

Har du brug for det, kan jeg evt hjælpe dig med noget layout arbejde, men det er ikke en handelsgruppe, denne her :-)

Kender en del, der er startet med protel, og senere er gået prof. Så opstår problemet for alvor, når man har lavet de første designs i protel, og forstætter med OrCAD Layout/Allegro..

Så har man en ide, om at drive det ud over hobby level, skal man tænge grundigt fra starten, og evt bruge et externt firma til at lave layout, og måske "kun" anskaffe Capture.

Jeg har prøvet at snuse lidt til Orcad 10 og det er fandtastisk, hvordan den kan få lagt printbaner ud i en fart. Jeg savner bare en bedre printstyring. Hvordan spejlvender man udskriften, sådan at man kan printe ud på en transparent og vende blækken nedad mod printet, når det skal belyses? Jeg kunne selvfølgelig eksportere en DXF-fil og hive den ind i AutoCAD og vende den, men borerhullerne følger ikke med... Når jeg prøver at lave et to-lags layout kunne jeg godt tænke mig at printe de to sider ud på samme ark. Det har jeg heller ikke fundet ud af, hvordan jeg gør. Er der nogen, der kan hjælpe?

Mvh. Niels

Reply to
Niels Ø.

tryk f.x på den knap, der hedder "mirror" ?

-der er osse een, der hedder "keep drill holes open", der er egnet til hjemmefuskere, så der er noget, at styre boremaskinen efter...

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:4282641c$0$13725$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net...

Hmm, den kan jeg ikke få til at virke på andet end teksten. Den anden mirrorfunktion bruges til at kopiere et lag til et andet, så hvidt jeg har forstået.

Duer desværre ikke til DXF-filerne

NEMLI' ja :)

Mvh. Niels

Reply to
Niels Ø.

Så man exporterer fra Protel til OrCAD/Allegro? Har ikke prøvet det, men kan forestille mig problemerne. JEg har arbejdet en del i begge programmer, men aldrig importeret/exporteret imellem dem.

Kan blive en dyr løsning, hvis man kun skal bruge ét print eller to.

-- Med venlig hilsen

Tomas

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 5559 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent den gratis her:

Tomas Skott

Det er sikkert sandt, men jeg syntes stadig pcb delen er lang bedre i protel end orcad, men meget er jo nok smag og behag, men bla den CPLD/FPGA pin swapping syntes jeg er genialt.... og en funktion hvor man kan finde mange komponeter/ting med samme kritirier ud fra en defineret search og derefter redigere den gruppe.. uanset om det er pads/text/tracks/lines etc.

Meget af det er jo "irrelevant" men hvis du bla alver et nyt project og går ind der du vælger hvilken mappe det skal ligge i, er det tydelig hvis levn fra 3.11 bruger fladen, jeg ville jo mene det var smartere at bruge windows egen åben proberty, så er vinduerne ens i alle windows programmer.... sådan en masse ting syntes jeg man ser overalt....

længere end 8.3....

Mvh

Kasper

Reply to
Repzak

Her i huset virker "mirror" fint.

hvad er ding begrundelse for at bruge gxf output ?

pin og gate swap er standard i Capture/Layout, og har været det siden DOS tiden.

og en funktion hvor man kan finde mange

Det kan man gøre med stor lethed i Layout, også. Ligegyldigt hvor du er kan du søge efter koordinater, komponenter, ben, net, tekster etc, med wildcard efter behag.

Det er direkte forkert. Siden OrCAD kom på windos, har det understøttet almindelige lange filnavne. Den første release (rel. 6.1) havde problemer med "æøå"

Der er altid problemer med at konvertere data mellem systemer. Jeg gjorde det for et firma for et par år siden. Det ver kedeligt, problemfyldt og endte med en masse manuelt arbejde. Men jeg tjente gode penge på det.

Prøv så at installere Orcad, jeg mindes det var 10.3 eller 10.0, nu er det et stykke tid siden jeg sidst gjorde det...

Men setuppen kommer ud og spørger om noget lignene hvor man vil placere standard save folder/dokument folder, den kan man ikke få under under de alm windows dokumenter, mindes enda jeg prøvede med 8.3 filnanvent med ~, men tror det var noget med den ikke kunne lide "spaces", men som sagt lidt for langt tid siden til jeg kan huske det klart....

Kasper

Reply to
Repzak